jordermødre med tørklæde??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. november 2010

Hasselnødden

idamaria83 skriver:

Det ville aldrig falde mig ind - og jeg er faktisk ked af at se, at hele 13% siger, at de ville afvise pga den ene lillebitte ting...jeg kan virkelig ikke se problematikken!

Er enig med dig. Og ja, gu er det trist, 13 %?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. november 2010

helora

TinaPina skriver:

Ja det tror jeg nok jeg ville.

Jeg synes ikke det er okay med "religiøse symboler" når man er ansat i offentligt regi.
Derudover, og nu ved jeg godt at jeg dømmer efter udseende, så orker jeg ikke endnu et forløb hvor jeg ikke fatter så meget som halvdelen af det der foregår.

Jeg bor i sønderjylland, og under min indlæggelse var der både en tysk og en polsk læge indover, og jeg måtte have fat i sygeplejerskerne efter hver samtale for at få dem til at gengive beskeden. Det har jeg ikke brug for i mit fødselsforløb.

Dermed IKKE sagt, at de ikke er veluddannede og kompetente til opgaven.

Men nu betyder det, at man bærer tørklæde jo ikke nødvendigvis, at man ikke taler dansk. De kan vel være født og opvokset i Dk på linie med alle os andre.

I øvrigt mener jeg ikke, at tørklædet er et religiøst symbol, men et kulturelt symbol, og hvis vi skal til- og fravælge kulturelle symboler i det offentlige, så bliver det svært at få nogen som helst behandling.

Anmeld

23. november 2010

CamillaValby

lollandpigen skriver:

Indrømmer jeg har stemt måske... Er et svært valg fordi jeg mener at en JM med tørklæde kan være ligeså god som en uden tørklæde. Omvendt har ejg det lidt sådan jeg ikke synes et tørklæde hører hjemme på en fø'destue med hensyn til hygiejne....

En ting er sikkert hun skal kunne forstå mig og tale dansk....

Nu ved jeg ikke om andre har citeret dig. Men det mest hygieniske er faktisk at have tørklæde på. Dette gør man jo også i køkkener mm.

Man plejer at have et par ekstra med, hvis der nu skulle komme noget på.

Anmeld

23. november 2010

wamse

Nej jeg ville aldrig fravælge et andet menneske pga at de bruger tørklæde

Anmeld

23. november 2010

Hasselnødden

wamse skriver:

Nej jeg ville aldrig fravælge et andet menneske pga at de bruger tørklæde

Anmeld

23. november 2010

1977

Profilbillede for 1977

Selv er jeg ligeglad med tørklæde og hudfarve, men jeg synes det er ok at man har muligheden for at fravælge læge/jm ol. Men det skal selvfølgelig ikke kun være tørklæde. Mennesker fra en tørklæde bærende kultur, skal også kunne fravælge en dansk jm. Noget for noget.

Fx. er jeg meget imod at man "reklamere" med sin religion i det offentlige forum, og kunne da også finde på at fravælge på den baggrund. Det kunne være en der er praktiserende heks, og har udseende der viser det. Hende/ham ville jeg nok ikke føle mig tryg ved.

Anmeld

23. november 2010

TinaPina

helora skriver:

Men nu betyder det, at man bærer tørklæde jo ikke nødvendigvis, at man ikke taler dansk. De kan vel være født og opvokset i Dk på linie med alle os andre.

I øvrigt mener jeg ikke, at tørklædet er et religiøst symbol, men et kulturelt symbol, og hvis vi skal til- og fravælge kulturelle symboler i det offentlige, så bliver det svært at få nogen som helst behandling.

Det har du helt ret i, at det ikke behøver betyde. Og det skriver jeg også i mit indlæg. Jeg skriver bare, at med veer, og når jeg står og skal gennemleve noget så vigtigt som en fødsel.

Hvad tørklædet symboliserer er for mig egentlig ligegyldig, jeg mener ikke det er en del af en jordemor uniform, men lad nu det ligge.

Den står og falder i høj grad på sproget for mig.

Anmeld

23. november 2010

mor-til-vanessa

i mit hoved gør det ikke nogen forskel. jeg ville slet ikke tænke over det.

da jeg skulle op på fg nogle dage efter og have lavet hæleprøve eller hvad det hedder, var det da en pige med tørklæde, det tænkte jeg ikke over

synes det er latterligt at folk vil vælge folk fra pga det.

Anmeld

23. november 2010

SSL

Ville man overhoved ænse dronning Margrethe midt i en fødsel? Hihi :p

Anmeld

23. november 2010

TinaPina

lauras*mor* skriver:

se det er lige præcis det jeg  også synes der er spændende i sådan en debat som denne her...

For der har aldrig, så vidt jeg har hørt, været snak om disse læger der faktisk er svære at  forstå.. Jeg var til en scanning på et tidspunkt (ikke børn) hvor hun var svensker, og jeg forstod intet... En anden gang hvor jeg var på sygehuset efter en meget stor operation efter en ulykke, var der en polsk læge som jeg også havde lidt problemer med at forstå... jeg måtte også hive fat i andre efter hver samtale.. men derfor kunne han nu alligevel sit arbejde fint.. :-) Men DEN debat kunne jeg godt tænke mig politikerne tog før de tog en om påklædning.. For det er da det vigtigste, hvilket jeg også kan læse mig frem til efter alle svarene..

Og som der bliver spurgt af en anden... hvad nu hvis man fik en dansker der bare havde konventeret til islam? ville folk mon så også vælge hende fra... Jeg er bange for at de fleste ikke ville... og så er det at det bliver diskrimination af hudfarve og herkomst..

Men vi kan da vist konkludere at vi er rimelige enige på dette punkt herinde.. :-) indtil videre.. :-)

Det er også det jeg mener, jeg dømmer på udseendet, for det er det eneste jeg kan se.

Da jeg var ved at abortere i juli, og skulle ringe efter hjælp på sygehuset fik jeg at vide, at en kvinde med et ikke dansk-lydende navn ville ringe tilbage. Og jeg var mildest talt lettet da det viser sig at være et adopteret kvindfolk, som kunne dansk.

At jeg efterfølgende var igennem hænder der kunne 10 ord på dansk og resten bare var nogle vrøvlede fagsprogsord, det er så noget andet.

Når man ligger i en uvant og ubehagelig situation, hvor man har brug for hjælp og vejledning har jeg ikke overskud til også, at tolke noget gebrokkent dansk. Det gør mig usikker og bange, at jeg ikke ved hvad der skal foregå! og Derfor vil en tørklæde bærende jordemoder blive valgt fra, som udgangspunkt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.