hvad skal kommunen sørge for?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. januar 2011

tinasmor

Noneother skriver:

Er du i så fald klar over hvor lang tid det kan tage at få tilkendt førtidspension? min mor var fanget på KH i 10år inden kan jeg så fortælle dig.

Derudover er arbejdstiderne vanvittige på steder som mcD. -Der har jeg sjovt nok arbejdet engang. og det ville jeg fx. ikke ha´mulighed for nu som enlig mor, uden forældre der lige kan hente bringe det lille pus.

ja det ved jeg godt (med førtidspension) men mente bare, at det da ikke må være rart at bliver presset i arbejde, hvis man vitterlig er for syg til at arbejde.

Vedr. Mc Donnald (hovedbanegården) så har jeg også selv arbejdet der, for 100 år siden efter end uddannelse, og der var et job fra kl 07 og så x antal timer frem) Men det var jo også bare et eksempel. Det kunne være hos en bager, hos en Seven 7 en tankstation osv osv. Ved da godt det ikke er et drømmejob for nogle. Men personligt ville jeg da klart hellere gøre dette end at gå to år der hjemme. Både for min egen selvtillid og fordi jeg helt sikkert ville mene, at der var nogle som havde mere brug for statens penge end jeg, som jo heldigvis er sund og rask og kan arbejde.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2011

Noneother

tinasmor skriver:

ja det ved jeg godt (med førtidspension) men mente bare, at det da ikke må være rart at bliver presset i arbejde, hvis man vitterlig er for syg til at arbejde.

Vedr. Mc Donnald (hovedbanegården) så har jeg også selv arbejdet der, for 100 år siden efter end uddannelse, og der var et job fra kl 07 og så x antal timer frem) Men det var jo også bare et eksempel. Det kunne være hos en bager, hos en Seven 7 en tankstation osv osv. Ved da godt det ikke er et drømmejob for nogle. Men personligt ville jeg da klart hellere gøre dette end at gå to år der hjemme. Både for min egen selvtillid og fordi jeg helt sikkert ville mene, at der var nogle som havde mere brug for statens penge end jeg, som jo heldigvis er sund og rask og kan arbejde.

Nej det er heller ikke sjovt.

-derudover har jeg aldrig argumenteret for at man ikke skal ta´et job hvis man får tilbudt et. -og kan mht. tiderne, arbejdets karakter.
men der er altså bare nogen der ikke får mulighederne/falder udenfor ligegyldigt hvordan du så vender og drejer den.

og om det så er fordi de ikke lige har haft tænkt sig 100% om mht. fagforening, så synes jeg altså ikke de bør tvinges til at gå fra hus og hjem, eller det der er værre. Der burde sgu osse være plads til fejl i samfundet engang imellem. Ikke kun fra regeringens side.

Anmeld

7. januar 2011

Sofia

Noneother skriver:

Det er jo ikke alle det gælder.
Hvad ved afbrudt udd. eller man ikke kan få job efter? Hvad med den gruppe der ikke får noget arbejde på trods af at de søger? Hvad med dem der får en psykisk sygdom og går ned i årevis, bare for at blive holdt nede af systemet? Hvad med dem der mister jobbet før de har timer nok til at kunne modtage DP? hvad med, hvad med, hvad, med?

Altså efter endt uddannelse er du berettiget til dagpenge, hvis du sørger for at melde dig ind i en a-kasse! Hvis du er psykisk syg er du i sygedagpengesystemet og ikke kontanthjælpessystemet - og hvis du er så syg du aldrig kan komme til at forsørge dig selv igen, er det førtidspensions systemet. Kontanthjælp er det nederste sikkerhedsnet i DK, som er hjemlet helt tilbage i Grundloven fra 1849, med helt andre hensigter. Og man har jo ret til dagpenge i 2 år, så det er kun hvis man ikke får et job indenfor de to år, det er kontanthjælp der kommer i spil, langt de fleste får job indenfor disse 2 år.

Alt i alt synes jeg det er fantastisk vi bor i en stat der har råd til overhovedet et tilbyde kontanthjælp! En luksus de færreste har!

Anmeld

7. januar 2011

Sofia

tinasmor skriver:

Anmeld

7. januar 2011

babyblyp

Nu må jeg altså lige have en debat i gang. Jeg har efterånden læst flere indlæg herinde med mennesker med en opsparing der ikke mener at den skal bruges til at leve for. Men at de i samtidig skal have ret/lov til at få kontanthjælp fra kommunen.
Hvad i alverden skal opsparingen så bruges til? Skal vi som samfund financiere at en kvinde vil gemme sin opsparing så hun fx kan købe nye møbler, mens vi andre betaler for hendes daglige levevis og regninger  ??

Jeg har meget svært ved at forstå hvorfor mine(samfundets) skattepenge skulle gå til at forsørge nogen der har penge i banken og som jeg oplever det ikke engang gider at forsørge sig selv selv om de kan via opsparingen.

Men altså jeg vil gerne høre hvad mener du at DU gerne vil have at kommunen skal sørge for?

Meget enig!

Anmeld

7. januar 2011

Kløver

fru-nielsen skriver:

Nu må jeg altså lige have en debat i gang. Jeg har efterånden læst flere indlæg herinde med mennesker med en opsparing der ikke mener at den skal bruges til at leve for. Men at de i samtidig skal have ret/lov til at få kontanthjælp fra kommunen.
Hvad i alverden skal opsparingen så bruges til? Skal vi som samfund financiere at en kvinde vil gemme sin opsparing så hun fx kan købe nye møbler, mens vi andre betaler for hendes daglige levevis og regninger  ??

Jeg har meget svært ved at forstå hvorfor mine(samfundets) skattepenge skulle gå til at forsørge nogen der har penge i banken og som jeg oplever det ikke engang gider at forsørge sig selv selv om de kan via opsparingen.

Men altså jeg vil gerne høre hvad mener du at DU gerne vil have at kommunen skal sørge for?

Jeg synes også det er fair man skal bruge en opsparing, man har jo muligheden for at melde sig ind i en A-kasse og fagforening, så kan man jo snakke om, vilkårene hvis man ikke når at arbejde så længe, men de færreste når jo heller ikke at lave formue hvis man ikke har haft et arbejde i længere tid

Anmeld

7. januar 2011

Noneother

Sofia skriver:

Altså efter endt uddannelse er du berettiget til dagpenge, hvis du sørger for at melde dig ind i en a-kasse! Hvis du er psykisk syg er du i sygedagpengesystemet og ikke kontanthjælpessystemet - og hvis du er så syg du aldrig kan komme til at forsørge dig selv igen, er det førtidspensions systemet. Kontanthjælp er det nederste sikkerhedsnet i DK, som er hjemlet helt tilbage i Grundloven fra 1849, med helt andre hensigter. Og man har jo ret til dagpenge i 2 år, så det er kun hvis man ikke får et job indenfor de to år, det er kontanthjælp der kommer i spil, langt de fleste får job indenfor disse 2 år.

Alt i alt synes jeg det er fantastisk vi bor i en stat der har råd til overhovedet et tilbyde kontanthjælp! En luksus de færreste har!

Det lyder som om du kender "reglerne" men ikke virkeligheden bag.
for såre simpelt er det langtfra og reglerne er for mange inkl. dem der arbejder med det ekstremt indviklede og tolkes forskelligt fra person til person. -og det kan tage flere år at få afklaret. mens det bli´r afklaret er du på kontanthjælp, hvis de vel at mærke mener at du kan få det altså. ellers er du screwed big time!

Anmeld

7. januar 2011

Noneother

Noneother skriver:

Det lyder som om du kender "reglerne" men ikke virkeligheden bag.
for såre simpelt er det langtfra og reglerne er for mange inkl. dem der arbejder med det ekstremt indviklede og tolkes forskelligt fra person til person. -og det kan tage flere år at få afklaret. mens det bli´r afklaret er du på kontanthjælp, hvis de vel at mærke mener at du kan få det altså. ellers er du screwed big time!

Det er du i øvrigt osse hvis du afbryder en uddannelse pga. "psykisk sygdom"

Anmeld

7. januar 2011

slettet_7530

Det er jo netop derfor man skal melde sig i a-kasse Så behøver man ikke og sælge hus, bil osv hvis man skulle miste arbejdet.

Et eller andet sted er det vel heller ikke fair at jeg som bestemt godt ved hvad det vil sige at arbejde hårdt i lavt-løns job skal putte skattepenge i en pulje til nogen der ikke vil bruge de penge de selv har før de i overført betydning får nogle af mine.

Selvfølgelig er der altid flere sider, diverse undtagelser og gråzoner osv men som udgangspunkt mener jeg at man også har et personlig ansvar. Og dermed at man indretter sig således at man netop ikke skal gå fra hus og hjem hvis jobbet svigter. F.eks. bor jeg selv i hus men vi har valgt at købe et hus på landet i en prisklasse hvor vi ved at vi kan blive ved med at være om så vi begge endte på dagpenge.

DP er højere end kontanthjælp ja, men da jeg havde arbejde tjente jeg 27000 om måneden der er dælme langt fra 27000 og ned til dagpengesatsen, så en finanskrise og en sygdom har ikke gjort det bedre, alle vores sparepenge er brugt på noget så morsomt som regninger, der skal være virkelig være lave udgifter for at man kan beholde sit hjem hvis den ene mister jobbet, det er bestemt ingen dans på roser.

Anmeld

7. januar 2011

Sofia

Jeg synes man skal vende den om, tænke på hvad man kan gøre for staten, i stedet for altid at tænke på hvad staten kan gøre for en! John F. Kennedy!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.