hvad skal kommunen sørge for?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. januar 2011

Fru Hansen

Carina1977 skriver:

Jeg synes det er fair nok at man skal bruge hele sin opsparing, før man kan få kontanthjælp. Hvis reglerne ikke var sådan, så ville jeg personligt af eget initiativ bruge en evt. opsparing på at forsørge mig selv. Så kan man i ro og mag sætte sig ned og få gang i jobsøgningen, uden at skulle sendes ud i forskellige projekter af kommunen.

Men nu er reglerne jo sådan at man ikke må have en formue større end 10.000 kr., når man er på kontanthjælp. Det er jo egentlig fair nok. Det kunne jo have været meget værre, at man slet ingen formue måtte have. regler er til for at skulle overholdes. Folk kan mene hvad de vil, men det ændrer ikke på det faktum, at der altså er nogle regler. Jeg synes helt ærligt vi bare skal være taknemmelig for, at der er hjælp at hente, hvis man kommer i den situation at man ikke kan forsørge sig selv. det er ikke i alle lande, at man er SÅ heldigt stillet

Jeg syntes også det er helt fint at man må have en mindre formue på omkring de 10000. Der kan jo ske noget uforudset. Bilen kan gå i stykker, katten skal til dyrlæge osv

skulle man betale alle sine udgifer ville man alligevel ikke kunne forsørge sig selv i flere måneder af 10000.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2011

Pige2009

Noneother skriver:

man kan jo så ikke være på dagpenge for evigt, og så køre den igen.

Hvis man enten er syg, har en skavank, eller bare er så uheldig ikke at kunne få et job (hvilket mange ikke kan pt.) Så står man sgu hurtigt i lort til halsen. Desværre.

Men 2 år på DP er stadig længe. Jeg synes, det er helt ok, at perioden blev forkortet fra 4 til 2 år.

Ledigheden er heldigvis nedadgående igen

Anmeld

7. januar 2011

numsefisk

Profilbillede for numsefisk

Jeg undre mig tit over de utallige debatter, omkring "lorte kommune, vil ikke give mig/os til indskud til lejlighed" "Vil ikke give os engang ydelse til møbler" og bla bla bla.

Ja jeg ved godt at nogle virkelig ikke har penge til de ting, og skal have hjælp.. Men helt ærlig, når folk rundt omkring på nettet opretter de debatter, og hvis man så har lidt viden gennem sitet om dem, ja så har de store møbler, dyrt mærketøj til børnene, og et værelse hvor der ikke kan komme mere legetøj på. Ja så blir jeg sku lidt knotten.

Spar dog op, og tag ansvar selv. Alle kan komme ud i noget lort, eller skal gå fra hinanden, så har dog en sikkerhedsnet.

Beklager min dårlig formulering, men ligger og ser tv imens

http://miniministeren.blogspot.com/

Anmeld

7. januar 2011

Noneother

fru-nielsen skriver:

Det er jo netop derfor man skal melde sig i a-kasse Så behøver man ikke og sælge hus, bil osv hvis man skulle miste arbejdet.

Et eller andet sted er det vel heller ikke fair at jeg som bestemt godt ved hvad det vil sige at arbejde hårdt i lavt-løns job skal putte skattepenge i en pulje til nogen der ikke vil bruge de penge de selv har før de i overført betydning får nogle af mine.

Selvfølgelig er der altid flere sider, diverse undtagelser og gråzoner osv men som udgangspunkt mener jeg at man også har et personlig ansvar. Og dermed at man indretter sig således at man netop ikke skal gå fra hus og hjem hvis jobbet svigter. F.eks. bor jeg selv i hus men vi har valgt at købe et hus på landet i en prisklasse hvor vi ved at vi kan blive ved med at være om så vi begge endte på dagpenge.

(Læs mit svar til baagøe)

og derudover er der folk som lige er kommet ud af uddannelsessytemet. -Det er heller ikke selvforskyldt.

Folk der går ned med en depression, som kræver lang tids behandling og så videre.

Jeg går ikke ind for at snyde samfundet, hvis man vitterligt gør det for at snyde, men systemet er bare virkelig fucked up på mange måder. og der er alt for mange der sidder fast i en ond spiral.
Der mener jeg faktisk at vi bør være bedre til at hjælpe hinande.

Derudover kan jeg ikke bebrejde folk for at ha´sat sig godt, dengang tingene så noget lysere ud. Finanskrisen og konsekvenserne deraf kom bag på stortset alle.

Anmeld

7. januar 2011

SussieThyssen

fru-nielsen skriver:

Nu må jeg altså lige have en debat i gang. Jeg har efterånden læst flere indlæg herinde med mennesker med en opsparing der ikke mener at den skal bruges til at leve for. Men at de i samtidig skal have ret/lov til at få kontanthjælp fra kommunen.
Hvad i alverden skal opsparingen så bruges til? Skal vi som samfund financiere at en kvinde vil gemme sin opsparing så hun fx kan købe nye møbler, mens vi andre betaler for hendes daglige levevis og regninger  ??

Jeg har meget svært ved at forstå hvorfor mine(samfundets) skattepenge skulle gå til at forsørge nogen der har penge i banken og som jeg oplever det ikke engang gider at forsørge sig selv selv om de kan via opsparingen.

Men altså jeg vil gerne høre hvad mener du at DU gerne vil have at kommunen skal sørge for?

Jeg har meget svært ved at forstå hvorfor unge mennesker, der er imellem skole og udd, og som ikke kan få arbejde skal tvinges til at bruge deres børneopsparing eller eventuel arv, blot fordi de enten er uheldige ikke at kunne få job eller at blive optaget på studium.
For mig er det ok at få kontanthjælp, men at man så også skal bestille noget for pengene, men at man ikke skal straffes på sin opsparing.
Der er muligheder nok for at give en hånd med i samfundet for sin kontanthjælp, og sikke en masse penge samfundet ville spare, hvis man blev sat til at arbejde fx 20 timer om ugen, for de penge man får.

Kærligst
Sussie

Anmeld

7. januar 2011

Noneother

Baagøe skriver:

Men 2 år på DP er stadig længe. Jeg synes, det er helt ok, at perioden blev forkortet fra 4 til 2 år.

Ledigheden er heldigvis nedadgående igen

Ja. Det begynder heldigvis at gå fremad igen.

men nu har jeg fx. en veninde der er gået ned med en depression og derfor har måtte afbryde sin uddannelse.
Hun står virkelig så dårligt pt. at hun ikke har råd til vintersko. -eller et sted at bo for den sags skyld (ikke forsørger u. 25)
og det er jo som sådan ikke hendes skyld. man kan vitterligt blive fanget et dårligt sted.

Det jeg mener er bare at man kan være for hurtig til at dømme folk.

Anmeld

7. januar 2011

sanne O

Jeg siger heller ikke det er let at finde et job, men bare at man selv må gøre noget og ikke læne sig tilbage og regne med at kommunen klarer alt for én. 

Dette er ikke ment som et angreb på dem som af en eller anden årsag er på kontanthjælp, men et udtryk for min holdning til at tage ansvar for sit eget liv så langt hen ad vejen som man kan.

Selvfølgelig er der nogen hvor det er den eneste mulighed, og det har jeg fuld forståelse for.

Jeg er selv under udd. og får SU, så jeg modtager også penge fra statskassen. Håber at få et godt job når jeg er færdig og derved yde mit til velfærdssamfundet. 

Anmeld

7. januar 2011

Fru Hansen

Noneother skriver:

man kan jo så ikke være på dagpenge for evigt, og så køre den igen.

Hvis man enten er syg, har en skavank, eller bare er så uheldig ikke at kunne få et job (hvilket mange ikke kan pt.) Så står man sgu hurtigt i lort til halsen. Desværre.

Så vidt jeg ved har man to år på dagpenge. Det er da en rum tid, jeg ved godt at jobbene ikke hænger på træerne lige nu. Men mon ikke man har en god chance i løbet af to år, hvis man er lidt ihærdig.

Jeg ved godt at det ikke er statistisk grundlag. Men jeg har da i min
 nærmeste omgangskreds 7 der alle har været arbejdsløse og fået job igen på meget kort tid her i krisen. Jeg kender ingen der er forblevet arbejdsløse.

Anmeld

7. januar 2011

Pige2009

Noneother skriver:

Ja. Det begynder heldigvis at gå fremad igen.

men nu har jeg fx. en veninde der er gået ned med en depression og derfor har måtte afbryde sin uddannelse.
Hun står virkelig så dårligt pt. at hun ikke har råd til vintersko. -eller et sted at bo for den sags skyld (ikke forsørger u. 25)
og det er jo som sådan ikke hendes skyld. man kan vitterligt blive fanget et dårligt sted.

Det jeg mener er bare at man kan være for hurtig til at dømme folk.

Jeg har også et par lign. eksempler på samme. Kh er i min optik ok for en kort periode og jeg ville ikke selv have problemer eller flere flov over at modtage den, såfremt behovet var der. Jeg håber da ikke, du synes jeg dømmer folk på KH? For det var absolut ikke min intention...

Anmeld

7. januar 2011

Noneother

fru-nielsen skriver:

Så vidt jeg ved har man to år på dagpenge. Det er da en rum tid, jeg ved godt at jobbene ikke hænger på træerne lige nu. Men mon ikke man har en god chance i løbet af to år, hvis man er lidt ihærdig.

Jeg ved godt at det ikke er statistisk grundlag. Men jeg har da i min
 nærmeste omgangskreds 7 der alle har været arbejdsløse og fået job igen på meget kort tid her i krisen. Jeg kender ingen der er forblevet arbejdsløse.

men der ER mange.. -og det har ikke  nødvendigvis noget med folks ihærdighed at gøre.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.