Maria-s skriver:
Undskyld det er nok lidt udenfor kontekst og ikke henvendt på ts overhovedet, men synes godt om denne sætning 
Jeg synes efterhånden der er ved at være en holdning blandt mange danskere om at det FORVENTES at systemet griber en altid og opretter den levestandard man har... Ser efterhånden jævnligt i tv voksne mennesker der er forfærdede over at de måske har mistet et godt betalt job (og jo det er da synd, men desværre hvad der kan ske), og så er nødt til at omlægge deres liv, fordi de ikke kan få lige så mange penge i dp eller hvad nu ellers. Men altså; vi kan bare ikke holde numsen oppe på alle i høj leve standard. Nogengange så gør livet at må stramme bæltet ind, sælge sit sommerhus/ hus/ lejlighed eller flytte til noget billigere for at få råd til at leve som man gerne vil. Jo det er da trist, men det kan bare ikke være samfundets "problem" og ej heller rimligt at der istedet skal lukkes sygehuse, skoler eller at ældre skal forsømmes....
Jeg synes regnskab og økonomisk styring burde være obligatorisk undervisning i folkeskolen. Vi er simpelthen for mange der ikke har styr på vores egen økonomi og som er vokset op med at der altid er nogen til at hjælpe til eller ligefrem tage regningen for os. Jeg skammer mig selv nogengange over hvor dårlig jeg er til at håndtere min egen økonomi og jeg har da alverdens undskyldninger for hvorfor jeg ikke har flere penge end jeg har. Men kigger jeg ind af så ER det jo nok fordi jeg har et helt, helt andet forhold til penge end fx mine forældre eller bedsteforældre. 1000 kr. for mig er bare ikke det samme som for dem. Jeg har også i større eller mindre grad den her med "jamen jeg fortjener at gi mig selv". Og nej det gør jeg jo egentlig ikke hvis pengene ikke er dertil.
Undskyld hvis jeg støder nogen, det er ikke meningen med dette. Jeg mener bare VI mig selv inklusiv, skal være bedre til selv at tage ansvar istedet for at forvente at andre betaler regningen. Det er et valg at få børn og dermed fravælger man muligvis andre ting. Men det er jo et valg man har truffet og så må man stå ved det og arbejde ud derfra.
Jeg selv går og venter på at min prins vil komme ud. Jeg har et godt betalt arbejde og efter 20. uge på barsel vil jeg komme til at gå på dagpenge. Dvs. jeg går ret så meget ned i indtægt! Den har jeg lige skulle sluge, for altså der skal jo ligesom også laves nogen børn for at få samfundet videre
Men altså egentlig er jeg jo ret så priviligeret. Jeg har MULIGHEDEN for at gå hjemme på barsel i hvad er det det er, 42 uger? 42 uger! Jeg blev selv sendt i dagpleje da jeg var 3½ - 4 mdr gammel fordi min mor skulle tilbage på arbejde. Jo hvis jeg vælger at blive hjemme på barsel efter de 20 uger, ja så vil det kunne mærkes økonomisk, men det er jo så det valg jeg træffer, men jeg har muligheden for at vælge. Det havde min mor ikke.
Ok.. Håber der er andre end mig selv der forstår min poiente med mit indlæg...
Og undskyld til TS at jeg lige udvider dit emne til at handle generelt om økonomi. Igen det er ikke myntet på dig personligt 
Du skriver godt nok at den ikke er myndet på mig, men alligevel vælger du at skrive det som svar en en tråd som jeg har oprettet. Derfor kan jeg ikke helt lade være med at føle mig ramt, og vil derfor sige at jeg aldrig aldrig aldrig forventer, at det offentlige skal redde mig ud af min økonomiske suppedas. Hvis det hele brænder for meget på, må jeg og min datter bo på et værelse eller ligende for at spare nogle penge. Men der er vi heldigvis ikke endnu. Jeg har ikke givet udtryk for, at jeg har en dårlig økonomi fordi jeg ikke kan få særlig meget i tilskud pga godt lønnet job. Jeg ved at min dårlige økonomi sikker skyldes mig selv, men som det er lige nu kan jeg ikke se, hvor jeg kan spare. Rettede mit budget til i går og kunne se at mit rådighedsbeløb ligger på 2950 i gennemsnit om måneden. Det burde man kunne leve for 1 voksen og 1 barn. Så jeg må da til at gemme bon'er og se hvad mine penge reelt går til.