Den 8. og allerede i minus :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. marts 2011

Ni-ko-li-ne

mor-til-vanessa skriver:

men alle enlige får vel det ekstraordinære børnetilskud (det hver 3.md) eller har jeg misforstået det også. 

jeg synes bare vi får gode tillæg. selvfølgelig skal man ikke have boligsikring og betalt instutision hvis man selv tjener masser af penge. synes da det er fint der er en grænse

nu er jeg selv enlig på su, og kan ikke arbejde, så jeg har 8600 udbetalt, og af det skal jeg betale regninger af. når de er betalt er der ikke meget tilbage. hvis jeg havde dobbelt så mange penge ville jeg jo nærmest være rig.

men som Eva skriver, så er det faktisk rigtigt... hvis vi boede hver for sig og fulgte reglerne for enlige ville jeg have mange flere penge til rådighed!

surt men sandt...

ikke at vi på nogen måde nogensinde ville overveje at snyde for at få flere penge mellem hænderne!

det er blot tankevækkende

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2011

Rockertand

Anonym skriver:

Det er nemlig rigtig Eva. Da jeg gik på dagpenge i en kort periode, havde jeg et større rådighedsbelø end jeg har nu, grundet boligstøtte og 100% fripladstilskud.

Det er mig 100% imod at skrive, som jeg gør nu - men det udspringer af en anden tråd, der kørte herinde:

Af tråden fremgik, at det var fuldstændig idiotisk at betale til fagforening som enlig forsørger - for hvis du står uden job, får du KH - og dermed et hav af tilskud og friplads osv. osv. - faktisk var det så stor en indtægt, at du fik lige så meget, som du ville få på dagpenge (jeg kender ikke noget til hverken dagpenge eller KH, men var da noget chokeret over de tal, der dukkede op fra KH-modtagerne).

Derudover er dagpenge begrænset til 2 år, KH kan du få i meget lang tid. Du er jaget vildt på dagpenge - jeg ved ikke, hvordan det forholder sig på KH. 

Bemærk, jeg ville også vælge at betale til fagforening, selvom jeg var enlig forsørger, men det gav stof til eftertanke.

Anmeld

8. marts 2011

Carina1977

3500 kr. er altså heller ikke meget at leve for i måneden. Vi har 4300 kr. men jeg bruger ikke dem alle. Men der er bestemt ikke til fjollerier, hvis man skal leve for kun 3500 kr.

Del de 3500 kr. ud i 4 portiner...dvs. ca. 800-850 kr. i ugen. Og sig til dig selv, at du altså ikke må bruge mere end det hver uge. Det kan sagtens lade sig gøre, at leve for det beløb. Jeg har ofte levet for 500 kr. i nogen uger uden at mangle noget. Nu ved jeg så ikke hvor gammel dit barn er...kan jo ske han/hun stadig er i blealderen, og så er der jo også en udgift der.

Og så er det vigtigt at planlægge sine indkøb. Lav en madplan og handel ind efter den, og handel kun max 2 gange i ugen. Man sparer en del penge på den måde

Jeg er også af den holdning, at jeg synes det er trist at de der har et arbejde ikke har de samme muligheder, som en på f.eks. kontanthjælp. jeg er på førtidspension og med tilskud kommer jeg op i nærheden af dig, sådan indtægts-mæssigt.

Jeg har ca. 12.000 kr. udbetalt...dvs. noget mindre end dig, men så får jeg til gengæld 100 % friplads= ca. 2000 kr. samt en boligsikring på 1600 kr. Så jeg ligger meget tæt på det samme som dig...tror altså ikke det afviger særligt meget. Og det er jo egentlig temmelig unfair, når nu du arbejder.

Men jeg håber det løser sig for dig. Kunne du måske få råd til at lave en lille opsparing? Bare sådan at du har lidt til jul og fødselsdag. Så undgår du jo at komme i den her situation igen. Bare et godt råd, selvom jeg godt kan se at din økonomi i forvejen er presset.

Anmeld

8. marts 2011

Aves.

Rockertand skriver:

Det er mig 100% imod at skrive, som jeg gør nu - men det udspringer af en anden tråd, der kørte herinde:

Af tråden fremgik, at det var fuldstændig idiotisk at betale til fagforening som enlig forsørger - for hvis du står uden job, får du KH - og dermed et hav af tilskud og friplads osv. osv. - faktisk var det så stor en indtægt, at du fik lige så meget, som du ville få på dagpenge (jeg kender ikke noget til hverken dagpenge eller KH, men var da noget chokeret over de tal, der dukkede op fra KH-modtagerne).

Derudover er dagpenge begrænset til 2 år, KH kan du få i meget lang tid. Du er jaget vildt på dagpenge - jeg ved ikke, hvordan det forholder sig på KH. 

Bemærk, jeg ville også vælge at betale til fagforening, selvom jeg var enlig forsørger, men det gav stof til eftertanke.

Du får ikke flere tilskud på kh end dp...du får ud fra indkomst og der er selvfølgelig lidt forskel...men jeg som nyuddannet får meget mindre på dp end jeg ville få på kh, men du får ikke lov til at gå på kh, Du skal ud og arbejde 37 timer for 13.000kr...så jeg kan ikke se fordelen, heller ikke selvom jeg modtager meget mindre på dp...men jeg vil ikke ind i det system, røven af fjerde... så hellere gå hjemme noget tid indtil jobbet er der..

Anmeld

8. marts 2011

Anonym trådstarter

Rockertand skriver:

Ja det er lidt skræmmende at tænke på, men må indrømme at jeg aldrig kommer til at melde mig ud af a-kassen. Jeg vil heller være jaget vildt på dagpenge end bevidst at være på KH for at få flere penge i hånden.

Anmeld

8. marts 2011

Rockertand

Eva. skriver:

Du får ikke flere tilskud på kh end dp...du får ud fra indkomst og der er selvfølgelig lidt forskel...men jeg som nyuddannet får meget mindre på dp end jeg ville få på kh, men du får ikke lov til at gå på kh, Du skal ud og arbejde 37 timer for 13.000kr...så jeg kan ikke se fordelen, heller ikke selvom jeg modtager meget mindre på dp...men jeg vil ikke ind i det system, røven af fjerde... så hellere gå hjemme noget tid indtil jobbet er der..

Okay tak, jeg var så forarget over, at systemet tilsyneladende gav så rundhåndet i en situation, som de fleste ville gøre alt for at undgå, nogle af indlæggene bar præg af, at det var helt i orden at modtage KH i laang tid, og at man i øvrigt ikke behøvede at møde til aktiveringstilbuddene.

Der er da også noget grundlæggende forkert i, at du på dagpenge modtager mindre end på KH? Jeg mener bare, at du har jo oparbejdet retten til dagpenge ved uddannelse eller arbejde, mens du overhovedet ikke behøver at yde noget for at få KH, er det ikke korrekt? Kan man gå på KH for evigt, hvis man ønsker det?

Anmeld

8. marts 2011

Aves.

Rockertand skriver:

Okay tak, jeg var så forarget over, at systemet tilsyneladende gav så rundhåndet i en situation, som de fleste ville gøre alt for at undgå, nogle af indlæggene bar præg af, at det var helt i orden at modtage KH i laang tid, og at man i øvrigt ikke behøvede at møde til aktiveringstilbuddene.

Der er da også noget grundlæggende forkert i, at du på dagpenge modtager mindre end på KH? Jeg mener bare, at du har jo oparbejdet retten til dagpenge ved uddannelse eller arbejde, mens du overhovedet ikke behøver at yde noget for at få KH, er det ikke korrekt? Kan man gå på KH for evigt, hvis man ønsker det?

Ja, det er helt skævt...kan heller ikke forstå jeg skal have så lidt som nyuddannet, men sådan er det åbenbart...?

Man kan ikke og alligevel sker det jo at mennesker lever mange mange år på kh, men efter hvad jeg er informeret om så handler det om mennesker som så at sige havner mellem to stole. Det gjorde jeg selv og modtog derfor kh i 9 år, dog med en masse præveaktivering møder osv..

Mange syge mennesker ender jo på kh...der mangler ligesom noget midt i mellem...kh er blevet en stor grumset masse og er vidst rykker væk fra det der oprindeligt var tankegangen omkring denne hjælp...men det handler vel om vores samfundsudvikling, dannelse, opdragelse og kultur...mon ikke?

Anmeld

8. marts 2011

sarahb

Anonym skriver:

Ej jeg har da ej. Der kommer da også fagforening, forsikringer, transport udgift til arbejde. Jeg har et rådighedsbeløb der burde hedde 3500 kr og ja det burde jeg nok kunne leve for. Tror jeg må se om mit budget er up to date..

hvordan kunne jeg vide det når du ikke har skrevet det i dit indlæg.
Men jaså ka jeg bedre forstå det for det andet var da ret vildt.

Anmeld

8. marts 2011

Halbschön

Ååh ha... Jeg kender det så godt!!! Kram til dig... Jeg er nyuddannet og har karantæne fra akassen fordi jeg er nyuddannet, så jeg har i feb fået 4000 udbetalt i KH og marts 6000 i KH.. Nu sku der gerne komme dp i næste måned... Jeg bor med min kæreste som har en god løn, og vi får derfor ikke tilskud til pasning eller boligstøtte... MEN! Han er ludoman, så han hjælper ikke til med økonomien herhjemme, udover at han betaler halvdelen af huslejen som er på 6000 og halvdelen af dagplejen som er på 2200.. Alt herudover betaler jeg.. Dvs ud af mine få penge ska der betales mad, forsikring, halv husleje og dagpleje, tøj til vores søn, akasse osv... Jeg har ikke kunnet betale dagpleje de sidste to måneder, for så har vi ikke penge til mad og bleer... Har en elregning på 7300 der skal betales i morgen ellers lukker de for strømmen.. Mangler 1800kr resten har jeg ku finde rundt omkring, men ved ikke hvor jeg finder resten lorte økonomi!!

Anmeld

8. marts 2011

mor-til-vanessa

Ni-ko-li-ne skriver:

men som Eva skriver, så er det faktisk rigtigt... hvis vi boede hver for sig og fulgte reglerne for enlige ville jeg have mange flere penge til rådighed!

surt men sandt...

ikke at vi på nogen måde nogensinde ville overveje at snyde for at få flere penge mellem hænderne!

det er blot tankevækkende

ja synes jo bare det er helt fair, eks når jeg er færdig uddannet og får en god løn, så skal jeg selv betale instution og modtager ikke boligsikring. det synes jeg er fair.

er det det i siger ikke er helt fair- eller misforstår jeg jer?

man kan da ikke bare få og få. hvis man har pengene, så skal man da selv betale, man har jo også selv valgt at få børn. selvfølgelig skal man hjælpe dem der ikke har mange penge, eks studerende og enlige. men hvis en enlig tjener mange penge, så skal hun da ikke.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.