At leve med en psykisk sygdom er et helvede, både det at kæmpe med sin sygdom som konstant tværer på sindet og nedslider én, både psykisk og fysisk, behandlingen, men også at kæmpe med samfundets fordomme i en større eller mindre grad. Det giver et selvværd lig med 0, fordi at man føler sig uduelig, dum, utilstrækkelig og intet værd.
En psykisk sygdom kæmper man med fra man vågner og til man går i seng, man kan føle smerten i sit hjerte og den fylder éns tanker, en ubeskrivelig smerte som ingen kan se - du mærker den bare selv. Det er en svær sygdom, fordi at den sådan set er usynlig overfor andre. Det er måske et af det værste, fordi at den derfor er sværere at forstå. Hvis man møder en person med et brækket ben, så er der jo ingen tvivl, dette mennesker kan selvfølgelig ikke begå sig på lig fod med mig, der har 2 raske ben. Forstår I hvad jeg mener?
Man kan møde den mest smilende person med den mest positive udstråling og det mest selvsikre attitude og tænke wow, livet må da køre på skinner hos ham/hende. Du kunne ikke drømme om at denne person rent faktisk lider af en psykisk sygdom, f.eks. en depression. Hvis du så fik det at vide, også selvom du fik en kort forklaring, ville du nok undre dig og stille dig selv spørgsmålstegn om alvoren bag personens psykiske lidelse, når personen jo går rundt og har det så godt.
Men bag personens facade, bag dette smil ligger der evt. en dyb smerte, en fortid og en alt i alt ét liv, som du slet ikke ville kunne gætte på. Dette kan være et smil baseret på personens forsøg på at få lov til at være "normal", blive anerkendt, ungdå fordomme... eller at denne person netop har en god dag, trods at de fleste dage er rent helvede. Attitudet kan man gemme sig bagved - men bagved facaden kan der ofte ligge en dyb smerte og/eller sorg. Desværre bliver man jo ofte misforstået pga. det. Derfor har vi heldigvis nogle rigtig gode læger, psykiatere, psykologer osv. der stiller de diverse diagnose.
Det kan være rigtig svært at forstå en psykisk syg person. Men det er også svært at forklare til andre at man har en psykisk sygdom og man går sjældent helt i dybden, på den måde beskytter man sig også lidt selv. Det er svært at åbne sit hjerte til andre personer når det er sådan et hårdt emne. Det er også svært at forstå sig selv og sin egen sygdom, selvom det en en selv det drejer sig om. Sommetider findes der ingen årsag, andre gange er der måske en baggrund/oplevelse der har haft en betydning.
Normalt er det en længere process at blive godkendt til førtidspension, så derfor er det heldigvis sjældent at man sådan bare snyder samfundet med at spille sig syg. Men selvfølgelig er der undtagelser.
Jeg har lidt af en depression i mange år og efter en hård kamp med bl.a. førtidspension i en periode, medicin og utallige samtaler er jeg kommet videre. I står jeg i den situation som jeg har gået og drømt om - aktiv, glad, selvsikker... lykkelig gift og mor til jordens skønneste piger
En meget kort version af en del af mit liv...