Ordet blond/ blondt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. oktober 2010

bagger26

FrkT skriver:

Det har du helt sikkert ret i!

Også derfor jeg prøver at forklare at det ikke er menneskerne der laver fejlene, som irriterer mig, det er fejlene i sig selv. Specielt de fejl som man ser igen og igen, netop nutids r'et, ligge/lægge, vidste/viste osv.

Og for mig er debatten netop også kun for sjov, og prøvede også "bare" at svare trådstarter   Og som jeg også skrev første gang, så kan jeg blive mindst ligeså irriteret på mig selv over min latterlige irritation over de fejl jeg ser, end jeg bliver over fejlene i sig selv (gav det mening?). Jeg ville i hvert fald ønske jeg ikke var så sippet hvad det angår. Og prøver også at glemme det, for det er egentlig ikke en egenskab jeg ønsker at bibeholde 

Har heller ikke set mig "sur" på lige netop dig, det var bare din udtalelse "hvor svært kan det være", der fik mig til at citere dig..

Tror bare, at nogle ordblinde tager tingene mere personligt på det område, uanset om det er personerne eller den måde de staver på, i bliver irritere over.. Nu skal jeg selvfølgelig ikke skære alle over en kam, nogle er ligeglade med andre folks meninger, men sådan er det for de ordblinde jeg kender til, at de er bange for at få negative kommentare pga deres stave fejl..

Ej skulle hellere ikke starte en større debat, fordi jeg ved jo godt i ikke er så fordømmende herinde. Kom bare lige med en anden mening om, at det faktisk godt kan være svært..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. oktober 2010

Dictes mor

qp skriver:

Arj det troede jeg du havde men jeg fandt lige en lille tastefejl i mit startindlæg...

Det sker for selv de bedste Jeg går meget op i stavemåde og grammatik, men alligevel opdager jeg tit fejl i mine egne indlæg, jeg tror bare at det går lidt for stærkt for mig en gang imellem

Anmeld

4. oktober 2010

Laulund87

FrkT skriver:

Ihhh det er præcis det samme for mig, HADER når folk ikke kan finde ud af nutids r'et.... altså hvor svært kan det lige være?  Men i virkeligheden er det jo absolut ikke noget jeg bør hidse mig op over, for vi er alle gode til forskellige ting. En af mine ting er stavning og grammatik (ligegyldigt om det er dansk, engelsk, tysk eller fransk). Kan jo blive helt sur på mig selv over at jeg bliver irriteret over så lille en ting.

Det driver også mig til vanvid..hehe.

Dem der ikke er for gode til grammatik, er jo helt sikkert gode til så meget andetDet er bare træls at se på når man læser det.

Anmeld

4. oktober 2010

AnneBJ

Er enig i det hedder blond... MEN... det er et tillægsord... Hvad nu hvis det var et biord? Så sætter man jo som regel t på? Ved godt sætningen er søgt, men

Den højeste var blondt?

Jeg ved det ikke, så sent som i sidste uge, diskuterede jeg med min veninde, som mener der er noget der hedder syndT og trælsT - det mener jeg IKKE der er... Men om den med blond holder, er jeg i tvivl om, så forklar gerne..

Anne - som håber at blive klogere, og som også irriteres over køre/kører, for/får og ligger/lægger! Men håber at folk vil debattere selvom de ikke er stærke i det

Anmeld

4. oktober 2010

AnneBJ

Nu har jeg så slået det op i min gamle, men pålidelige retskrivningsordbog fra 94..

Der står det er et tillægsord af intetkøn, bøjes i flertal ved at tilføje -e. Kan OGSÅ bøjes -t og flertal -e

Så det er åbenbart korrekt at skrive blondT...

Anmeld

4. oktober 2010

FrkT

bagger26 skriver:

Har heller ikke set mig "sur" på lige netop dig, det var bare din udtalelse "hvor svært kan det være", der fik mig til at citere dig..

Tror bare, at nogle ordblinde tager tingene mere personligt på det område, uanset om det er personerne eller den måde de staver på, i bliver irritere over.. Nu skal jeg selvfølgelig ikke skære alle over en kam, nogle er ligeglade med andre folks meninger, men sådan er det for de ordblinde jeg kender til, at de er bange for at få negative kommentare pga deres stave fejl..

Ej skulle hellere ikke starte en større debat, fordi jeg ved jo godt i ikke er så fordømmende herinde. Kom bare lige med en anden mening om, at det faktisk godt kan være svært..

Helt bestemt.

Og er slet ikke i tvivl om at nogle finder det meget svært. Vi har jo alle vores stærke og mindre stærke sider. Nogle kan sikkert også ryste på hovedet over folk der ikke kan koge et æg rigtigt, eller ikke selv kan tilkoble og hænge en lampe op (hvilket jeg fx ikke kan ).

Og jeg ser overhovedet ikke ned på de ordblinde, sådan skal det bestemt ikke forstås. Jeg er sikker på der er en masse ting de kan som JEG ikke kan 

Anmeld

4. oktober 2010

FrkT

Laulund87 skriver:

Det driver også mig til vanvid..hehe.

Dem der ikke er for gode til grammatik, er jo helt sikkert gode til så meget andetDet er bare træls at se på når man læser det.

Lige præcis!

Anmeld

4. oktober 2010

mor-til-vanessa

jeg er ikke en ørn til at stave. kan godt skrive forkert med nogle ord. men så er det godt at jeg skal tilbage på skole bænken. hihi

men det hedder blond, som der jo også er mange andre der har skrevet.

Anmeld

4. oktober 2010

qp

AnneBJ skriver:

Nu har jeg så slået det op i min gamle, men pålidelige retskrivningsordbog fra 94..

Der står det er et tillægsord af intetkøn, bøjes i flertal ved at tilføje -e. Kan OGSÅ bøjes -t og flertal -e

Så det er åbenbart korrekt at skrive blondT...

Forstår ikke helt det du skriver der, der er en masse stavefejl!

Ejh jamen er det "kreaturet var blondt" altså noget man bruger om "intetkøn"? Men ikke om mand og kvinde, right?

Anmeld

4. oktober 2010

AnneBJ

qp skriver:

Forstår ikke helt det du skriver der, der er en masse stavefejl!

Ejh jamen er det "kreaturet var blondt" altså noget man bruger om "intetkøn"? Men ikke om mand og kvinde, right?

Læste indlægget igennem i hvert fald 4 gange, før jeg trykkede "citer" nu her.. Skulle lige fatte hvad du mente

Ordet blond (som JEG altså foretrækker at stave det ) er i sig selv intetkøn.. også hvis det lægger sig op af mand/kvinde/whatever.. Så kan ikke forklare det på anden måde, end at det må være for at undgå folk skriver det forkert.. ligesom med mayonaise/majonæse..? Nej, jeg aner det ikke...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.