Michala skriver:
Min holdning er, at barnløse i den grad har ret til offentlig behandling! Det er et samfundsproblem, at der ikke bliver født børn nok. Så vil det først være svært at finansiere det offentlige, hvis vi har en befolkning bestående af pensionister. Måske lidt overdrevet skrevet, men faktum er, at der ikke bliver født så mange børn, som der skal til. Desuden lever vi på en måde, der ødelægger fertiliteten, som til dels skyldes samfundet. F.eks. fik en fra min mands familie en tuberkulosevaccine som barn. Denne er formentligt skyld i ekstremt dårlig sædkvalitet. Og da kæresten har PCO fik de behandling, men kun de første 3 forsøg. Så at de nu venter deres første barn alligevel, skyldes at de selv har sparet op. Og har de ret til børn - ja, det synes jeg. For jeg ved, at de bliver meget bedre forældre end så mange andre, som bliver det naturligt.
Til gengæld kan jeg blive ganske forarget over, at vi i ét væk betaler til fedmeoperationer og opstramninger!! Det burde folk selv betale - man har jo også set at det langt fra er alle der holder det i længden. Da det kræver den viljestyrke, de burde have haft uden operationen.
Jeg er, for så vidt angår hjælp til barnløshed, fuldstændig enig med dig.
Dog må jeg (som selv er fedmeopereret) dog lige give mit besyv med i den kategori. Jeg kan her TILDELS give dig ret i, at der er nogle der ikke overholder de foreskrifter der bliver udstukket efter en sådan operation, og det er bare drøn ærgeligt. Man bør nok, i stedet for at generalisere, og sige at alle "fede" selv er ude om det (hvilket man altså ikke er, dette er videnskabeligt bevist), måske lave en dybere psykologisk test af folk, inden man godkender dem til en fedmeoperation. Fuldstændig ligesom man gør, hvis en eks-alkoholiker skal have transplanteret en ny lever eksempelvis.
Der er jo rent faktisk mange der overholder foreskrifterne til punkt og prikke. Jeg kender efterhånden rigtig mange der er blevet opereret, og det er måske 1-2 der opfører sig som du antyder, resten er blevet slanke (eller er godt på vej dertil), og nyder deres nye liv, som bedre mennesker, fulde af selvtillid, kan være der bedre for deres børn, er mindre syge, og en langt mindre belastning for samfundet i form af færre sygedage, og mindre sygdom i det hele taget. Så fedmeoperationen har jo en langt større præventiv effekt end jeg tror du er klar over.
Men ok... det er altid nemt at skyde med skarpt på de fede, for de kan jo bare tage sig sammen 
Kh Mette, 37+1