Jildes skriver:
Ej, jeg regnede da heller ikke med de gogger kun så det ydre, det der er trist er netop at de kommenterer og har fokus på det, for som du skriver så kan man let dele mennesker op i a og b grupper hvis man fokuserer på noget som ikke er alles mulighed.
Jeg tænker at der er lige så meget signalværdi i ikke at vælge noget som for nogen er status selvom man har råd. Personligt ville jeg aldrig vælge alt det du nævner, men det er fordi jeg faktisk synes det på en eller anden måde er så trist, så ens og så upersonligt. Men jeg har intet imod at andre vælger anderledes end mig, jeg er bare ikke misundelig, ikke det mindste.
Det jeg synes er lidt sjovt og som jeg har observeret ud fra de mennesker og børn jeg har med at gøre, det er at de mennesker der faktisk har kassen, der har fede job og råd til det, de går ikke voldsomt op i tøjet til deres unge. Men igen, dine tanker omkring værdien af det købte det afspejler helt klart også din holdning til andre mennesker. Jeg fornemmer bare ikke det er alle der synes det er lige så vigtigt som dig. Eller også er jeg måske den eneste der aldrig ville eje en webergrill eller en audi(er det ikke dem der er in nu)?
Piet Hein har skrevet det her gruk og det er så sandt, synes jeg ( nu vi er inde på det man kan købe sig til)
"Jeg går og gør orden i 10.000 ting,
som jeg mente tilhørte mig.
Midt i mit slid, ved et tankespring,
sættes et dystert problem i sving:
Ejer jeg dem eller ej?
Sandheden ligger vel deromkring,
At ejer du mere end 8 ting,
så ejer tingene dig."
P.Hein.
Tak for responsen 
Dog bliver jeg nødt ti at reagere på at du sådan mellem linierne antager ting om mig, som er helt og aldeles usande, idet jeg synes at du antyder at jeg/vi har hjemmet fuldt af designer ting, samt at jeg har tomme værdier og det kunne ikke være mere usandt...
Vi ejer ikke en fladskærm, men et tv, som er købt brugt på DBA
Vi ejer ikke en Audi, men har en Citroen Xantia, som er købt brugt
Vi ejer ingen designermøbler - tværtimod er både sofa + spisebord fra genbrugen
Vi ejer ikke Wii, Playstation el.lign og kommer heller ikke til det lige med det samme, da vi foretrækker brætspil, samt udelivet sammen med vores unger
Vi ejer ikke en Weber, men en billig kugle grill til 100 kr 
Nu har jeg så også haft min gang i adskillige velstillede familier, samt knap så velstillede familie via mit arbejde, og jeg ser helt klart at penge og forbrug går hånd i hånd - men det kan være at vi har vores gang i vidt forskellige dele af landet jo???
Hvad angår misundelse, så er det jo som bekendt en grim ting, og derfor er der jo aldrig nogen som villle indrømme, hvis de var det
Men hvorom alting er, så må misundelse altså i en eller anden form være den hyppigste grund til at nogle folk altid har SÅ travlt med at rakke ned på os, som tillader os selv eller ungerne lidt luksus, bare fordi vi kan...Og tro mig - jeg HAR prøvet hvordan det er at være ludfattig studerende uden saltet til et æg, men stadig med en familie at forsørge
Nu har min mand så prioriteret at atge en lang videregående uddannelse, som gør at han idag sidder med en stilling som giver ham en løn på den rigtige side af 30.000, som giver nogle gode muligheder og det skal han vel ikke klandres for? Jeg har også taget en god uddannelse, men arbejder i det offentlige, så min løn er lidt lavere, men hvis ikke vi skulle have lov til at bruge vores penge på os selv, vores familie, ferierejser osv., så ved jeg sørme ikke hvad vi skulle bruge dem på?
Jeg fornemmer lidt, at det er et problem at vi ikke allesammen er lige så ludfattige som alle herinde godt vil have det til at se ud som om de er...Undskyld, hvis jeg lyder lidt knotten, men jeg vil sgu' ikke finde mig i at blive stigmatiseret fordi vi kan klare os selv økonomisk og mere til - synes det er MEGET stigmatiserende at antage at bare fordi man ikke er fattig, så har man nok nogle ringe værdier i livet, og er et lavere menneske, hvilket jeg føler der bliver sagt mellem linierne