Wampires skriver:
Jeg har kun lige læst oplægget til debatten her så skriver sikkert ting der allerede er skrevet..
MEN min personlige holdning er at jeg synes det er forkert at "straffe" folk der har været økonomisk ansvarlige når de ryger ud i en situation de ikke selv er herre over og som kan ruinere dem i sidste ende...
F.eks. har jeg et familiemedlem der efter at have arbejdet i ca. 30 år pludselig fik en hjernebøldning der gør at arbejdet fyrer personen pga sygdom efterfølgende.. Denne person har ud af de utrolig få penge der er kommet hver måned stukket et sted mellem 10 kr og 100 kr tilside for at kunne hjælpe familie og sig selv hvis en situation skulle opstå hvor der var brug for ekstra penge... Denne person står jo derfor med en opsparing fordi man har levet økonomiskt og fornuftigt men skal på samme måde som dem der lever i evig gæld og derfor ingenting har straffes og bruge de penge på sig selv det første stykke tid af sin ledighed..
Synes vi som samfund burde genopfinde økonomisk støtte og istedet for at skære alle over en kam der kommer og har brug for hjælp så sørge for at belønne dem der er økonomisk ansvarlige og lade dem beholde den smule opsparing de har fået gennem ansvarlighed og fornuft, og dem der intet har de får en standard rate som det er nu...
Det med at man bare kan trylle et job frem og derfor siger at efter 6 mdr så mister man halvdelen for så er det fordi man ikke gider arbejde er også helt hen i vejret...
Min kæreste mistede også halvdelen på trods af han går med en depression som gør han ikke kan overskue særlig meget af gangen.. Han fik skåret i sin hjælp ligesom alle de andre "alm." arbejdsløse som godt kunne finde et job... Derudover er det også hul i hovedet at på samme tidspunkt som at han mister halvdelen af sin hjælp så smider de lige en ekstra udgift til ATP oveni...
Kommunen har nægtet at hjælpe med at betale til behandling hos psykolog og nægtet at ville hjælpe med en henvisning til psykiatri som ikke ville koste noget.. Men derfor stoppede det dem ikke fra at stoppe hans sygedagpenge da vi havde fundet en vej med at betale hans behandling hos psykolog og sige at psykolog ikke var behandling på trods af flere "eksperter" havde sagt det var den behandling der skulle til for at få ham tilbage i arbejde.. de tog hans sygedagpenge og kunne ikke forstå at vi ikke havde råd til psykologhjælp på en kontanthjælp og dagpenge på dimittendsatsen..
Undskyld det her blev så langt men har bare haft kommune og KH m.v. tæt inde på kroppen i de sisdte 7 år så har oplevet lidt af hvert...
var selv arbejdsløs i 2½ år hvor jeg sendte mere end 800 ansøgninger ALLE var personlige ikke noget med en standard der blev ændret.. intet resultat blev indkaldt til 5 samtaler og fik ca. 20 svar retur med at de havde fået min ansøgning... Så NEJ man kan ikke sige at man altid kan få et job... søgte ALT fra rengøring af toiletter på hovedbanen til at sidde med bogføring hos et lille firma der brugte Excel som jeg er superdygtig til..
Bliver harm når nogen siger at jeg er arbejdsløs fordi jeg er for kræsen med hvad jeg vil... jeg søger alt hvad jeg overhovedet kan forestille mig at kunne klare at arbejde med... Jeg søger med en transporttid på op 3 timer per vej fra min bopæl med det offentlige da jeg ikke har bil eller kørekort... og det er på trods af at jeg ved med mig selv at det ville blive MEGET hårdt i længden at tage så lang en tur hver dag...
Det er nemlig også lige præcis min erfaring, samt at der sidder alt for mange små skrankepaver rundt omkring i kommunens forskellige forvaltninger.