Hvad med alle de andre der har behov for hjælp i samf?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21.812 visninger
482 svar
0 synes godt om
22. oktober 2010

qp

Allerførst!.... - Nogle mener, at det er en menneskeret at få børn, de føler sig berettiget til at få børn på trods af, at naturen måtte mene det modsatte.  Men hvorfor skal børn sættes i verden med alle midler og magt for, at berige andres egoistiske behov for oplevelser og ubetinget kærlighed? Hvorfor skal børn ikke have ret til, at være mennesker i sin egen ret?

Jeg må erkende, at jeg ikke er tilhænger af " det er en sygdom og derfor bør det offentlig betale”! Der er da et utal af sygdomme som det offentlige ikke betaler for - eks. psykolog, tandlæge, fysioterapi o.a.

Har man eks. nogle psykiske skavanker får man et tilskud fra det offentlige men det er stadig alt for dyrt, at rende til psykolog hvis man er middelklasselønnet/ pensionist/ studerende/ kontanthjælpsmodtager?

I forhold til sidstnævnte så mener jeg absolut det er vigtigere, at samfundet tager hånd om de psykisk svage som allerede er eksistenser i vores samfund frem for, at bringe nye individer til.

Der render eksempelvis mennesker rundt i gaderne hvis tænder nærmest er gået i forrådnelse, mange kan ikke komme i betragtning til forskellige jobs pga. dette - hvorfor skal de ikke hjælpes frem for enlige eller par der ikke kan få børn?

Jeg tror at de fleste af jer nok vil have opfanget min holdning til emnet hvis i har læst mit indlæg igennem, - men for mig kunne det være rigtig interessant, at høre hvilke tanker i har omkring overnævnte?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. oktober 2010

qp

Lige et tillæg til mit indlæg: 

Hvorfor er det ikke fair, at de barnløse-syge selv betaler for fertelitetsbehandlinger når der sidder andre syge individer som selv må betale for sygdomsbehandling bare for, at få et nogenlunde normalt liv?  

Anmeld

22. oktober 2010

SpunkenJo

qp skriver:

Lige et tillæg til mit indlæg: 

Hvorfor er det ikke fair, at de barnløse-syge selv betaler for fertelitetsbehandlinger når der sidder andre syge individer som selv må betale for sygdomsbehandling bare for, at få et nogenlunde normalt liv?  

Hørt hørt!

Det kan ikke være en menneskeret at få børn, men en menneskeret at vi tager os bedst muligt af de individer vi allerede har i vores samfund!!

Ligesom man heller ikke bær anskaffe sig flere børn end man har råd til! (jeg tænket på børnepengene her, som efter min mening ikke skal være grunden til man bare anskaffer sig en masse børn og lader samfundet betale i form af div. Tilskud, fripladser mm.)

Interessant debat, som helt sikkert skal dele vandende....

Men vi må erkende at DK ikke har overflod af penge..... Det er tid til omlægning af budgettet!!

Jo

Anmeld

22. oktober 2010

1977

Profilbillede for 1977

Puha det er godt nok tidligt til sådan et indlæg. Men jeg kan sagtens se hvad du mener.

Barnløshed er en sygdom. Det kan komme af mange forskellige grunde. PCO, ubehandlet klemydia og andre sygdomme. Derfor skal det betales af det offentlige.

Du skriver at naturen er i mod. Jamen der er da mange psykiske sygdomme, der betales af det offentlige, som er fra naturens side. Og når du nævner psykolog, tandlæge og fys, så er det bare ikke noget medicinsk og derfor skal man betale selv!!! Og huller i tænderne er bare ikke en sygdom!!! Det er hold i ryggen helller ikke, men det får du jo betalt, da det er en blokade i ryggen.

Du kan ikke opdele i hvad der er sygdom/medfødt. Det er opdelt i om det kræver behandling indenfor medicinal-verdenen. Og der får man det hele betalt.

Anmeld

22. oktober 2010

Michala

Min holdning er, at barnløse i den grad har ret til offentlig behandling! Det er et samfundsproblem, at der ikke bliver født børn nok. Så vil det først være svært at finansiere det offentlige, hvis vi har en befolkning bestående af pensionister. Måske lidt overdrevet skrevet, men faktum er, at der ikke bliver født så mange børn, som der skal til. Desuden lever vi på en måde, der ødelægger fertiliteten, som til dels skyldes samfundet. F.eks. fik en fra min mands familie en tuberkulosevaccine som barn. Denne er formentligt skyld i ekstremt dårlig sædkvalitet. Og da kæresten har PCO fik de behandling, men kun de første 3 forsøg. Så at de nu venter deres første barn alligevel, skyldes at de selv har sparet op. Og har de ret til børn - ja, det synes jeg. For jeg ved, at de bliver meget bedre forældre end så mange andre, som bliver det naturligt.

Til gengæld kan jeg blive ganske forarget over, at vi i ét væk betaler til fedmeoperationer og opstramninger!! Det burde folk selv betale - man har jo også set at det langt fra er alle der holder det i længden. Da det kræver den viljestyrke, de burde have haft uden operationen.

Anmeld

22. oktober 2010

Frk. Himmelblå

Jeanne skriver:

Puha det er godt nok tidligt til sådan et indlæg. Men jeg kan sagtens se hvad du mener.

Barnløshed er en sygdom. Det kan komme af mange forskellige grunde. PCO, ubehandlet klemydia og andre sygdomme. Derfor skal det betales af det offentlige.

Du skriver at naturen er i mod. Jamen der er da mange psykiske sygdomme, der betales af det offentlige, som er fra naturens side. Og når du nævner psykolog, tandlæge og fys, så er det bare ikke noget medicinsk og derfor skal man betale selv!!! Og huller i tænderne er bare ikke en sygdom!!! Det er hold i ryggen helller ikke, men det får du jo betalt, da det er en blokade i ryggen.

Du kan ikke opdele i hvad der er sygdom/medfødt. Det er opdelt i om det kræver behandling indenfor medicinal-verdenen. Og der får man det hele betalt.

Enig .

Anmeld

22. oktober 2010

morNov2010

Michala skriver:

Min holdning er, at barnløse i den grad har ret til offentlig behandling! Det er et samfundsproblem, at der ikke bliver født børn nok. Så vil det først være svært at finansiere det offentlige, hvis vi har en befolkning bestående af pensionister. Måske lidt overdrevet skrevet, men faktum er, at der ikke bliver født så mange børn, som der skal til. Desuden lever vi på en måde, der ødelægger fertiliteten, som til dels skyldes samfundet. F.eks. fik en fra min mands familie en tuberkulosevaccine som barn. Denne er formentligt skyld i ekstremt dårlig sædkvalitet. Og da kæresten har PCO fik de behandling, men kun de første 3 forsøg. Så at de nu venter deres første barn alligevel, skyldes at de selv har sparet op. Og har de ret til børn - ja, det synes jeg. For jeg ved, at de bliver meget bedre forældre end så mange andre, som bliver det naturligt.

Til gengæld kan jeg blive ganske forarget over, at vi i ét væk betaler til fedmeoperationer og opstramninger!! Det burde folk selv betale - man har jo også set at det langt fra er alle der holder det i længden. Da det kræver den viljestyrke, de burde have haft uden operationen.

Jeg er, for så vidt angår hjælp til barnløshed, fuldstændig enig med dig.

Dog må jeg (som selv er fedmeopereret) dog lige give mit besyv med i den kategori. Jeg kan her TILDELS give dig ret i, at der er nogle der ikke overholder de foreskrifter der bliver udstukket efter en sådan operation, og det er bare drøn ærgeligt. Man bør nok, i stedet for at generalisere, og sige at alle "fede" selv er ude om det (hvilket man altså ikke er, dette er videnskabeligt bevist), måske lave en dybere psykologisk test af folk, inden man godkender dem til en fedmeoperation. Fuldstændig ligesom man gør, hvis en eks-alkoholiker skal have transplanteret en ny lever eksempelvis.

Der er jo rent faktisk mange der overholder foreskrifterne til punkt og prikke. Jeg kender efterhånden rigtig mange der er blevet opereret, og det er måske 1-2 der opfører sig som du antyder, resten er blevet slanke (eller er godt på vej dertil), og nyder deres nye liv, som bedre mennesker, fulde af selvtillid, kan være der bedre for deres børn, er mindre syge, og en langt mindre belastning for samfundet i form af færre sygedage, og mindre sygdom i det hele taget. Så fedmeoperationen har jo en langt større præventiv effekt end jeg tror du er klar over.

Men ok... det er altid nemt at skyde med skarpt på de fede, for de kan jo bare tage sig sammen

Kh Mette, 37+1

Anmeld

22. oktober 2010

aarhusmor

Jeg har selv modtaget hjælp, da jeg er syg og derfor ikke kan få børn. Men jeg kan godt forstå din holdning og er til dels lidt enig. HVIS ikke det lige var fordi at det rammer vores befolkning hårdt at der er 10% der ikke kan få børn selv nu og det tal er stigende.
Dvs. De kan putte alt muligt hormon forstyrrende i vores mad og andre ting, sørge for at kvinder derfor ikke kan få børn, og dermed sørge for at vores formering går i stå.
Hvis man skulle gøre noget effektivt, så skulle man forske mere i hormonforstyrrende stoffer, fjerne dem 100% fra madvarer og andre ting, så vi kom tilbage til den "normale" mængde barnløse - og så måtte disse måske måske ikke betale selv.
Der er jo et lille problem. Nogen af os - mig f.eks. - kan ikke betale os fra dig. Der er ingen private der må tage sig af ægsortering. Det er kun det offentlige der kan gøre det.

Men egentlig er der vel ikke nogen grund til at starte en debat om det nu. Tingene er jo blevet sådan?! for allerede nu betaler de barnløse selv for deres behandlinger. Og der er afsat 50 millioner til sådan nogle som mig, hvor det skyldes sygdom - men jeg har bedt om ikke at få hjælp, da jeg heldigvis mirakuløst har fået et barn

Anmeld

22. oktober 2010

Loa

Det er jo så tydeligt at se, at folks holdninger kommer ud fra den situation de selv står i.... Overvægtige syntes fedme operationer skal betales af det offentlige, dem der ikke kan få børn syntes at hjælp til dette skal betales af det offentlige osv...... Der kan jo være mange grunde til begge dele (for lige at holde mig til de to områder) Og begge ting kan skyldes noget der ikke er selvforskyldt.....

Min holdning er nok at ingen af delene burde betales af det offentlige.... Meeeeen det er jo en kæmpe lang debat, for når jeg nu skriver at jeg syntes ikke at min skat skal være med til at hjælpe folk der ikke kan få børn, så kører møllen jo med hvorfor skal folk der aldrig bliver syge så betale til læger osv....... Det er jo pisse svært at sætte en grænse for hvad der skal betales af det offentlige og hvad der ikke skal....

For det er jo heller ikke fair at sige at dem der ikke kan få børn, skal have hjælp, hvis dem der er overvægtige selv skal betale for at komme noget til livs, der evt. skyldes en sygdom.....

Det er jo et velfærdssamfund vi lever i, men det er bare rigtig rigtig svært at betale alt for alle, så tror egentlig bare jeg vil konstatere at jeg er møg glad for jeg hverken er politiker, eller står i en af de situationer og har brug for hjælp/behandling.....

Anmeld

22. oktober 2010

SpunkenJo

Loa skriver:

Det er jo så tydeligt at se, at folks holdninger kommer ud fra den situation de selv står i.... Overvægtige syntes fedme operationer skal betales af det offentlige, dem der ikke kan få børn syntes at hjælp til dette skal betales af det offentlige osv...... Der kan jo være mange grunde til begge dele (for lige at holde mig til de to områder) Og begge ting kan skyldes noget der ikke er selvforskyldt.....

Min holdning er nok at ingen af delene burde betales af det offentlige.... Meeeeen det er jo en kæmpe lang debat, for når jeg nu skriver at jeg syntes ikke at min skat skal være med til at hjælpe folk der ikke kan få børn, så kører møllen jo med hvorfor skal folk der aldrig bliver syge så betale til læger osv....... Det er jo pisse svært at sætte en grænse for hvad der skal betales af det offentlige og hvad der ikke skal....

For det er jo heller ikke fair at sige at dem der ikke kan få børn, skal have hjælp, hvis dem der er overvægtige selv skal betale for at komme noget til livs, der evt. skyldes en sygdom.....

Det er jo et velfærdssamfund vi lever i, men det er bare rigtig rigtig svært at betale alt for alle, så tror egentlig bare jeg vil konstatere at jeg er møg glad for jeg hverken er politiker, eller står i en af de situationer og har brug for hjælp/behandling.....

Very nice

Jeg vil gerne betale for velfærdsfesten, men der er grænser...... Men hvem er det nu der skal sætte dem?

Jeg har min holdning, og som Loa rigtig nok skriver, tager vi jo alle udgangspunkt i vores egen situation.

Er selv meget glad for jeg aldrig har modtaget andet end SU, og ikke har været afhængig af behandlinger.

- Jeg mener endda man gerne måtte tage et symbolks beløb på 100 kr eller lign for et besøg hos lægen. (Så kunne det jo være at folk med hypokondri og kedsomhed kunne lade et par tider være åbne sådan at os med blærebetændelse, sygt barn eller andet også kunne komme til......) -Overvejer seriøs at blive gruppe2 sås snart jeg ikke har små børn mere!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.