Elizabeth Nuñez skriver:
MAn kan ikke være længere ude af landet end MAKS 6 måneder om året, ellers mister du din opholdstilladelse. Og ang. netop det, så SKAL han have bestået modul 5 i dansk (hvilket svare til at kunne læse, skrive og tale dansk på t godt niveau) for at kunne søge om permanent opholdstilladelse, hvilket han først kan gøre efter 7 år. Hvis han så også søger statsborgerskab skal han været i Dk minimum 9 år. Ikke have modtaget hjælp i form af aktiv social politik (kontanhjælp). Ydermere er indfødsretstesten på dansk, så for bare at kunne tage denne så skal han tale det. Så det du siger med at han har søgt det, kan jeg ikke helt forstå? For hvis det virkelig er dom du siger, så bliver han benægtet det.. men det kunne jo også være at der bare altid er to sider af samme sag.
Og ang. det med sort arbejde.. hvis det er reelt, så kan jeg måske godt forstå det ( Dette betyder ikke at jeg acceptere det), men set fra hans synspunkt, han kan ikke få økonomisk hjælp, Det er så godt som umuligt at få job for tiden, Og han som enhver anden mand, føler at han har en familie han skal forsørge, men i dette land (som jo err spækket med muligheder ikke?) er der bare ingen hjælp at hente.. han kan jo ikke bare gå ned og melde sig til jobcenter ligesom dig og mig, dette påvirker hans chancer for at få hans næste eller hans permanente opholdstilladelse.. Så hvid det måske er det eneste han kunne få??
Og med hensyn til hans mange lange besøg i hans hjemland. Set dig lige i hans situation et øjeblik. Du kommer til et land der er helt fremmed for dig, fordi du er forelsket i en mand. Du taler ikke sproget (dansk er jo heller ikke internationalt), du får af vide fra regeringen at I må svømme i jeres egen sø, og forresten skal din mand stille dig en sikkerhed på 100000 kr, bare for at du kan være her. Du SKAL læse sproget (det er jo så oss fair nok) og bestå prøverne, du skal til møde med en sagsbehandler hver 3. måned som tjekker at du gør dit for at integrere dig. Der er ikke noget job at få nogen steder, og det der er (hvor det ikke er nødvendigt at du kan sproget) er måske rengøring, HVis du er heldig. Sådan går det de næste 7 år. Ydermere, er hele den landsbefolkning til er tilflytter til meget meget MEGET skeptiske overfor tilflytter. Folk de siger ting til dig på gaden fordi du ser anderledes ud. Flere mennesker giver dig elevator blikket, og du er her alene... Ingen familie eller venner.. Så er mit spørgsmål jo så til dig, hvis du så havde mulighed for at komme hjem tit, ville du da ikke gøre det?
Nu kender jeg ikke reglerne særlig godt, så det vil jeg lade være med at kommentere;-) Men han endte med at få afslag.
MEN - hvis JEG flyttede til et andet land og var gift, så ville jeg ikke være væk fra min mand 6 mdr. om året (for at være sammen med min ANDEN familie i hjemlandet, vel at mærke). Jeg ville gøre, hvad jeg kunne for at lære sproget, for at kunne begå mig i samfundet og jeg ville prøve at søge et reelt job (for hvis man vil, kan man godt få et rengøringsjob eller gå med aviser - de jobs er der altså stadigvæk mange af, men de er måske ikke så eftertragtede).
I min venindes tilfælde havde han både familie og venner her i landet - så heeeeelt alene var han altså ikke.
Nu var dette også bare et eksempel på, hvordan det OGSÅ er i den virkelige verden. Jeg er udmærket klar over at der er mange, som ikke har deres base i orden om man så må sige og derfor ikke har det store overskud til at lære sproget og integrere sig. Men hvis man har en kone, som forsøger een, man har en bolig og man får serveret muligheden for at gå i skole og lære dansk, få et (måske ikke så attraktivt) job, ja så synes jeg faktisk ikke der er nogen undskyldning for ikke at gøre det. Enhver er sin egen lykkes smed, og hvis man vil have noget i denne verden, så må man knokle for det.