Jeg skal lige sige at inden jeg skriver mit svar at jeg ikke har læst hele tråden men en del af indlæggene.
Min holdning er de krav man stiller og det ansvar man ligger hos barnet skal være aldressvarende.
Jeg synes ikke at det er rimeligt at et barn på 14 år skal have lagt ansvaret for sine 2 mindre søskende på sig i nattetimerne. Føler ikke at det er fordi jeg er pyldret men jeg synes bare det er for stort et ansvar at ligge hos et barn på den alder.
Jeg synes heller ikke at et barn på 6 år sammen men en søskende på 10 selv skal have ansvaret for at stå op om morgenen og gøre sig klar og komme i skole til tiden. Det er da muligt de kan finde ud af det, men i mine øjne gør det det ikke til noget der er ok. Det må altså efter min mening og overbevisning være en voksen der skal stå med det ansvar på sine skuldre.
Vi har børn på 3, 7, 9 og 11 år. Jeg kunne ikke i min vildeste fantasi forestille mig at give den ældste ansvaret for de små i længere tid eller i nattetimerne. Jeg kunne ligeledes heller ikke drømme om at hyre en babysitter på 14 år til at passe mine børn om natten! Synes bare det er for stort et ansvar at ligge hos dem i tilfælde af at der skulle ske noget. Jeg synes det er urimeligt for barnet på 14 år.
Den store på 11 år må gerne være alene hjemme en times tid om eftermiddagen en gang imellem men mere bliver det heller ikke. Det handler jo også m at selvom de kan virke modne osv så er deres hjerne altså ikke udviklet til at kunne forudsige og forstå konsekvensen af deres handlinger. Det er den først i en alder af 18-21 år!
Så det kan godt være at der er mange herinde der har klaret det at være alene hjemme i en forholdsvis tidlig alder med bravour. Men det gør det ikke mere rigtigt i min verden.
Michelle
Anmeld