Hørt hørt!
Det kan ikke være en menneskeret at få børn, men en menneskeret at vi tager os bedst muligt af de individer vi allerede har i vores samfund!!
Ligesom man heller ikke bær anskaffe sig flere børn end man har råd til! (jeg tænket på børnepengene her, som efter min mening ikke skal være grunden til man bare anskaffer sig en masse børn og lader samfundet betale i form af div. Tilskud, fripladser mm.)
Interessant debat, som helt sikkert skal dele vandende....
Men vi må erkende at DK ikke har overflod af penge..... Det er tid til omlægning af budgettet!!
Jo
Nu har jeg ikke lige læst hele tråden igennem så det kan godt være at jeg gentager, men vil lige kommentere på det highlightede:
Min mand og jeg er begge studerende, og har derfor egentlig ikke råd til at få børn nu, som du formulerer det. Det betyder at vi er fuldstændig afhængige af tilskud og friplads. Jeg føler faktisk at jeg er i min gode ret til disse ydelser, og at jeg måske ligefrem gør samfundet en tjeneste ved at få mine børn på denne måde.
For det første vil det være en del dyrere for samfundet at betale min barsel efter jeg er færdig med min uddannelse end mens jeg er i gang.
For det andet vil mine jobmuligheder som nyuddannet være væsentligt forringet hvis jeg kommer ud som 30+ uden børn. Selvom de ikke må tage dette med i deres betragtninger ved jobansøgning, vil en kvinde på min alder der har levet sammen med sin mand i 7+år nok have svært ved at overbevise nogen om at hun ikke kommer til at tage en barselsorlov i løbet af de næste 3 år. Uden job vil jeg alligevel ende med at skulle modtage diverse tilskud...
Til sidst er det en økonomisk fordel for samfundet at vi får vores børn tidligt. Jo ældre vi bliver, jo større sandsynlighed er der for at vi ender med at skulle have kunstig hjælp. Og selvom der muligvis kommer egenbetaling på barnløshedsbehandlig, vil det offentlige stadig skulle betale en stor del.
Selvom vi får økonomisk hjælp fra det offentlige, er vi nødt til at spare overalt hvor der spares kan, så vi er bestemt ikke en familie der booster bruttonationalproduktet som nogle børnefamilier gør ;-)
Med venlig hilsen
Anmeld