Den 8. og allerede i minus :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. marts 2011

Anonym trådstarter

Maria-s skriver:

Undskyld det er nok lidt udenfor kontekst og ikke henvendt på ts overhovedet, men synes godt om denne sætning

Jeg synes efterhånden der er ved at være en holdning blandt mange danskere om at det FORVENTES at systemet griber en altid og opretter den levestandard man har... Ser efterhånden jævnligt i tv voksne mennesker der er forfærdede over at de måske har mistet et godt betalt job (og jo det er da synd, men desværre hvad der kan ske), og så er nødt til at omlægge deres liv, fordi de ikke kan få lige så mange penge i dp eller hvad nu ellers. Men altså; vi kan bare ikke holde numsen oppe på alle i høj leve standard. Nogengange så gør livet at må stramme bæltet ind, sælge sit sommerhus/ hus/ lejlighed eller flytte til noget billigere for at få råd til at leve som man gerne vil. Jo det er da trist, men det kan bare ikke være samfundets "problem" og ej heller rimligt at der istedet skal lukkes sygehuse, skoler eller at ældre skal forsømmes....

Jeg synes regnskab og økonomisk styring burde være obligatorisk undervisning i folkeskolen. Vi er simpelthen for mange der ikke har styr på vores egen økonomi og som er vokset op med at der altid er nogen til at hjælpe til eller ligefrem tage regningen for os. Jeg skammer mig selv nogengange over hvor dårlig jeg er til at håndtere min egen økonomi og jeg har da alverdens undskyldninger for hvorfor jeg ikke har flere penge end jeg har. Men kigger jeg ind af så ER det jo nok fordi jeg har et helt, helt andet forhold til penge end fx mine forældre eller bedsteforældre. 1000 kr. for mig er bare ikke det samme som for dem. Jeg har også i større eller mindre grad den her med "jamen jeg fortjener at gi mig selv". Og nej det gør jeg jo egentlig ikke hvis pengene ikke er dertil.

Undskyld hvis jeg støder nogen, det er ikke meningen med dette. Jeg mener bare VI mig selv inklusiv, skal være bedre til selv at tage ansvar istedet for at forvente at andre betaler regningen. Det er et valg at få børn og dermed fravælger man muligvis andre ting. Men det er jo et valg man har truffet og så må man stå ved det og arbejde ud derfra.

Jeg selv går og venter på at min prins vil komme ud. Jeg har et godt betalt arbejde og efter 20. uge på barsel vil jeg komme til at gå på dagpenge. Dvs. jeg går ret så meget ned i indtægt! Den har jeg lige skulle sluge, for altså der skal jo ligesom også laves nogen børn for at få samfundet videre Men altså egentlig er jeg jo ret så priviligeret. Jeg har MULIGHEDEN for at gå hjemme på barsel i hvad er det det er, 42 uger? 42 uger! Jeg blev selv sendt i dagpleje da jeg var 3½ - 4 mdr gammel fordi min mor skulle tilbage på arbejde. Jo hvis jeg vælger at blive hjemme på barsel efter de 20 uger, ja så vil det kunne mærkes økonomisk, men det er jo så det valg jeg træffer, men jeg har muligheden for at vælge. Det havde min mor ikke.

Ok.. Håber der er andre end mig selv der forstår min poiente med mit indlæg... Og undskyld til TS at jeg lige udvider dit emne til at handle generelt om økonomi. Igen det er ikke myntet på dig personligt

Du skriver godt nok at den ikke er myndet på mig, men alligevel vælger du at skrive det som svar en en tråd som jeg har oprettet. Derfor kan jeg ikke helt lade være med at føle mig ramt, og vil derfor sige at jeg aldrig aldrig aldrig forventer, at det offentlige skal redde mig ud af min økonomiske suppedas. Hvis det hele brænder for meget på, må jeg og min datter bo på et værelse eller ligende for at spare nogle penge. Men der er vi heldigvis ikke endnu. Jeg har ikke givet udtryk for, at jeg har en dårlig økonomi fordi jeg ikke kan få særlig meget i tilskud pga godt lønnet job. Jeg ved at min dårlige økonomi sikker skyldes mig selv, men som det er lige nu kan jeg ikke se, hvor jeg kan spare. Rettede mit budget til i går og kunne se at mit rådighedsbeløb ligger på 2950 i gennemsnit om måneden. Det burde man kunne leve for 1 voksen og 1 barn. Så jeg må da til at gemme bon'er og se hvad mine penge reelt går til.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts 2011

Maria-s

Anonym skriver:

Du skriver godt nok at den ikke er myndet på mig, men alligevel vælger du at skrive det som svar en en tråd som jeg har oprettet. Derfor kan jeg ikke helt lade være med at føle mig ramt, og vil derfor sige at jeg aldrig aldrig aldrig forventer, at det offentlige skal redde mig ud af min økonomiske suppedas. Hvis det hele brænder for meget på, må jeg og min datter bo på et værelse eller ligende for at spare nogle penge. Men der er vi heldigvis ikke endnu. Jeg har ikke givet udtryk for, at jeg har en dårlig økonomi fordi jeg ikke kan få særlig meget i tilskud pga godt lønnet job. Jeg ved at min dårlige økonomi sikker skyldes mig selv, men som det er lige nu kan jeg ikke se, hvor jeg kan spare. Rettede mit budget til i går og kunne se at mit rådighedsbeløb ligger på 2950 i gennemsnit om måneden. Det burde man kunne leve for 1 voksen og 1 barn. Så jeg må da til at gemme bon'er og se hvad mine penge reelt går til.

Hej TS. Det beklager jeg. det var IKKE for at gøre dig ked af det... Jeg havde bare læst hele debatten igennem og den var blevet en anelse mere generel end til "bare" at handle om din økonomi, blev grebet af den og så syntes jeg det jeg citerede afspejlede en del af mange af de debatter der ellers generelt har været herinde hvor folk taler om pengesituationer og samfundets rolle generelt.

Jeg kan godt se det ikke er mange penge du har at gøre med og at det er pissetræls (på godt jysk). Omvendt er du jo vel egentlig heller ikke en af dem jeg referer til da du jo netop TAR hånd i hanke og nu begynder at kigge din økonomi igennem og får et overblik over HVAD dine penge egentlig går til. Jeg har selv haft gjort det samme og jeg fik sgu et chok! syntes ikke jeg soldede mine penge væk, men kunne efter gennemgangen se HVOR MGET der egentlig røg på "ligegyldige" ting og luksus som cola på tanken nr jeg tankede eller at jeg handlede ind for mange gange om ugen, i den retning.

God dag

Anmeld

9. marts 2011

LinLin

Anonym skriver:

Åh glemte lige en stor post; jeg har lige købt togbilletter til min datter for de næste to mdr - det blev så lige 2600 kr  Så jeg har 1300 udgift på transport om måneden så min datter kan se sin far hver anden weekend.

Du ved godt han skal betale halvdelen af transportudgifterne, ikke?

Anmeld

9. marts 2011

henh01

mor-til-vanessa skriver:

men alle enlige får vel det ekstraordinære børnetilskud (det hver 3.md) eller har jeg misforstået det også. 

jeg synes bare vi får gode tillæg. selvfølgelig skal man ikke have boligsikring og betalt instutision hvis man selv tjener masser af penge. synes da det er fint der er en grænse

nu er jeg selv enlig på su, og kan ikke arbejde, så jeg har 8600 udbetalt, og af det skal jeg betale regninger af. når de er betalt er der ikke meget tilbage. hvis jeg havde dobbelt så mange penge ville jeg jo nærmest være rig.

Nu har jeg ikke læst alle svar, men må lige knytte en kommentar til dit indlæg.

Da jeg studeredet havde jeg et rådighedsbeløb på op imod 8000 kr fordi jeg var enlig og fik boligsikring, pasning, dobbelt su mm.

Efter endt udd hvor jeg hver mdr får udbetalt godt 16000 kr, lå mit rådighedsbeløb (inden jeg fandt min mand) på godt 700 kr - havde her dog også en ekstra udgift på 2000 kr som jeg ikke havde under studie, men altså uden den ville mit rådigheds beløb knap og nap være på 2700 kr TIL ALT! Jeg tjente for meget til at kunne få de tilskud jeg før havde fået. Jeg havde ikke råd til at stoppe med at studere. Det er da et samfundsmæssigt problem.

Anmeld

9. marts 2011

Anonym trådstarter

Du ved godt han skal betale halvdelen af transportudgifterne, ikke?

Jo og det er også blevet besluttet i retten. Dog mener han ikke at vi tolker retsudskriftet ens så han kræver endnu en retsag om den økonomiske del af samværet. Vi har været i retten omkring bopælsretten.

Så han nægter at betale til transporten.

Anmeld

9. marts 2011

Fenja09

Anonym skriver:

Åh hvor jeg dog synes den økonomi er hård. Vi skriver kun den 8. og min konto er allerede i minus. Jeg arbejder fuldtid og lidt til. Har en ok løn, får ca udbetalt 16.500 kr. Har arbejde ved siden af, men alligevel hænger det bare ikke sammen. Synes ikke jeg har overforbrug, men har en lejlighed der koster 6500 kr om måneden. Får ca 500 i boligstøtte, så altså en husleje på 6000 kr. Jeg betaler 700 kr til SFO Mobiltelefon og internet bliver betalt af min arbejdsgiver. Jeg betaler 1500 kr af på et lån jeg har fra min skilsmisse. Så jeg forstå bare ikke, hvordan min økonomi kan være så dårlig Øv øv hvor er det trist. Heligvis får jeg lidt penge tilbage i skat. Håber det kan rette lidt op på det, så jeg ikke i ender i minus hver måned den 8.

Ja sorry for mit negativ indlæg, skulle vist bare lige af med det. Synes det er hårdt til tider at være enlig mor men en økonomi der åbenbart ikke hænger sammen trods alt mit arbejde.

Nu har jeg ikke lige læst alle svar, men det vi gør herhjemme er at gemme samtlige bon´er fra alt der bliver købt - og så skriver vi det ind i vores budget, som vi har i et Excel ark, det tager lidt tid i starten at skrive alt ind, men det virker! Når man har gjort det nogle måneder så tager det 5 min at skrive tingene ind.

Det gode er, at man har det nøjagtige antal kroner man kan bruge til det forskellige. F.eks 1000 kr ugentligt til mad, 2000 kr til brændstof osv. Og har man så købt magasiner, slik ect. og der er minus på ugentlig basis, ja så har man det mindre at bruge ugen efter. Man lære hurtigt af det

/Fenja

Anmeld

9. marts 2011

LinLin

Anonym skriver:

Jo og det er også blevet besluttet i retten. Dog mener han ikke at vi tolker retsudskriftet ens så han kræver en retsagt om den økonomiske del af samværet. Vi har været i retten omkring bopælsretten.

Så han nægter at betale til transporten.

Så han vil ikke rette sig efter noget der er besluttet i retten???

Kan man ikke få ordnet sådan noget over kommunen eller et eller andet ligesom nogle får med de børnepenge faderen skal betale? Altså så du får dem udbetalt et sted - og det så er det sted HAN skylder penge...

Åh det er svært , for det vil selvfølgelig gå ud over din datter, hvis du bare sagde at så måtte han hente hende selv hvis han ville have samvær med hende...

Øv et fjols!

Anmeld

9. marts 2011

Anonym trådstarter

DAs mor skriver:

Så han vil ikke rette sig efter noget der er besluttet i retten???

Kan man ikke få ordnet sådan noget over kommunen eller et eller andet ligesom nogle får med de børnepenge faderen skal betale? Altså så du får dem udbetalt et sted - og det så er det sted HAN skylder penge...

Åh det er svært , for det vil selvfølgelig gå ud over din datter, hvis du bare sagde at så måtte han hente hende selv hvis han ville have samvær med hende...

Øv et fjols!

Nej det kan DESVÆRRE ikke gå gennem kommunen - eller havde jeg gjort det. Underholdsbidrag får jeg via kommunen. Min advokat har rådet mig til ikke at sende min datter afsted, før han betaler. Men som du også er inde på, så vil det jo kun komme til at gå ud over min datter. Hun har været gennem en træls retssag nu skal hun ikke også blive offer pga noget økonomisk.

Anmeld

9. marts 2011

Laulund87

Denne måned havde vi fra den 1. 2000 kr til mad, diesel, bleer og andre hverdagsting, til to voksne og ét barn. Vi har lavet madplaner af så meget som muligt fra fryseren Vi skal kun købe lidt mælk, kartofler osv. Vi køber intet der ikke er strengt nødvendigt!

Vi fik så en glædelig overraskelse da vi fik 500 kr tilbage i forsikring. Det er mange penge denne måned!

Ville bare sige at jeg kender til det

Anmeld

9. marts 2011

millesofie

Anonym skriver:

Åh hvor jeg dog synes den økonomi er hård. Vi skriver kun den 8. og min konto er allerede i minus. Jeg arbejder fuldtid og lidt til. Har en ok løn, får ca udbetalt 16.500 kr. Har arbejde ved siden af, men alligevel hænger det bare ikke sammen. Synes ikke jeg har overforbrug, men har en lejlighed der koster 6500 kr om måneden. Får ca 500 i boligstøtte, så altså en husleje på 6000 kr. Jeg betaler 700 kr til SFO Mobiltelefon og internet bliver betalt af min arbejdsgiver. Jeg betaler 1500 kr af på et lån jeg har fra min skilsmisse. Så jeg forstå bare ikke, hvordan min økonomi kan være så dårlig Øv øv hvor er det trist. Heligvis får jeg lidt penge tilbage i skat. Håber det kan rette lidt op på det, så jeg ikke i ender i minus hver måned den 8.

Ja sorry for mit negativ indlæg, skulle vist bare lige af med det. Synes det er hårdt til tider at være enlig mor men en økonomi der åbenbart ikke hænger sammen trods alt mit arbejde.

undskyld men du må have et overforbrug der smækker

jeg får udbetalt lige nu 9700,- (KH )

jeg betaler 6000,- i husleje og det er uden vand varme el osv

jeg har friplads til min datter

jeg betaler af på lån i alt 1000,- om mdr

så er der tlf internet tv osv...

og så er der mad

og tøj

ting til den lille

og jeg har ALTID plus på min konto!!! har altid mindst 500,- tilbage når det bliver den første igen

heller leve under evne end over

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.