Hvad med alle de andre der har behov for hjælp i samf?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. oktober 2010

Faith

serinasmor skriver:

tjaee .... det er nok fordi det er blevet helt normalt at gå og sige "Nørj hvor er jeg bare deprimeret idag" ...og folk så tror at hvis de har kunnet sige det i en hel uge må de da have en depression

det er lidt det samme med stress .... man kan jo godt føle sig stresset uden at have stress reelt ...

og det er netop disse sammenfald i vores dagligdags sprogbrug der gør at det er svært for folk der reelt har en depression eller stress at blive accepterede som egentlig værende syge ... jeg mener det er jo svært at se forskel hvis man ikke lige er læge eller psykiater

serinasmor

Godt skrevet

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. oktober 2010

Laulund87

smillaluna skriver:

Tror det er rigtig svært at udtale sig om psykiske sygdomme hvis man ikke selv har haft en sådan tæt inde på livet.... Men sådan er det jo med rigtig mange ting.

Ja det er rigtigt.

Anmeld

22. oktober 2010

Pige2009

mor-til-vanessa skriver:

ja det er nok meget muligt linda :-)

men nu synes jeg ofte folk siger de har en depression fordi de er triste og så får de lykkepiller for det.

kender altså mange som har det, hvor jeg kender hvad de dog har at været depremiret over.

f.eks min kusine går sygemeldt og har været det i lang tid fordi hun er "syg" hun har en personligheds spaltning som gør hun gerne vil være perfekt. det er psykiater der har sagt det. ja undskyld mig men det synes jeg simpelhen at det er for latterligt. så hver gang hun gør noget ja så er det fordi hun er "syg", men ville alle ikke være perfekte???

så hun kan så få flex job og alt muligt, men mig som har en skade i ryggen kan ikke fordi jeg kan jo bare sidde i kassen ved bilka, hvis det er.

OMG Sådan har jeg aldrig oplevet det - tværtimod. Desuden bliver folk med en depression ikke altid behandlet medicinsk, da psykologhjælp kan være vejen frem og den rette behandling for nogen.

Det lyder utrolig med din kusine - så er der et eller andet galt, når det er muligt...

Anmeld

22. oktober 2010

serinasmor

smillaluna skriver:

Godt skrevet

takker

Anmeld

22. oktober 2010

mor-til-vanessa

serinasmor skriver:

tjaee .... det er nok fordi det er blevet helt normalt at gå og sige "Nørj hvor er jeg bare deprimeret idag" ...og folk så tror at hvis de har kunnet sige det i en hel uge må de da have en depression

det er lidt det samme med stress .... man kan jo godt føle sig stresset uden at have stress reelt ...

og det er netop disse sammenfald i vores dagligdags sprogbrug der gør at det er svært for folk der reelt har en depression eller stress at blive accepterede som egentlig værende syge ... jeg mener det er jo svært at se forskel hvis man ikke lige er læge eller psykiater

serinasmor

jeg synes bare der er mange der siger de har en dep og nu har fået medecin. når man så spørger hvorfor så siger de fordi de er kede af det og deres læge har sagt det er en dep. så måske derfor det er gået hen og blevet en "folkesygdom"

men synes da dem som virkelig har det og har det rigtig skidt, de skal selvfølgelig have den hjælp de har brug for, det var heller ikke sådan mit oprindelige indlæg var ment, hvis du har læst det

Anmeld

22. oktober 2010

Pige2009

mor-til-vanessa skriver:

men det siger folk jo bare at de har.

Ja, det er åbenbart moderne at sige, man har en depression og begrebet bruges - desværre - alt for meget i flæng og af mange som en undskyldning for en travl hverdag og de handlinger der følger i kølvandet herpå. Dermed bliver det mere legitimt at agere som man gør.

Beklageligvis går det ud over dem, der virkelig er ramt af en depression og som har hårdt brug for hjælp, da mange mener, at man selv er i stand til at håndtere den tilstand.

Anmeld

22. oktober 2010

mor-til-vanessa

Baagøe skriver:

OMG Sådan har jeg aldrig oplevet det - tværtimod. Desuden bliver folk med en depression ikke altid behandlet medicinsk, da psykologhjælp kan være vejen frem og den rette behandling for nogen.

Det lyder utrolig med din kusine - så er der et eller andet galt, når det er muligt...

jeg kan jo selvfølgelig kun tale ud fra det jeg selv oplever det fra folk og hvad jeg hører.

Anmeld

22. oktober 2010

kiroo

SolsikkeBlomst skriver:

Undskyld mig, men hvad er da det for en kommentar at komme med???? Ja undskyld mig...

det er da et spørgsmål.... ikke en kommentar

Anmeld

22. oktober 2010

Pige2009

smillaluna skriver:

printable version

Depression is a common mental disorder that presents with depressed mood, loss of interest or pleasure, feelings of guilt or low self-worth, disturbed sleep or appetite, low energy, and poor concentration. These problems can become chronic or recurrent and lead to substantial impairments in an individual's ability to take care of his or her everyday responsibilities. At its worst, depression can lead to suicide, a tragic fatality associated with the loss of about 850 000 lives every year.

Depression is the leading cause of disability as measured by YLDs and the 4th  leading contributor to the global burden of disease ( DALYs) in 2000. By the year 2020, depression is projected to reach 2nd place of the ranking of DALYs calcuated for all ages, both sexes. Today, depression is already the 2nd cause of DALYs in the age category 15-44 years for both sexes combined.

Depression occurs in persons of all genders, ages, and backgrounds.

• Depression is common, affecting about 121 million people worldwide.
  • Depression is among the leading causes of disability worldwide.
  • Depression can be reliably diagnosed and treated in primary care.
  • Fewer than 25 % of those affected have access to effective treatments.

Depression can be reliably diagnosed in primary care. Antidepressant medications and brief, structured forms of psychotherapy are effective for 60-80 % of those affected and can be delivered in primary care. However, fewer than 25 % of those affected (in some countries fewer than 10 %) receive such treatments. Barriers to effective care include the lack of resources, lack of trained providers, and the social stigma associated with mental disorders including depression.

Primary care based quality improvement programs for depression have been shown to improve the

• quality of care,
  • satisfaction with care
  • health outcomes,
  • functioning,
  • economic productivity,
  • and household wealth at a reasonable cost

Depression: 1, 2 | Next page

Hold da op for en smøre - en fuld version vil være at foretrække, da noget af teksten er blevet afkortet horisontalt

Anmeld

22. oktober 2010

Laulund87

mor-til-vanessa skriver:

jeg synes bare der er mange der siger de har en dep og nu har fået medecin. når man så spørger hvorfor så siger de fordi de er kede af det og deres læge har sagt det er en dep. så måske derfor det er gået hen og blevet en "folkesygdom"

men synes da dem som virkelig har det og har det rigtig skidt, de skal selvfølgelig have den hjælp de har brug for, det var heller ikke sådan mit oprindelige indlæg var ment, hvis du har læst det

Tror du ikke de siger sådan fordi de ikke har lyst til at uddybe og snakke om det? Det er kun få mennesker jeg snakker med om min angst og depression..Så er det nemmere at sige at man er trist, men der ligger meget mere bag

Jeg har i hvert fald ikke lyst til at give alle mulige min livshistorie, så er det nemmere lige at slynge noget ud. Og desuden skylder man jo ikke nogen en længere forklaring.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.