jordermødre med tørklæde??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. november 2010

Pige2009

Thalia skriver:

Ikke nødvendigivs

Hedder det så ikke noget andet?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. november 2010

Thalia

Baagøe skriver:

Hedder det så ikke noget andet?

Nej, i begge tilfælde hedder det en hijab, og hvordan man binder den er ofte kulturelt og regionsbestemt.

Personligt synes jeg at en hijab er fuldstændigt ok, også ved en JM, men fordi jeg har et behov for at kunne læse damens ansigt, har jeg brug for at hun bærer den på en måde så den fx ikke skærmer kinderne når man ser hende lidt fra siden.

Nu er det jo en meget tænkt situation, for jeg har aldrig født med en JM med tørklæde og jeg har svært ved at forestille mig at det ville være et problem for mig hvis det skulle ske. Men for mig er det med ansigtet altså ret vigtigt.

Anmeld

24. november 2010

TinaPina

Charlotte Wberg skriver:

Selvfølgelig er sproget det alt afgørende for ens oplevelse i det offentlige rum. I Danmark er det dansk, uanset hvor man har sine rødder...

Så engelske, tyrkiske, tyske læge/JM m.m. som ikke besidder sproget optimalt er ikke iorden.

Rød grød med fløde og bestået LoooL

Men bortset fra det, hører alt af religiøst/"kulturel" symbolværdi ikke hjemme i det offentlige rum. Det offentlige skal være åbent og neutralt i min verden, og hverken tattoveringer, piercinger, hagekors, tørklæder, nonnekjoler You name IT er neutralt...

Selveste mennesket (det neutrale menneske) har jeg ingen prioritering til. Jeg var ved lægevagten for ikke længe siden og kom ind til én dansker, med anden etnisk baggrund og han var super sød, forstående og jeg følte at han bekymrede sig om min tilstand. 

Det her må jeg jo erklære mig helt og aldeles enig i.

Det offentlige rum skal være neutralt, OGSÅ når det kommer til tørklæder. Og så sætter jeg enormt stor pris på at forstå hvad sundhedspersonalet siger til mig. Og så er jeg ligeglad med om det er en tyrkisk polsk eller engelsk fagperson der ikke kan dansk.

Jeg har også kolleger jeg ikke fatter en bjælle af hvad siger, så dem smiler jeg lidt mere til end de andre

Anmeld

24. november 2010

Multebær

Zafir skriver:

Men de skal ikke være snerpede og de skal tale dansk.

Det er min første tanke, når man skal være så tildækket, at de vil have det skidt med at kigge ordenligt på den fødende. Det er FULDSTÆNDIG ubegrundet og jeg har INTET at have det i... Jeg aner slet ikke hvordan det er, med en tørklædeklædt jm

Men hvis hun var helt almindelig dygtig, er det da HELT fint

selvfølgelig skal JM ikke være snærpet og tale dansk. Jeg er ganske enig. Jeg fornemmer lidt at du ikke kender nogle kvinder der går med tørklæde. Hvis håber du får mulighed for at møde nogen og opdage at de kvinder der går med tørklæde og som ender på JMstudiet er som ikke tørklædeklædte kvinder der vælger selvsamme studie.

Jeg har et par veninder der går med tørklæde og de er langt fra snerpede. Jeg tror tørklædeklædte er ligeså forskellige som os uden - men det er jo ofte åbne kvinder med et stort moderinstrinkt der vælger at læse til JM og praktisere faget bagefter. jeg kender ikke en tørklædeklædt JM men jeg synes at Noura der var på TV virkede virkelig sympatisk og en som jeg gerne ville have som JM.

Jeg har svaret at jeg ville have det fint med et JM med tørklæde. Føler mig overhovedet ikke provokeret af det som jeg forstår nogle kan gøre. Undrer mig virkelig over hvorfor man kan provokeres af det. Jeg giver uvidenhed skylden.

Anmeld

24. november 2010

riepigen

fedt at læse at så mange har det lige som jeg og syns at det på alle måder må være det faglige som er det vigtigste, for hvor må det bare gøre en trist at blive valgt fra pga ens religion (tørklæde) selvom jeg respektere folks ret til at vælge hvad de føler sig tryg ved. ved min første fødsels var en ung mandlig JM tilstede som hele tiden sagde vittigheder og foreslog baby navne hvilket ikke lige var hvad jeg havde brug for, så der havde jeg virkelig foretrukket en "alvorlig" faglig kompetent JM, tørklæde eller ej.

Rie

Anmeld

24. november 2010

Multebær

wamse skriver:

Nej jeg ville aldrig fravælge et andet menneske pga at de bruger tørklæde

Sådan! ikke så meget fis og smålighed. Kunne være interessant at udvide undersøgelsen med: 

ja ville fravælge - kender ingen kvinder med tørklæde

Ja ville fravælge - kender kvinder med tørklæde

Nej - kender inden kvinder med tørklæde

Nej - kender kvinder med tørklæde

Kan det være der svaret ligger? De 13% omgås måske ikke i så stor stil kvinder med tørklæde og derfor bruges der andre forklaringer såsom sprogkundskaber og snerpethed til at forsvare deres valg? 

Hvis man fravælger en JM pga tørklæde og fravælger en sagsbehander på kommunen pga tørklæde etc etc etc så har man jo også en meget mindre chance for rent faktisk at lære en tørklædebærende uddannet kvinde at kende. Hvor er det trist - jeg håber det vil ændre sig med tiden. 

Anmeld

24. november 2010

Pige2009

Thalia skriver:

Nej, i begge tilfælde hedder det en hijab, og hvordan man binder den er ofte kulturelt og regionsbestemt.

Personligt synes jeg at en hijab er fuldstændigt ok, også ved en JM, men fordi jeg har et behov for at kunne læse damens ansigt, har jeg brug for at hun bærer den på en måde så den fx ikke skærmer kinderne når man ser hende lidt fra siden.

Nu er det jo en meget tænkt situation, for jeg har aldrig født med en JM med tørklæde og jeg har svært ved at forestille mig at det ville være et problem for mig hvis det skulle ske. Men for mig er det med ansigtet altså ret vigtigt.

Har det på nøjagtig samme måde, da jeg også lægger stor vægt på at se ansigtet.

Anmeld

24. november 2010

Dorthe1986

Nej jeg kunne aldrig drømme om at fravælge en med tørklæde! Jeg har haft nogle læger, bla. den sidste praktiserende læge jeg havde, han var polsk og jeg kunne næsten ikke forstå ham - men det er jo en anden ting.

Da jeg gik på gymnasiet og senere universitetet har jeg mødt mange piger med tørklæde og de er bare så dygtige - ofte gør de meget mere ud af deres studier end vi danskere gør... ved godt det er lidt af en generalisering, men sådan oplevede jeg det. SÅ ville ikke i et sekund være i tvivl om at hun ville kunne sit kram!

Anmeld

24. november 2010

Dorthe1986

Multebær skriver:

Sådan! ikke så meget fis og smålighed. Kunne være interessant at udvide undersøgelsen med: 

ja ville fravælge - kender ingen kvinder med tørklæde

Ja ville fravælge - kender kvinder med tørklæde

Nej - kender inden kvinder med tørklæde

Nej - kender kvinder med tørklæde

Kan det være der svaret ligger? De 13% omgås måske ikke i så stor stil kvinder med tørklæde og derfor bruges der andre forklaringer såsom sprogkundskaber og snerpethed til at forsvare deres valg? 

Hvis man fravælger en JM pga tørklæde og fravælger en sagsbehander på kommunen pga tørklæde etc etc etc så har man jo også en meget mindre chance for rent faktisk at lære en tørklædebærende uddannet kvinde at kende. Hvor er det trist - jeg håber det vil ændre sig med tiden. 

Det synes jeg er en rigtig interessant vinkel, du kommer med der

Og er helt enig med dig, håber det ændres med tiden

Anmeld

24. november 2010

TinaPina

Jeg vil da godt liiige nævne, at jeg møder kvinder med tørklæde, men ikke den slags man får lov at kende.

Så selvom det er lidt fjollet, at en kvinde jeg ikke må se håret på skal kigge mig i de mest private dele af min krop. Så har tørklædet altså for mig ikke noget som sådan at sige. MEN jeg føler ikke det hører hjemme i offentlige sammenhænge.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.