lineog4 skriver:
Ikke fordi jeg ikke er enig et langt stykke hen af vejen, og synes egentlig også ts skal tænke over om det er for tryghed eller mere fordi hun ikke vil skuffe sin mor. For er det for tryghed, ja så har hun selvsagt ret til at bestemme.
men kan ikke lade være at spille djævlens advokat, for ja kvinden bestemmer mens hun er i fødsel, hvad når fødslen er overstået, altså det sekund baby er ude, hvem bestemmer så? Må far så sige: jeg vil din mor forlader stuen i det sekund baby er ude, jeg vil din mor ikke får lov at holde baby de første par timer, jeg vil at kun du og jeg mp se baby den første time.
og hvis han ikke må det, må han så sige hans mor skal stå uden for døren og i det baby er presset ud så må hun komme ind og være der på lige fod med svigermor?
Ja. Når baby er ude så er de forældre på lige fod. Men det er de altså ikke under fødslen, sådan er det jo bare.
Jeg mener det er fair hvis ts' mor så får at vide (nok helst på forhånd) at når baby er kommet, så kan hun sige tillykke og lige kaste et blik på baby og så ellers gå ud og være på lige fod med andre gæster.
For mig er forskellen dog at hvor jeg ville have det fint med at min mor ser mig letpåklædt/svedig/grim eller hvordan man nu ser ud lige efter fødslen, så ville jeg slet ikke have det godt med at svigerfamilien skulle se mig sådan.
Så hvis man SKAL sætte det på spidsen, så er ts'mor vel nødt til heller ikke at være det, men så får jeg det lidt sådan at der er sgu smålighed. "hvis min mor ikke kan se baby den første time, så må din heller ikke". Lidt ligesom jeg ikke synes det giver mening at nogle skilsmisseforældre næsten hellere vil skære barnet midt over for at dele ligeligt imellem sig, end blive "snydt".
Men jeg stejler nok også ekstra meget over at vi sætter spørgsmålstegn ved ts' hensigter, som med garanti ikke er at snyde svigerfamilien. Jeg har selv drenge og kan godt sætte mig ind i at man ikke har lyst til at være andenrangsbedstemor fordi man er farmor. Men omvendt så ER der bare en fysisk forskel hos forældrene og den synes jeg ikke vi kan lave om. Lidt ligesom når der bliver argumenteret for at det er bedst at give baby flaske, for så kan far give mad. Min mand har aldrig været misundelig på mine bryster, men kan godt forstå at det er han bare ikke udstyret med. Håber det giver mening?
Måske er jeg også farvet af eget forhold til svigerfamilien. Min ville ikke kunne genkende mine grænser om de så fik dem smækket i ansigtet med 100 km/t. Og så føles det altså nemt som et overgreb hvis der bliver krævet alt muligt.
For mig var det kun muligt at have én med til fødsel, da de alle endte i kejsersnit og der er ingen tvivl om at jeg ville vakle mellem at vælge min mor eller mand hvis jeg tænkte grundigt over det. Men på dén måde har jeg det sådan at han er far, selvfølgelig skal han høre babys første skrig. Så i sidste ende er jeg jo til dels enig med jer andre. MEN ts kan godt have flere med og så synes jeg det er ubehageligt, groft og næsten ondskabsfuldt at nægte hende det. I min verden er en fødsel hellig for kvinden fordi det er så dybt personligt, kan føles grænseoverskridende og fordi det er kvinden der i princippet risikerer sit liv (sat på spidsen selvfølgelig, men det er jo ikke helt ufarligt at føde).
Så må vi jo bare som farmødre, når den tid forhåbentlig kommer, være ekstra søde til at hjælpe på andre tidspunkter end lige til fødsel, så vi også kan være sammen med baby