jordermødre med tørklæde??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. november 2010

Maja88

TinaPina skriver:

Jeg vil da godt liiige nævne, at jeg møder kvinder med tørklæde, men ikke den slags man får lov at kende.

Så selvom det er lidt fjollet, at en kvinde jeg ikke må se håret på skal kigge mig i de mest private dele af min krop. Så har tørklædet altså for mig ikke noget som sådan at sige. MEN jeg føler ikke det hører hjemme i offentlige sammenhænge.

så du ville vælge hende fra???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. november 2010

Anonym

FAGLIGHED I HOVEDET - tak

Så om en jordemoder har tørklæde på eller ej (om hun så havde hat eller briller, eller sågar rød næse på) så handler det jo om fagligheden .. Er hun dygtig, hvorfor i al verden skulle man så bede efter en anden??????

LIGELEDES SKAL EN MUSLIMSK MAND SELVFØLGELIG IKKE frabede sig en kvindelig læge, og en muslimsk kvinde tilsvarende ikke skal fravælge en mandlig læge.

I sundhedsvæsenet må det være fagligheden der tæller og ikke kønnet!!!

Anmeld

24. november 2010

SSL

Anonym skriver:

Så om en jordemoder har tørklæde på eller ej (om hun så havde hat eller briller, eller sågar rød næse på) så handler det jo om fagligheden .. Er hun dygtig, hvorfor i al verden skulle man så bede efter en anden??????

LIGELEDES SKAL EN MUSLIMSK MAND SELVFØLGELIG IKKE frabede sig en kvindelig læge, og en muslimsk kvinde tilsvarende ikke skal fravælge en mandlig læge.

Om man er muslim eller ej, skal man da BESTEMT have lov til at frabede sig en mand til at undersøge ens meget intime dele! Der var da ikke én mand der nogensinde skulle undersøge mig!!! Og så er det ligegyldigt om man er muslim eller ej, jeg er ikke muslim, er dansker - men en fremmed mand skal bestemt ikke rode ved mig!!!!

Anmeld

24. november 2010

lauras*mor*

Louisiana28 skriver:

Man må vel helt selv om, om man vil vælge en kvinde med tørklæde fra eller ej. Der behøver jo ikke være diskriminerende årsager til et sådant valg, i den forstand at man nødvendigvis har noget imod muslimer som sådan. Det kunne jo være en kristen kvinde, der blot foretrak, at jordmoderen også var kristen. Det kunne være, at det var noget, der betød meget for hende under hendes fødsel. Der kan være alverdens årsager til, at nogen ville vælge en kvinde med tørklæde fra, og alle har da ret til at ville dét - også uden at blive kaldt diskriminerende, snæversynet, indskrænket og alt muligt andet. Alle har ret til deres mening - uanset om man er enig eller ej.

Ja alle  har ret til at fravælge hvem man vil... Men at en minister går ud og kun nævner dem der bærer tørklæde er forkert synes jeg... Du har ret i at det ikke nødvendigvis er diskriminerende når en fravælger en med tørklæde, men det var nu det jeg ville ha frem i debatten... Om man ville fravælge pga tørklædet.. så er det andet  jo lige meget... Hvis alt andet var i orden men hun bar tørklæde... ville man så fravælge... Og ja, stadig har man ret til at frevælge det, men det begynder at være sådan noget mærkeligt noget... for så kan man jo gå hele vejen og sige at man vil frabede sig en jm hvis hun/han er rødhåret eller er over 40 osv osv... Muslimske kvinder der vælger at være jm, er frem for alt proffessionelle, ligesom danskerne. De lader ikke troen komme i vejen for en fødsel... og hvis de gjorde det ville de blive fyret på stedet sm enhver anden jm der sætte sine egne behov før den fødende.. Så kan faktisk ikke se hvad der får folk til at frevælge en pga tørklædet, og på den måde hendes religion. Det er jo ikke fordi barnet bliver muslim af at blive taget imod af en, eller at drengebørnene blliver omskåret med det samme osv osv... religion har intet at sige på dette  punkt, om så det er islam, kristendommen, jødedommen eller what ever..

Mon dem af jer der ville gøre det egentlig ville kunne det hvis situationen opstod?

Anmeld

24. november 2010

Louisiana

lauras*mor* skriver:

Ja alle  har ret til at fravælge hvem man vil... Men at en minister går ud og kun nævner dem der bærer tørklæde er forkert synes jeg... Du har ret i at det ikke nødvendigvis er diskriminerende når en fravælger en med tørklæde, men det var nu det jeg ville ha frem i debatten... Om man ville fravælge pga tørklædet.. så er det andet  jo lige meget... Hvis alt andet var i orden men hun bar tørklæde... ville man så fravælge... Og ja, stadig har man ret til at frevælge det, men det begynder at være sådan noget mærkeligt noget... for så kan man jo gå hele vejen og sige at man vil frabede sig en jm hvis hun/han er rødhåret eller er over 40 osv osv... Muslimske kvinder der vælger at være jm, er frem for alt proffessionelle, ligesom danskerne. De lader ikke troen komme i vejen for en fødsel... og hvis de gjorde det ville de blive fyret på stedet sm enhver anden jm der sætte sine egne behov før den fødende.. Så kan faktisk ikke se hvad der får folk til at frevælge en pga tørklædet, og på den måde hendes religion. Det er jo ikke fordi barnet bliver muslim af at blive taget imod af en, eller at drengebørnene blliver omskåret med det samme osv osv... religion har intet at sige på dette  punkt, om så det er islam, kristendommen, jødedommen eller what ever..

Mon dem af jer der ville gøre det egentlig ville kunne det hvis situationen opstod?

Jeg synes du latterliggør dem der vil vælge det fra... Som jeg skrev, så kunne det være en kristen kvinde, der ikke havde det godt med, at det var en muslim, der skulle tage imod hendes barn. Simpelthen fordi HENDES religion var vigtig for HENDE! Det kunne også være en jødisk kvinde, og det er jo ingen nyhed, at jøder og muslimer ikke er de bedste venner. Det er noget ævl, at folk så vil begynde at vælge fra fordi jm er over 40, rødhåret osv. Du bagatellisere problemstillingen. Og jeg tror, at det er langt de færreste, der tror, at deres børn bliver omskåret, eller bliver konverteret til islam, hvis det er en muslim der tager imod dem ved fødslen - her synes jeg du latterliggør igen.

Jeg selv ville ikke vælge fra (i dit indlæg skriver du, at det ville være en jm der taler flydende dansk, så det behøver jeg jo ikke sætte som krav  - for det er selvsagt vigtigt, at kunne kommunikere i sådan en situation) men jeg synes det er i orden, at andre ville. Vi går alle sammen meget op i, at vi vil kunne gøre de ting vi har lyst til, vi lever i et frit land, vi har ytringsfrihed osv osv, men alligevel, så skal de der ville fravælge en muslimsk jm have at vide hvor indsnævrede, diskriminerende og snæversynede de er. Og det kan da kun være fordi de aldrig har lært en muslimsk kvinde med tørklæde at kende  Det er muligt man er uenig med de der vil fravælge, men jeg synes ikke det er okay, at gøre dem, der ville fravælge, til uintelligente mennesker, for som sagt, så kan der være alverdens grunde til, at man ville fravælge en jm med tørklæde.

Undskyld, hvis det lige lyder surt, men jeg bliver bare så provokeret af mange af de ting der er skrevet.

No hard feelings

Anmeld

24. november 2010

TinaPina

Maja88 skriver:

så du ville vælge hende fra???

Ja

Anmeld

24. november 2010

TinaPina

Anonym skriver:

Hvis du har behov for at skriv med rød og stort så synes jeg faktisk det er på sin plads at have røv nok i bukserne til at stå ved det--> Anonym

Anmeld

24. november 2010

TinaPina

Louisiana28 skriver:

Jeg synes du latterliggør dem der vil vælge det fra... Som jeg skrev, så kunne det være en kristen kvinde, der ikke havde det godt med, at det var en muslim, der skulle tage imod hendes barn. Simpelthen fordi HENDES religion var vigtig for HENDE! Det kunne også være en jødisk kvinde, og det er jo ingen nyhed, at jøder og muslimer ikke er de bedste venner. Det er noget ævl, at folk så vil begynde at vælge fra fordi jm er over 40, rødhåret osv. Du bagatellisere problemstillingen. Og jeg tror, at det er langt de færreste, der tror, at deres børn bliver omskåret, eller bliver konverteret til islam, hvis det er en muslim der tager imod dem ved fødslen - her synes jeg du latterliggør igen.

Jeg selv ville ikke vælge fra (i dit indlæg skriver du, at det ville være en jm der taler flydende dansk, så det behøver jeg jo ikke sætte som krav  - for det er selvsagt vigtigt, at kunne kommunikere i sådan en situation) men jeg synes det er i orden, at andre ville. Vi går alle sammen meget op i, at vi vil kunne gøre de ting vi har lyst til, vi lever i et frit land, vi har ytringsfrihed osv osv, men alligevel, så skal de der ville fravælge en muslimsk jm have at vide hvor indsnævrede, diskriminerende og snæversynede de er. Og det kan da kun være fordi de aldrig har lært en muslimsk kvinde med tørklæde at kende  Det er muligt man er uenig med de der vil fravælge, men jeg synes ikke det er okay, at gøre dem, der ville fravælge, til uintelligente mennesker, for som sagt, så kan der være alverdens grunde til, at man ville fravælge en jm med tørklæde.

Undskyld, hvis det lige lyder surt, men jeg bliver bare så provokeret af mange af de ting der er skrevet.

No hard feelings

Anmeld

24. november 2010

Corn

CamillaValby skriver:

Nu ved jeg ikke om andre har citeret dig. Men det mest hygieniske er faktisk at have tørklæde på. Dette gør man jo også i køkkener mm.

Man plejer at have et par ekstra med, hvis der nu skulle komme noget på.

Anmeld

24. november 2010

lauras*mor*

Louisiana28 skriver:

No hard feelings

Det var slet ikke min mening at nedgøre dem der væger jm osv fra... slet ikke... Det jeg mener med de jm der er 40 rødhåret osv bliver valgt fra er min frygt for at det er sådan verden bliver... Desuden kan jeg slet ikke se grunden til hvorfor at man skal gå frem og sige direkte at det er okay.. For dem der ville fravæge ville nok gøre det om en minister havde sagt noget eller ej.. for som du siger har vi den frie ret.. og vil vove at påstå at næsten hvis ikke alle ved at de kan vælge en fagperson fra.. Jeg har da selv gjort det, da jeg efter første undersøgelse med personen følte mig forkert behandlet som kvinde (og så behøver jeg ikke at sige mere).. det var intet problem, til trods for at de forsikrede mig om at det sikekrt var en misforståelse, hvilket det nok også var, men jeg vil føle mig tryg i det system.. Og hvis man vil fravælge en kvinde med tørklæde så skal man da ha lov til det.. af samme grund som at vi alle har lov at vælge fra og til, indenfor rimelighedens grænser..

Jeg savnede bare nogle konkrete argumenter for at man vil fravælge en med tørklæde.. For går ud fra at man ikke bare kan komme ind og sige at det er bare fordi.. For det skal som sagt være indenfor rimelighedens grænser jo.. vi er jo alle mennesker..

Jeg synes det er en skam at religion, som er det ældste i verden, går hen og bliver et skænderi, når vi i bund og grund har rigtig mange ligheder med mange religioner..

når jeg nævner det med omskæring osv er det for at gribe ud efter et eller andet argument, for det er svært for mig at se hvilke argumenter man vil komme med for at fravælge disse kvinder..

no hard feelings herfra heller... Jeg er ikke så nem at slå ud, og er klar over at jeg har startet en holdningsdebat og derfor kan der sagtens komme lidt høje bølger jo.. Sådan er det jo.. :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.