Hos os var begge mine fødsler en intim og privat sag mellem mig, min mand, 2 jordemødre, en afdelingsjordmoder, en assistent, lægen tilknyttet fødeafdelingen, en narkoselæge og en narkosesygeplejerske, forskellige kirurger og diverse assorteret personale, og ved den første ligeledes en immunolog, en hjertelæge og en børnelæge + den stribe personale, jeg ikke lige opfattede var der.
Helt ærligt er jeg ikke sikker på at endnu en person havde gjort fra eller til, men jeg har aldrig haft et ønske om at min mor deltog, og jeg ville have svaret nej, hvis hun havde spurgt.
Når det så er sagt, så er en fødsel i sig selv en voldsom oplevelse, især hvis noget ikke går efter planen, så lige præcist her mener jeg at mors behov trumfer alt, og hvis hun har behov for den ekstra tryghed, det er at have sin mor med, så synes jeg at far skal strække sig rigtigt langt for at efterkomme ønsket.
Da jeg fik AKS midt om natten med nummer 1 efter næsten 4 døgns igangsættelse og 16 timers vestorm, og far derefter fik et barn i armene og blev gennet ned på barselsgangen, mens jeg skulle lappes sammen, tror jeg faktisk at jeg ville have givet rigtigt meget for at min mor kunne have været hos mig. Jeg var udmattet, ked at det, bange og skæv af alt den medicin de havde pumpet i mig og havde kun lige set mit datter i 30 sekunder, før de gik med hende - kort sagt, havde jeg brug for min mor, lige så meget som min nyfødte datter havde brug for sin far lige der.
Til TS, jeg ville nok prøve at mærke efter i min mave, hvordan du har det. Hvis det betyder meget for dig at hun er der, så ville jeg prøve at forklare overfor min mand at du altså har brug for at hun er der sammen med ham og bede ham om at overveje sagen igen. Hvis det primært handler om at du ikke ønsker at skuffe hende, så vil jeg respektere din mands ønske, og fortælle hende at hun altså ikke kan være med.
Jeg er stor tilhænger af fars rettigheder, men lige præcist når det kommer til fødsler, mener jeg altså at mors rettigheder tæller mest.