jordermødre med tørklæde??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. november 2010

Hasselnødden

tinasmor skriver:

Fuldstændig enig!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. november 2010

Mor-til-asta-09

lauras*mor* skriver:

Hey piger..

Nu har jeg lige set go morgen Danmark hvor der blev sagt at sundhedsministeriet har vedtaget at man har ret til at skifte sygehus (jvf. frit sygehusvalg) hvis man ikke vil ha den læge, sygeplejerske, jordermoder osv fordi denne har tørklæde på... http://avisen.dk/skift-sygehus-hvis-ansatte-baerer-toerklaede_137302.aspx

Hvad ville i gøre hvis i skulle føde og denne helt kompetente jordermoder kom ing med tørklæde på, snakkede lige så godt dansk som du og jeg?

Jeg ville helt sikkert ikke gøre noget.. måske ville jeg undre mig, fordi jeg ike havde set det før, men hun er ansat på baggrund af sine kompetencer og ikke religionen. Jeg ville måske endda være stolt over det sygehus fordi det gir plads til forskellighed.. En jordermoder med tørklæde får samme behandling af mig som alle andre.. hvis arbejdet bliver lavet godt nok så er jeg tilfreds..  så jeg har valgt: nej, ikke hvis hun gør sit arbejder godt nok.

Men hvad ville du gøre?skriv meget gerne hvorfor...

Husk at hold tonen pæn..

Mulighed for anonyme svar.

Aldrig om jeg ville vælge en anden jordemor hvis hun bar tørklæde.. Gør hun sit arbejde, så er det ok med mig.. Og kan blive så arrig på dem der kunne finde på det.. De har ligeså meget ret til en uddannelse som os andre, og værne om deres tro...

Anmeld

23. november 2010

nilletøz

Har valgt "Nej, ikke hvis hun gør sit arbejde godt nok"

Jeg så også Go morgen Danmark, og var faktisk ved at komme forsent i skole Men måtte lige høre, hvad det handlede om..

Kan ikke se problemet i at nogen bære tørklæde, hvis h*n kan sit arbejde som alle andre!

Jeg ville ikke have noget i mod det, og slet ikke hvis det var hende der var i Go morgen Danmark, hun virkede da bare rigtig sød, og vil bare gerne ses som et almindligt menneske!

Anmeld

23. november 2010

Dansker i England

Hvorfor hulen skulle jeg dog vælge folk til/fra pga udseende? Hvad bliver det næste? at man kan vælge en læge/jm/andet fra pga denne person er sort/blå/grøn/whatever? Det er dog det mest diskrimenerende jeg længe har hørt.

Jeg vælger dog altid ved både læge/sygeplejerske/jm at vælge mænd fra, og det stod også skrevet i min journal, da jeg fødte, at jeg ikke ville have mandlige læger, men det synes jeg noget helt andet, da jeg er en kvinde, og jeg ikke ville føle mig tryg ved at blive undersøgt at det modsatte køn.

Anmeld

23. november 2010

H+S Skjolgborg.

lauras*mor* skriver:

Hey piger..

Nu har jeg lige set go morgen Danmark hvor der blev sagt at sundhedsministeriet har vedtaget at man har ret til at skifte sygehus (jvf. frit sygehusvalg) hvis man ikke vil ha den læge, sygeplejerske, jordermoder osv fordi denne har tørklæde på... http://avisen.dk/skift-sygehus-hvis-ansatte-baerer-toerklaede_137302.aspx

Hvad ville i gøre hvis i skulle føde og denne helt kompetente jordermoder kom ing med tørklæde på, snakkede lige så godt dansk som du og jeg?

Jeg ville helt sikkert ikke gøre noget.. måske ville jeg undre mig, fordi jeg ike havde set det før, men hun er ansat på baggrund af sine kompetencer og ikke religionen. Jeg ville måske endda være stolt over det sygehus fordi det gir plads til forskellighed.. En jordermoder med tørklæde får samme behandling af mig som alle andre.. hvis arbejdet bliver lavet godt nok så er jeg tilfreds..  så jeg har valgt: nej, ikke hvis hun gør sit arbejder godt nok.

Men hvad ville du gøre?skriv meget gerne hvorfor...

Husk at hold tonen pæn..

Mulighed for anonyme svar.

Jeg har vakgt nej ikke hvis hun gøre sit arbejde godt nok..

bare jeg kan forstå hende og hun tale fint dansk...

Anmeld

23. november 2010

Louisiana

Man må vel helt selv om, om man vil vælge en kvinde med tørklæde fra eller ej. Der behøver jo ikke være diskriminerende årsager til et sådant valg, i den forstand at man nødvendigvis har noget imod muslimer som sådan. Det kunne jo være en kristen kvinde, der blot foretrak, at jordmoderen også var kristen. Det kunne være, at det var noget, der betød meget for hende under hendes fødsel. Der kan være alverdens årsager til, at nogen ville vælge en kvinde med tørklæde fra, og alle har da ret til at ville dét - også uden at blive kaldt diskriminerende, snæversynet, indskrænket og alt muligt andet. Alle har ret til deres mening - uanset om man er enig eller ej.

Anmeld

23. november 2010

Tina2

Jeg så det godt i Morgen tv, og jeg kunne heller aldrig drømme om at bede om en anden, hvis jeg fik en JM med tørklæde... Så længe hun gør sit job godt, så er det da mig fuldstændig lige meget om hun har tørklæde på!

Jeg havde en forfærdelig JM første gang og hende frabad jeg mig at få 2. gang (stod i mine papirer) og hun var dansk, men jeg valgte hende fra pga jeg netop ikke syntes hun gjorde sit arbejde godt nok.... Ville ALDRIG vælge en fra pga et tørklæde!

Anmeld

24. november 2010

FrkT

Louisiana28 skriver:

Man må vel helt selv om, om man vil vælge en kvinde med tørklæde fra eller ej. Der behøver jo ikke være diskriminerende årsager til et sådant valg, i den forstand at man nødvendigvis har noget imod muslimer som sådan. Det kunne jo være en kristen kvinde, der blot foretrak, at jordmoderen også var kristen. Det kunne være, at det var noget, der betød meget for hende under hendes fødsel. Der kan være alverdens årsager til, at nogen ville vælge en kvinde med tørklæde fra, og alle har da ret til at ville dét - også uden at blive kaldt diskriminerende, snæversynet, indskrænket og alt muligt andet. Alle har ret til deres mening - uanset om man er enig eller ej.

Enig 

Anmeld

24. november 2010

Charlotte Wberg

mor-til-vanessa skriver:

ja jeg må også lige sige jeg er lidt chokeret over at folk skriver hvis de kan danks, for selvfølgelig kan de det.

det kunne jo lige så vel være en engelsk jm uden tørklæde som snakkede gebrokken dansk. gad vide om man så ville tænke over det...  " src="https://media.baby.dk/images/StoredImages/2/24700.gif" alt="" />

Selvfølgelig er sproget det alt afgørende for ens oplevelse i det offentlige rum. I Danmark er det dansk, uanset hvor man har sine rødder...

Så engelske, tyrkiske, tyske læge/JM m.m. som ikke besidder sproget optimalt er ikke iorden.

Rød grød med fløde og bestået LoooL

Men bortset fra det, hører alt af religiøst/"kulturel" symbolværdi ikke hjemme i det offentlige rum. Det offentlige skal være åbent og neutralt i min verden, og hverken tattoveringer, piercinger, hagekors, tørklæder, nonnekjoler You name IT er neutralt...

Selveste mennesket (det neutrale menneske) har jeg ingen prioritering til. Jeg var ved lægevagten for ikke længe siden og kom ind til én dansker, med anden etnisk baggrund og han var super sød, forstående og jeg følte at han bekymrede sig om min tilstand. 

Anmeld

24. november 2010

Charlotte Wberg

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.