hvad skal kommunen sørge for?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. januar 2011

Fru Hansen

numsefisk skriver:

Jeg undre mig tit over de utallige debatter, omkring "lorte kommune, vil ikke give mig/os til indskud til lejlighed" "Vil ikke give os engang ydelse til møbler" og bla bla bla.

Ja jeg ved godt at nogle virkelig ikke har penge til de ting, og skal have hjælp.. Men helt ærlig, når folk rundt omkring på nettet opretter de debatter, og hvis man så har lidt viden gennem sitet om dem, ja så har de store møbler, dyrt mærketøj til børnene, og et værelse hvor der ikke kan komme mere legetøj på. Ja så blir jeg sku lidt knotten.

Spar dog op, og tag ansvar selv. Alle kan komme ud i noget lort, eller skal gå fra hinanden, så har dog en sikkerhedsnet.

Beklager min dårlig formulering, men ligger og ser tv imens

Det er lige netop den der forkælede mentalitet jeg ganske enkelt ikke kan acceptere.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2011

Noneother

Baagøe skriver:

Jeg har også et par lign. eksempler på samme. Kh er i min optik ok for en kort periode og jeg ville ikke selv have problemer eller flere flov over at modtage den, såfremt behovet var der. Jeg håber da ikke, du synes jeg dømmer folk på KH? For det var absolut ikke min intention...

Nej jeg tror ikke du dømmer nogen. men det gør mange mennesker meget nemt. -Det var ikke myntet på dig, men generelt.

Anmeld

7. januar 2011

Pige2009

Noneother skriver:

Nej jeg tror ikke du dømmer nogen. men det gør mange mennesker meget nemt. -Det var ikke myntet på dig, men generelt.

Oki doki. Jeg er som sagt også helt enig med dig i dine synspunkter. Jeg ville være led og ked af at brænde hele min opsparing af på et halvt års KH.

Anmeld

7. januar 2011

camillahej

Vil godt lige hilse og sige 9500 det er mange penge for ikke at lave en ski

Jeg er under uddannelse og for kun 6000kr.. Det virkelig ingenting, så sys ikke der er nogle der ihvertfal skal brokke sig over det er for lidt og hvorfor man ikke må få kontanthjælp hvis man har en formue på over 10.000 hallo brug nu jeres sunde fornuft.

Anmeld

7. januar 2011

Fru Hansen

SussieThyssen skriver:

Jeg har meget svært ved at forstå hvorfor unge mennesker, der er imellem skole og udd, og som ikke kan få arbejde skal tvinges til at bruge deres børneopsparing eller eventuel arv, blot fordi de enten er uheldige ikke at kunne få job eller at blive optaget på studium.
For mig er det ok at få kontanthjælp, men at man så også skal bestille noget for pengene, men at man ikke skal straffes på sin opsparing.
Der er muligheder nok for at give en hånd med i samfundet for sin kontanthjælp, og sikke en masse penge samfundet ville spare, hvis man blev sat til at arbejde fx 20 timer om ugen, for de penge man får.

Kærligst
Sussie

Jeg har selv stået i situationen mellem to uddannelser. Og lige netop her syntes jeg der er et hul.
Jeg stod med et hul på tre måneder og fik et rigtig møg job med at stable sild i bilka. Men det var svært at få noget som helst arbejdeda det jo var midlertidigt. Jeg arbejdede ca. 10 timer om ugen og endte faktisk med at brue min børneopsparing på at leve af.

Der hvor jeg syntes kommunene skulle bruge sine ressourcer er hvor man kan få folk videre, altså give en fornuftiog su så man f.eks. kan studere uden at skulle arbejde ved siden af.

Kommunen skulle forebygge hos familier med særlige behov i stedet for at sætte ind når det er for sent og dyrt.

I min kommune sparer man så meget på børnepasningen, undervisnngen osv at man ender med at tabe de skrøbelige børn på gulvet. Det er ikke i orden.

Anmeld

7. januar 2011

ESV

Carina1977 skriver:

Jeg synes det er fair nok at man skal bruge hele sin opsparing, før man kan få kontanthjælp. Hvis reglerne ikke var sådan, så ville jeg personligt af eget initiativ bruge en evt. opsparing på at forsørge mig selv. Så kan man i ro og mag sætte sig ned og få gang i jobsøgningen, uden at skulle sendes ud i forskellige projekter af kommunen.

Men nu er reglerne jo sådan at man ikke må have en formue større end 10.000 kr., når man er på kontanthjælp. Det er jo egentlig fair nok. Det kunne jo have været meget værre, at man slet ingen formue måtte have. regler er til for at skulle overholdes. Folk kan mene hvad de vil, men det ændrer ikke på det faktum, at der altså er nogle regler. Jeg synes helt ærligt vi bare skal være taknemmelig for, at der er hjælp at hente, hvis man kommer i den situation at man ikke kan forsørge sig selv. det er ikke i alle lande, at man er SÅ heldigt stillet

ville bare lige sige

Anmeld

7. januar 2011

grinny

Jeg bliver nogen gange lidt trist når jeg ser sådanne debatter fordi mange tænker ikke over hvilke ting der ligger bag altid, synes jeg.

Min far har været uhelbredelig syg i snart 16 år, de aner ikke hvad han fejler og de aner ikke hvad de skal gøre. Han var i en a-kasse, men hurtigt kom han jo på kontant hjælp. Da hans mor døede havde han valget om at tage imod arven og så ikke få KH eller lade være med at tage imod arven, det er da helt forkert. 

Han ville så gerne have haft de penge så han kunne ha taget os alle med på en ferie, fordi vi aldrig rigtig har været på ferie fordi han altid har været syg, men det kunne han jo ikke.. Det synes jeg er helt forkert. Nogen mennesker kan jo ikke gøre for det. 

Min far ville meget gerne ud i arbejde, men han må også indse at han ikke kan klare det, så han er fanget i systemet.

Anmeld

7. januar 2011

Sofia

Noneother skriver:

Altså et eller andet sted mener jeg bare ikke at det er SÅ sort/hvidt.

Prøv fx. at forestille dig at du havde arbejdet hårdt, i et dårligt betalt job i flere år for at få råd til en lille bil (eller noget) og du så mister arbejdet pga. stress, finanskrise eller andet uforskyldt.

Så for at få kontanthjælp (eller hjælp af nogen art) skal man til at sælge ALT hvad man har af værdi, ALT hvad man har brugt år på at kæmpe sig til, for derefter at stå fuldstændig på bunden med 9500kr. om måneden at forsørge sig selv + evt. børn for.

Værs´go at starte forfra! -Det er sgu da surt, og JA de mennesker kan jeg sku godt unde at få lov til at beholde en lille opsparing eller andet.
Der er flere sider af enhver sag, og SÅ små sko gider jeg ærlig talt ikke at gå i.

Jeg mener i så fald man må sørge for at melde sig ind i en a-kasse, så man kan få dagpenge

Anmeld

7. januar 2011

Fru Hansen

Noneother skriver:

(Læs mit svar til baagøe)

og derudover er der folk som lige er kommet ud af uddannelsessytemet. -Det er heller ikke selvforskyldt.

Folk der går ned med en depression, som kræver lang tids behandling og så videre.

Jeg går ikke ind for at snyde samfundet, hvis man vitterligt gør det for at snyde, men systemet er bare virkelig fucked up på mange måder. og der er alt for mange der sidder fast i en ond spiral.
Der mener jeg faktisk at vi bør være bedre til at hjælpe hinande.

Derudover kan jeg ikke bebrejde folk for at ha´sat sig godt, dengang tingene så noget lysere ud. Finanskrisen og konsekvenserne deraf kom bag på stortset alle.

Jeg siger jo heller ikke at der ikke skal være et sikkerhedsnet under folk som pga sygdom mm kommer galt afsted. Der er jo visse ting man aldrig kan "forsikre" eller planlægge sig ud af.
Hvis man afbryder en uddannelse kunne man jo f.eks. begynde at søge job inden man stopper helt på uddannelsen. Det ved jeg godt er let sagt lige pt og måske skulle det så også være der der er et sikkerhedsnet.
Men jeg mener stadig at man ikke bør have større formue når man bliver forsørget af det offentlige.
Folk der få en dep. kender jeg ikke noget til. Men er de i job bliver de jo i første omgang sygemeldt med løn, dernæst MÅSKE fyret og så er der vel også dagpenge til dem såfremt de er i a-kasse.

Naturligvis skal vi hjælpe hinanden, men hjælp til selvhjælp er vel heller ikke af vejen

Som du skriver kom finanskrisen bag på mange, men mit udgangspunkt er egentligt uafhængigt af finanskrisen. Da vi købte billigt hus som jeg tidligere skrev var det jo ikke med tanke på en global finanskrise. Det var med tanke på at sikre os selv i tilfælde af arbejdsløshed. Arbejdsløshed kan jo desværre også komme i gode tider.

Anmeld

7. januar 2011

Minmio

Noneother skriver:

Altså et eller andet sted mener jeg bare ikke at det er SÅ sort/hvidt.

Prøv fx. at forestille dig at du havde arbejdet hårdt, i et dårligt betalt job i flere år for at få råd til en lille bil (eller noget) og du så mister arbejdet pga. stress, finanskrise eller andet uforskyldt.

Så for at få kontanthjælp (eller hjælp af nogen art) skal man til at sælge ALT hvad man har af værdi, ALT hvad man har brugt år på at kæmpe sig til, for derefter at stå fuldstændig på bunden med 9500kr. om måneden at forsørge sig selv + evt. børn for.

Værs´go at starte forfra! -Det er sgu da surt, og JA de mennesker kan jeg sku godt unde at få lov til at beholde en lille opsparing eller andet.
Der er flere sider af enhver sag, og SÅ små sko gider jeg ærlig talt ikke at gå i.

Lige mine ord

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.