Man kender jo selv sine børn bedst og ved om de kan klare at være alene hjemme og evt. sove alene.
Vi har en dreng på 14 og han kan godt være alene hjemme, men ikke sove helt alene. Så har vi en på 16 og da han var 14 kunne han helt og holdent klare sig selv og kunne sagtens være alene. Han har i øvrigt en kammerat som lige er blevet 15, og hans forældre tager gladeligt på weekend og lader drengen være alene hjemme, helt uden problemer.
Når vi en sjælden gang har haft brug for at de store drenge skulle se efter de små, har vi sørget for at ham på 16 (den fornuftige) har sovet i med de små i vores soveværelse eller han har ligget i stuen så han kunne høre dem (han har værelse i kælderen). Det har været hvis mig eller manden har skulle hentes efter fx. julefrokost, koncerter eller lign.
Da jeg selv var 6 år og min søster var 8 vågnede vi en morgen til en seddel hvor der stod at vores forældre var kørt til Frederiksberg hvor min lillebror var hos mormor, så vi stod selv op og tog i skole. Den episode har vi talt om flere gange og vi forstår ikke hvorfor vi ikke kom med, eller hvorfor det ikke kun var en af dem der kørte - men man tænkte nok bare anderledes den gang for over 30 år siden....
Anmeld