hvad skal kommunen sørge for?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. januar 2011

Fru Hansen

Noneother skriver:

men der ER mange.. -og det har ikke  nødvendigvis noget med folks ihærdighed at gøre.

ja, der er absolut mange arbejdsløse og det er skrækkeligt især når en hel fabrik lukker og efterlader en hel by arbejdsløs. Det er endnu sværere når man skal langt væk bare for at finde noget at søge.

Men det er jo lige netop min pointe at med to år på dagpenge har man en god mulighed for at søge noget. Eller at indrette sin hverdag og udgifter efter den nye situation.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2011

SussieThyssen

fru-nielsen skriver:

Jeg har selv stået i situationen mellem to uddannelser. Og lige netop her syntes jeg der er et hul.
Jeg stod med et hul på tre måneder og fik et rigtig møg job med at stable sild i bilka. Men det var svært at få noget som helst arbejdeda det jo var midlertidigt. Jeg arbejdede ca. 10 timer om ugen og endte faktisk med at brue min børneopsparing på at leve af.

Der hvor jeg syntes kommunene skulle bruge sine ressourcer er hvor man kan få folk videre, altså give en fornuftiog su så man f.eks. kan studere uden at skulle arbejde ved siden af.

Kommunen skulle forebygge hos familier med særlige behov i stedet for at sætte ind når det er for sent og dyrt.

I min kommune sparer man så meget på børnepasningen, undervisnngen osv at man ender med at tabe de skrøbelige børn på gulvet. Det er ikke i orden.

Anmeld

7. januar 2011

Sofia

fru-nielsen skriver:

ja, der er absolut mange arbejdsløse og det er skrækkeligt især når en hel fabrik lukker og efterlader en hel by arbejdsløs. Det er endnu sværere når man skal langt væk bare for at finde noget at søge.

Men det er jo lige netop min pointe at med to år på dagpenge har man en god mulighed for at søge noget. Eller at indrette sin hverdag og udgifter efter den nye situation.

Anmeld

7. januar 2011

Noneother

Sofia skriver:

Jeg mener i så fald man må sørge for at melde sig ind i en a-kasse, så man kan få dagpenge

Det er jo ikke alle det gælder.
Hvad ved afbrudt udd. eller man ikke kan få job efter? Hvad med den gruppe der ikke får noget arbejde på trods af at de søger? Hvad med dem der får en psykisk sygdom og går ned i årevis, bare for at blive holdt nede af systemet? Hvad med dem der mister jobbet før de har timer nok til at kunne modtage DP? hvad med, hvad med, hvad, med?

Anmeld

7. januar 2011

Fru Hansen

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om hvad i syntes at kommunen skal søge for og hvad den ikke skal sørge for.

Anmeld

7. januar 2011

Noneother

fru-nielsen skriver:

Ja mange har en mulighed. men derfor mener jeg stadig vi træder på en masse der ikke har.

Anmeld

7. januar 2011

Noneother

fru-nielsen skriver:

Jeg siger jo heller ikke at der ikke skal være et sikkerhedsnet under folk som pga sygdom mm kommer galt afsted. Der er jo visse ting man aldrig kan "forsikre" eller planlægge sig ud af.
Hvis man afbryder en uddannelse kunne man jo f.eks. begynde at søge job inden man stopper helt på uddannelsen. Det ved jeg godt er let sagt lige pt og måske skulle det så også være der der er et sikkerhedsnet.
Men jeg mener stadig at man ikke bør have større formue når man bliver forsørget af det offentlige.
Folk der få en dep. kender jeg ikke noget til. Men er de i job bliver de jo i første omgang sygemeldt med løn, dernæst MÅSKE fyret og så er der vel også dagpenge til dem såfremt de er i a-kasse.

Naturligvis skal vi hjælpe hinanden, men hjælp til selvhjælp er vel heller ikke af vejen

Som du skriver kom finanskrisen bag på mange, men mit udgangspunkt er egentligt uafhængigt af finanskrisen. Da vi købte billigt hus som jeg tidligere skrev var det jo ikke med tanke på en global finanskrise. Det var med tanke på at sikre os selv i tilfælde af arbejdsløshed. Arbejdsløshed kan jo desværre også komme i gode tider.

Nu er det jo som sagt ikke alle der har været så forudseende, eller endda har haft forstanden eller den økonomiske sans til at være det.

Derudover så forestil dig at være på KH.
Din mor dør så. udover at skulle sørge for hendes begravelse og sådan(jeg ved meget bli´r dækket, men ikke alt) og at du så arver en ting med rigtig høj personlig værdi, som din familie har haft i generationer. Denne ting er så tilfældigvis osse noget værd.

Hvordan ville du ha´det med at skulle opgive dette minde om din afdøde mor, fordi at den er vurderet til over 10.000? -Det er det eller du får ingen penge. . .

Ville du melde det, eller ville du vælge at "snyde samfundet"?

Anmeld

7. januar 2011

tinasmor

Noneother skriver:

Det er jo ikke alle det gælder.
Hvad ved afbrudt udd. eller man ikke kan få job efter? Hvad med den gruppe der ikke får noget arbejde på trods af at de søger? Hvad med dem der får en psykisk sygdom og går ned i årevis, bare for at blive holdt nede af systemet? Hvad med dem der mister jobbet før de har timer nok til at kunne modtage DP? hvad med, hvad med, hvad, med?

Nu kender jeg ikke reglerne så ret mig hvis jeg tager fejl. Men tænker at hvis man har taget en uddannelse og man så ikke kan få arbejde indenfor sit felt, kan man så ikke tage "midlertidig arbejde" f.eks Mc Donnalds eller hvad som helst hvor man så kan få nok timer til at samle op til dagpenge. Ja, jeg ved det ikke.

Min egen holdning til ts tråd er, at jeg synes at to er hel fint. Jeg har, som mange også har skrevet, kendt flere som desværre er blevet fyret mens der har været finanskrise, flere har været arbejdsløse i f.eks 1 år (dem jeg kender har dog været på dp) men ingen jeg kender har gået arbejdsløse mere end 1 år.

Der var en der skrev omkring hendes far, men for mig lyder det mere som om han måske er for syg til at arbejde, og så er det måske mere førtidspension han skal søge, hvis han ikke kan arbejde?

Anmeld

7. januar 2011

Isabella_mor

fru-nielsen skriver:

Nu må jeg altså lige have en debat i gang. Jeg har efterånden læst flere indlæg herinde med mennesker med en opsparing der ikke mener at den skal bruges til at leve for. Men at de i samtidig skal have ret/lov til at få kontanthjælp fra kommunen.
Hvad i alverden skal opsparingen så bruges til? Skal vi som samfund financiere at en kvinde vil gemme sin opsparing så hun fx kan købe nye møbler, mens vi andre betaler for hendes daglige levevis og regninger  ??

Jeg har meget svært ved at forstå hvorfor mine(samfundets) skattepenge skulle gå til at forsørge nogen der har penge i banken og som jeg oplever det ikke engang gider at forsørge sig selv selv om de kan via opsparingen.

Men altså jeg vil gerne høre hvad mener du at DU gerne vil have at kommunen skal sørge for?

mener nu at det er sådan at man ikke må have nogen opsparing af større grad når man er på KH... man må ikke engang arve penge hvis man er på KH... 

hvis det er man bliver "taget" i at have nogle af delene, så bliver man sigtet for socialt bedrageri... så er den vist ikke længere..!!

Anmeld

7. januar 2011

Noneother

tinasmor skriver:

Nu kender jeg ikke reglerne så ret mig hvis jeg tager fejl. Men tænker at hvis man har taget en uddannelse og man så ikke kan få arbejde indenfor sit felt, kan man så ikke tage "midlertidig arbejde" f.eks Mc Donnalds eller hvad som helst hvor man så kan få nok timer til at samle op til dagpenge. Ja, jeg ved det ikke.

Min egen holdning til ts tråd er, at jeg synes at to er hel fint. Jeg har, som mange også har skrevet, kendt flere som desværre er blevet fyret mens der har været finanskrise, flere har været arbejdsløse i f.eks 1 år (dem jeg kender har dog været på dp) men ingen jeg kender har gået arbejdsløse mere end 1 år.

Der var en der skrev omkring hendes far, men for mig lyder det mere som om han måske er for syg til at arbejde, og så er det måske mere førtidspension han skal søge, hvis han ikke kan arbejde?

Er du i så fald klar over hvor lang tid det kan tage at få tilkendt førtidspension? min mor var fanget på KH i 10år inden kan jeg så fortælle dig.

Derudover er arbejdstiderne vanvittige på steder som mcD. -Der har jeg sjovt nok arbejdet engang. og det ville jeg fx. ikke ha´mulighed for nu som enlig mor, uden forældre der lige kan hente bringe det lille pus.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.