Den 8. og allerede i minus :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. marts 2011

Aves.

170811 skriver:

12 tusind er helt sikkert ganske fint. Man må jo ligge budgettet efter hvad man har

12.000kr bare til mad og hygge...det synes jeg faktisk er meget på kh...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts 2011

170811

Kære ANONYM

Jeg tænker som mange andre at du har et lidt stort forbrug. Men kender selvfølgelig ikke alle dine udgifter, men måske du skulle tjekke nogle af dem igennem?

Jeg har alene cirka det samme udbetalt som dig. Jeg bor dog sammen med min kæreste, men jeg kunne også sagtens klare det alene. Vi kan betale alle udgifter med min løn (inkl mad), også hele min kærestes løn er faktisk overskud. Det er jo rart.

Men af de cirka 16000 kr betaler vi: hus lån (jeg ejer huset og købte det alene i 2008), div forsikringer (indbo, villa forsikring, hundeforsikring, bilforsikring, livsforsikring på os begge), vand,el,varme (vi fyrer med olie i 110 år gammelt hus, så læs 2tusind om måneden på olie), mobilregninger, internet, tvpakke, tv licens, hundemad, benzin, 2000 til mad, og ellers alle andre udgifter.

Så stod jeg pludselig og skulle være alene ville det lige kunne løbe rundt, det ville pludselig blive så stramt, men det ville gå. Har selv haft den der med minus meget tidligt i måenden. Det er et stressende dilemma og det gør en træt i hoved. Du må bare rive fat i dig selv, sætte dig ned, kigge ALLE dine faste udgifter igennem, kan nogen ting blive billigere, feks kan dine forsikringer bliver billigere et andet sted, kan du skifte mobil selskab, kan du undvære den store tv pakke OSV! Også må du jo få hevet alle penge ind på en budget konto hver måned til regninger. så ved du ligesom hvad du har i overskud. okay jeg har 2000 hver måned i overskud, det er 500 om ugen. Evt hæv dem og smid det dankort afhelved til. få et hævekort i stedet hvor du ikke kan gå i minus. lig de 2000 i en kuvert/kasse/box whatever også lærer man hurtigt at få pengene til at række hele måneden

Bare et lille forslag herfra. Held og lykke med økonomien.

Anmeld

9. marts 2011

mor-til-vanessa

Eva. skriver:

Jeg opgiver at forklare dig hvad jeg mener..prøv at læs det jeg har skrevet et par gange igen..

nat nat

jamen det er bare i orden.

forstår stadig ikke hvor du vil hen...og er nu ellers en klog pige

Anmeld

9. marts 2011

mor-til-vanessa

Maria-s skriver:

Undskyld det er nok lidt udenfor kontekst og ikke henvendt på ts overhovedet, men synes godt om denne sætning

Jeg synes efterhånden der er ved at være en holdning blandt mange danskere om at det FORVENTES at systemet griber en altid og opretter den levestandard man har... Ser efterhånden jævnligt i tv voksne mennesker der er forfærdede over at de måske har mistet et godt betalt job (og jo det er da synd, men desværre hvad der kan ske), og så er nødt til at omlægge deres liv, fordi de ikke kan få lige så mange penge i dp eller hvad nu ellers. Men altså; vi kan bare ikke holde numsen oppe på alle i høj leve standard. Nogengange så gør livet at må stramme bæltet ind, sælge sit sommerhus/ hus/ lejlighed eller flytte til noget billigere for at få råd til at leve som man gerne vil. Jo det er da trist, men det kan bare ikke være samfundets "problem" og ej heller rimligt at der istedet skal lukkes sygehuse, skoler eller at ældre skal forsømmes....

Jeg synes regnskab og økonomisk styring burde være obligatorisk undervisning i folkeskolen. Vi er simpelthen for mange der ikke har styr på vores egen økonomi og som er vokset op med at der altid er nogen til at hjælpe til eller ligefrem tage regningen for os. Jeg skammer mig selv nogengange over hvor dårlig jeg er til at håndtere min egen økonomi og jeg har da alverdens undskyldninger for hvorfor jeg ikke har flere penge end jeg har. Men kigger jeg ind af så ER det jo nok fordi jeg har et helt, helt andet forhold til penge end fx mine forældre eller bedsteforældre. 1000 kr. for mig er bare ikke det samme som for dem. Jeg har også i større eller mindre grad den her med "jamen jeg fortjener at gi mig selv". Og nej det gør jeg jo egentlig ikke hvis pengene ikke er dertil.

Undskyld hvis jeg støder nogen, det er ikke meningen med dette. Jeg mener bare VI mig selv inklusiv, skal være bedre til selv at tage ansvar istedet for at forvente at andre betaler regningen. Det er et valg at få børn og dermed fravælger man muligvis andre ting. Men det er jo et valg man har truffet og så må man stå ved det og arbejde ud derfra.

Jeg selv går og venter på at min prins vil komme ud. Jeg har et godt betalt arbejde og efter 20. uge på barsel vil jeg komme til at gå på dagpenge. Dvs. jeg går ret så meget ned i indtægt! Den har jeg lige skulle sluge, for altså der skal jo ligesom også laves nogen børn for at få samfundet videre Men altså egentlig er jeg jo ret så priviligeret. Jeg har MULIGHEDEN for at gå hjemme på barsel i hvad er det det er, 42 uger? 42 uger! Jeg blev selv sendt i dagpleje da jeg var 3½ - 4 mdr gammel fordi min mor skulle tilbage på arbejde. Jo hvis jeg vælger at blive hjemme på barsel efter de 20 uger, ja så vil det kunne mærkes økonomisk, men det er jo så det valg jeg træffer, men jeg har muligheden for at vælge. Det havde min mor ikke.

Ok.. Håber der er andre end mig selv der forstår min poiente med mit indlæg... Og undskyld til TS at jeg lige udvider dit emne til at handle generelt om økonomi. Igen det er ikke myntet på dig personligt

det er helt i orden

er glad for at du forstår lidt hvad jeg mener. mig og eva forstår i hver fald tydeligvis ikke hinanden. eller jeg forstår ikke hende

jeg er så meget enig i alt det du skriver, og det er noget jeg sagtens selv ville kunne skrive. 

ja vi er ret priviligeret, vi har en masse muligheder som andre folk i verden ikke har og det synes jeg vi skal være stolte af og glade for. eks den med barsels, der er ikke mange der har så gode vilkår.

selvfølgelig skal de "svage" have støtte af samfundet, men det er altså også en grænse for at være svag. og hvis man er højt lønnet synes jeg selvfølgelig ikke man skal have en masse gode. enlig eller ej

Anmeld

9. marts 2011

Sphynxlover

Anonym skriver:

Åh hvor jeg dog synes den økonomi er hård. Vi skriver kun den 8. og min konto er allerede i minus. Jeg arbejder fuldtid og lidt til. Har en ok løn, får ca udbetalt 16.500 kr. Har arbejde ved siden af, men alligevel hænger det bare ikke sammen. Synes ikke jeg har overforbrug, men har en lejlighed der koster 6500 kr om måneden. Får ca 500 i boligstøtte, så altså en husleje på 6000 kr. Jeg betaler 700 kr til SFO Mobiltelefon og internet bliver betalt af min arbejdsgiver. Jeg betaler 1500 kr af på et lån jeg har fra min skilsmisse. Så jeg forstå bare ikke, hvordan min økonomi kan være så dårlig Øv øv hvor er det trist. Heligvis får jeg lidt penge tilbage i skat. Håber det kan rette lidt op på det, så jeg ikke i ender i minus hver måned den 8.

Ja sorry for mit negativ indlæg, skulle vist bare lige af med det. Synes det er hårdt til tider at være enlig mor men en økonomi der åbenbart ikke hænger sammen trods alt mit arbejde.

synes det ligner meget mit budget  har også ca 3000 til mad, vaskepulver, tandpasta and so on og det er bare ikke billigt at handle dagligvarer i dk - handler selv i liddl men ligemeget nytter det

Anmeld

9. marts 2011

mor-til-vanessa

henh01 skriver:

Nu har jeg ikke læst alle svar, men må lige knytte en kommentar til dit indlæg.

Da jeg studeredet havde jeg et rådighedsbeløb på op imod 8000 kr fordi jeg var enlig og fik boligsikring, pasning, dobbelt su mm.

Efter endt udd hvor jeg hver mdr får udbetalt godt 16000 kr, lå mit rådighedsbeløb (inden jeg fandt min mand) på godt 700 kr - havde her dog også en ekstra udgift på 2000 kr som jeg ikke havde under studie, men altså uden den ville mit rådigheds beløb knap og nap være på 2700 kr TIL ALT! Jeg tjente for meget til at kunne få de tilskud jeg før havde fået. Jeg havde ikke råd til at stoppe med at studere. Det er da et samfundsmæssigt problem.

hmm ja okay.

når jeg er færdig om 6 år, så får jeg en god løn, jeg mister selvfølgelig også mine tilskud. boligsikring, friplads, som nok er på ca 5000 kr om måned så det ville jeg selv skulle betale og det er da helt FAIR jeg har jo pengene.

når jeg er udd vil jeg nok få 20-25 udbetalt, det er da langgtttt mere end de 8500 jeg får udbetalt nu. 

så må ærligt indrømme jeg ikke forstår hvordan man kan have mindre når man er færdig med udd?

Anmeld

9. marts 2011

Sphynxlover

Fabienne skriver:

Ja du må da have lidt af et (over) forbrug når du ikke ved hvad der bliver af de resterende 8300,- om måneden??

Du må da også have flere udgifter, forsikringer mm??

øhh du har ik overvejet at læse længere oppe hvad trådstarter skriver ang forsikring, transport mm inden du beskylder hende for at sløse pengene væk

Anmeld

9. marts 2011

Anonym trådstarter

Sophie26 skriver:

øhh du har ik overvejet at læse længere oppe hvad trådstarter skriver ang forsikring, transport mm inden du beskylder hende for at sløse pengene væk

Tusinde tak for støtten

Jo jeg skulle måske nok opridse alle mine udgifter, men tænkte at det jo er naturligt at der er flere faste udgifter end huslejen. Jeg er spændt på hvad resultatet bliver af at jeg nu vil gemme alle bon'er, for kan vitterlig ikke se, at jeg sløser nogen steder. Vi får sjældent nyt tøj eller nye sko.

Anmeld

9. marts 2011

henh01

mor-til-vanessa skriver:

hmm ja okay.

når jeg er færdig om 6 år, så får jeg en god løn, jeg mister selvfølgelig også mine tilskud. boligsikring, friplads, som nok er på ca 5000 kr om måned så det ville jeg selv skulle betale og det er da helt FAIR jeg har jo pengene.

når jeg er udd vil jeg nok få 20-25 udbetalt, det er da langgtttt mere end de 8500 jeg får udbetalt nu. 

så må ærligt indrømme jeg ikke forstår hvordan man kan have mindre når man er færdig med udd?

Kan hurtigt stille det op dog med fiktive tal - husker ikke de reelle:

Studerende: udgifter for 8000 kr (her er alle ting trukket fra såsom friplads, boligsikring mv) - indkomst dobbelt SU+SU lån 11500 kr

Endt uddannelse: udgifter 14000 kr (Inst 2700 kr, boligsikring 1300 kr, bil 2000 kr) indkomst 16000 kr 2000 kr tilbage Bilen blev hurtigt solgt men det gav stadig kun 4000 kr til ALT

Jeg synes også det er ok at man selv skal betale uden tvivl... -Mener bare at når alle inst pladser stiger og ens løn forbliver den samme, ja så er der da et problem. Når min søn skal i inst kommer jeg til at skulle af med ikke mindre end 4200 kr i inst. Det er da lige godt en slat.

Vil hellere end gerne betale selv og nu hvor min mand og jeg bor sammen, er der heller ingen problemer. Kan kun sige at jeg på ingen måde har råd til at blive enlig

Anmeld

9. marts 2011

Christina.78

mor-til-vanessa skriver:

hmm ja okay.

Hvad er du igang med at uddanne dig til ?? Lyder som en lækker udbetaling...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.