hvad skal kommunen sørge for?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.539 visninger
80 svar
0 synes godt om
7. januar 2011

Fru Hansen

Nu må jeg altså lige have en debat i gang. Jeg har efterånden læst flere indlæg herinde med mennesker med en opsparing der ikke mener at den skal bruges til at leve for. Men at de i samtidig skal have ret/lov til at få kontanthjælp fra kommunen.
Hvad i alverden skal opsparingen så bruges til? Skal vi som samfund financiere at en kvinde vil gemme sin opsparing så hun fx kan købe nye møbler, mens vi andre betaler for hendes daglige levevis og regninger  ??

Jeg har meget svært ved at forstå hvorfor mine(samfundets) skattepenge skulle gå til at forsørge nogen der har penge i banken og som jeg oplever det ikke engang gider at forsørge sig selv selv om de kan via opsparingen.

Men altså jeg vil gerne høre hvad mener du at DU gerne vil have at kommunen skal sørge for?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2011

Maja88

fru-nielsen skriver:

Nu må jeg altså lige have en debat i gang. Jeg har efterånden læst flere indlæg herinde med mennesker med en opsparing der ikke mener at den skal bruges til at leve for. Men at de i samtidig skal have ret/lov til at få kontanthjælp fra kommunen.
Hvad i alverden skal opsparingen så bruges til? Skal vi som samfund financiere at en kvinde vil gemme sin opsparing så hun fx kan købe nye møbler, mens vi andre betaler for hendes daglige levevis og regninger  ??

Jeg har meget svært ved at forstå hvorfor mine(samfundets) skattepenge skulle gå til at forsørge nogen der har penge i banken og som jeg oplever det ikke engang gider at forsørge sig selv selv om de kan via opsparingen.

Men altså jeg vil gerne høre hvad mener du at DU gerne vil have at kommunen skal sørge for?

Anmeld

7. januar 2011

Noneother

Altså et eller andet sted mener jeg bare ikke at det er SÅ sort/hvidt.

Prøv fx. at forestille dig at du havde arbejdet hårdt, i et dårligt betalt job i flere år for at få råd til en lille bil (eller noget) og du så mister arbejdet pga. stress, finanskrise eller andet uforskyldt.

Så for at få kontanthjælp (eller hjælp af nogen art) skal man til at sælge ALT hvad man har af værdi, ALT hvad man har brugt år på at kæmpe sig til, for derefter at stå fuldstændig på bunden med 9500kr. om måneden at forsørge sig selv + evt. børn for.

Værs´go at starte forfra! -Det er sgu da surt, og JA de mennesker kan jeg sku godt unde at få lov til at beholde en lille opsparing eller andet.
Der er flere sider af enhver sag, og SÅ små sko gider jeg ærlig talt ikke at gå i.

Anmeld

7. januar 2011

Laulund87

Noneother skriver:

Prøv fx. at forestille dig at du havde arbejdet hårdt, i et dårligt betalt job i flere år for at få råd til en lille bil (eller noget) og du så mister arbejdet pga. stress, finanskrise eller andet uforskyldt.

Så for at få kontanthjælp (eller hjælp af nogen art) skal man til at sælge ALT hvad man har af værdi, ALT hvad man har brugt år på at kæmpe sig til, for derefter at stå fuldstændig på bunden med 9500kr. om måneden at forsørge sig selv + evt. børn for.

Værs´go at starte forfra! -Det er sgu da surt, og JA de mennesker kan jeg sku godt unde at få lov til at beholde en lille opsparing eller andet.
Der er flere sider af enhver sag, og SÅ små sko gider jeg ærlig talt ikke at gå i.

Helt enig!

Anmeld

7. januar 2011

Pige2009

Noneother skriver:

Så kan man jo melde sig ind i en A-kasse og få DP, hvor der ikke stilles nogen krav til hvor meget eller hvor lidt, man må have stående i banken.

Ellers er jeg grundlæggende enig i dit synspunkt

Anmeld

7. januar 2011

Carina1977

Jeg synes det er fair nok at man skal bruge hele sin opsparing, før man kan få kontanthjælp. Hvis reglerne ikke var sådan, så ville jeg personligt af eget initiativ bruge en evt. opsparing på at forsørge mig selv. Så kan man i ro og mag sætte sig ned og få gang i jobsøgningen, uden at skulle sendes ud i forskellige projekter af kommunen.

Men nu er reglerne jo sådan at man ikke må have en formue større end 10.000 kr., når man er på kontanthjælp. Det er jo egentlig fair nok. Det kunne jo have været meget værre, at man slet ingen formue måtte have. regler er til for at skulle overholdes. Folk kan mene hvad de vil, men det ændrer ikke på det faktum, at der altså er nogle regler. Jeg synes helt ærligt vi bare skal være taknemmelig for, at der er hjælp at hente, hvis man kommer i den situation at man ikke kan forsørge sig selv. det er ikke i alle lande, at man er SÅ heldigt stillet

Anmeld

7. januar 2011

sanne O

Noneother skriver:

Det er jo derfor der er opfundet noget så snildt som A-kasser, hvis man ikke har sikret sig selv på den måde er man jo selv skyld i sin situation vil jeg mene.

Jeg er helt enig i at samfundet skal hjælpe dem som ikke kan klare sig selv - men der findes åbenbart mange som mener det er op til kommunen at forsørge dem og deres familier.

Man må altså tage ansvar for sit eget liv, også hvis det betyder man må tage et skod-job indtil andet byder sig...  

Anmeld

7. januar 2011

Noneother

sanne O skriver:

Det er jo derfor der er opfundet noget så snildt som A-kasser, hvis man ikke har sikret sig selv på den måde er man jo selv skyld i sin situation vil jeg mene.

Jeg er helt enig i at samfundet skal hjælpe dem som ikke kan klare sig selv - men der findes åbenbart mange som mener det er op til kommunen at forsørge dem og deres familier.

Man må altså tage ansvar for sit eget liv, også hvis det betyder man må tage et skod-job indtil andet byder sig...  

Nu ligger landet jo faktisk sådan at der er ca. 400 ansøgninger pr. skodjob, så det er ikke så let som det lyder.

Alternativt kunne regeringen beholde pengene og bruge dem på flere skattelettelser til de rige.

Anmeld

7. januar 2011

Fru Hansen

Noneother skriver:

Det er jo netop derfor man skal melde sig i a-kasse Så behøver man ikke og sælge hus, bil osv hvis man skulle miste arbejdet.

Et eller andet sted er det vel heller ikke fair at jeg som bestemt godt ved hvad det vil sige at arbejde hårdt i lavt-løns job skal putte skattepenge i en pulje til nogen der ikke vil bruge de penge de selv har før de i overført betydning får nogle af mine.

Selvfølgelig er der altid flere sider, diverse undtagelser og gråzoner osv men som udgangspunkt mener jeg at man også har et personlig ansvar. Og dermed at man indretter sig således at man netop ikke skal gå fra hus og hjem hvis jobbet svigter. F.eks. bor jeg selv i hus men vi har valgt at købe et hus på landet i en prisklasse hvor vi ved at vi kan blive ved med at være om så vi begge endte på dagpenge.

Anmeld

7. januar 2011

Noneother

Baagøe skriver:

Så kan man jo melde sig ind i en A-kasse og få DP, hvor der ikke stilles nogen krav til hvor meget eller hvor lidt, man må have stående i banken.

Ellers er jeg grundlæggende enig i dit synspunkt

man kan jo så ikke være på dagpenge for evigt, og så køre den igen.

Hvis man enten er syg, har en skavank, eller bare er så uheldig ikke at kunne få et job (hvilket mange ikke kan pt.) Så står man sgu hurtigt i lort til halsen. Desværre.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.