Ordet blond/ blondt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. oktober 2010

Pige2009

qp skriver:

Gode gaveR, Linda hahaha

Jeps

Jeg sætter en ære i at stave korrekt. Det er jo gode regler, som letter ens forståelse af det danske sprog.

Havde en veninde, som tidligere havde problemer ned nutids -r. Jeg sagde så til hende, at hun skulle sætte ordet cykle ind i sætningen hver gang hun var i tvivl, og nu har hun udryddet den vane og skriver rigtigt HVER gang 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. oktober 2010

Amso

Diana... skriver:

Helt enig og ikke kun ordblinde der er desværre bare flere der bar har rigtig svært ved det. Nu jeg selv ordblind og har aldrig fået den hjælp jeg skulle da man ikke havde det i skolerne den gang men jeg er nu kommet med alligevel ved at læse meget. Men jeg bliver da ked over at noget som et t osv kan irritere så mange når der faktisk sider rigtig mange og har rigtig svært ved det. 

Knus Diana

ja, det vigtigste må vel være at man kan forstå hvad hinanden skriver, og mener..? og ikke lige om der er et æ i stedet for et i, eller om der er r i endelsen.

Syntes det synd dem der lader sig irritere over stavninger som er forkerte, for det må de støde på hele tiden.!.  Trist at skal lade sig irriterer hele tiden

Anmeld

4. oktober 2010

Pige2009

bagger26 skriver:

Kender godt forskellen, menn i nogle sætninger kan jeg godt blive i tvivl alligevel. Men det er mest ligger/lægger jeg kan få problemer med. Men tak, må prøve om det hjælper næste gang..

Velbekomme

Anmeld

4. oktober 2010

Pige2009

Amso skriver:

ok..

Jahr det utroligt de blive ved med at bruge blondt når det ikke eksisterer i dansk retstavningsordbog.. Kan det muligvis være det er taget af det engelske? Da mange produkter er derfra?

Blond på engelsk hedder det samme som på dansk altså blond

Anmeld

4. oktober 2010

FrkT

bagger26 skriver:

Det kan være ret svært for folk det fx. er ordblinde.. Ikke, at jeg selv er ordblind, men derfor skal jeg da nogen gange lige vende ordene flere gange i hovedet, inden jeg skriver det ned.. Og fx kommaer og punktummer der laver jeg oft fejl..

Som i er mange der kan hidse jer op over stavefejl og gramatikfejl, så kan jeg hidse mig op over manglende forståelse for fx ordblinde der må kæmpe for det, og os andre som bare ikke mestre det...

Som jeg også selv skrev, så synes jeg bestemt heller ikke det er noget jeg reelt BØR hidse mig op over. Og prøver da også på ikke at gøre det.

Og som qp skrev (og jeg har det på samme måde); det er ikke personerne der laver fejlene, som man bliver irriteret på, det er de fejl, som dem af os der har en god grammatisk sans, tydeligt kan se er helt forkerte rent grammatisk/stavemæssigt. Jeg ser bare fejlen og tænker: "århhhhh ". Tænker ikke "århhhh Anna (fx), du kan da slet heller ikke finde ud af en skid". Så min frustration er ikke møntet på nogen person, den er bare møntet på en fejl, som irriterer min perfektionisme inden for stavning og grammatik.

Så du må ikke tage det personligt, slet ikke. Og vil også tilføje at jeg har fuld forståelse for fx ordblinde, og de udfordringer de har, hver eneste gang de skal skrive noget. Jeg har en kollega som er ordblind. Hun skriver af og til på de mest mystiske måder. Men ligeså snart hun skal skrive noget mere "officielt" end bare små beskeder, så beder hun mig (eller en anden hvis jeg ikke er på arbejde) om at læse det igennem og rette for stavefejl, formuleringsfejl og grammatikfejl. Og det gør jeg da gladeligt. Tænker lidt at bare det at hun har formået at få skrevet det ned hun mener, det må jo være en sejr for hende.

Anmeld

4. oktober 2010

Amso

Baagøe skriver:

Blond på engelsk hedder det samme som på dansk altså blond

når okay.. Det kunne jo ellers godt have været det var derfor det efter hånden er så indkodet i det danske sprog.

Anmeld

4. oktober 2010

Amso

Amso skriver:

når okay.. Det kunne jo ellers godt have været det var derfor det efter hånden er så indkodet i det danske sprog.

efter hånden = efterhånden. Håber ikke jeg fik nogen til at blive irriteret over min stavefejl ???

Anmeld

4. oktober 2010

qp

Det er fuldstændig korrekt, at det vigtigste er at vi kan forstå hinanden - det er slet ikke dér ude jeg er. Dette handler mere om de der stavefejl som så mange laver ubevidst eller i mangel på, at vide bedre... Jeg ville da ønske, at jeg ikke så de fejl - for det er da røv irriterende at sidde og bide mærke i sådanne ting når jeg til enhver tid ville foretrække, at fordybe mig i selve historien/ teksten og ikke i hvordan tingene bliver stavet - det ødelægger en del for mig selv... Men jeg kan simpelthen ikke styre det

Anmeld

4. oktober 2010

Pige2009

piadas skriver:

Ja, lige præcis! Jeg kan også få helt fnidder af folk, der deler et ord i to. Det er blevet mere og mere "moderne", men jeg synes, det ser så træls ud!

Og så vil jeg give resten ret! Der kan f.eks. nævnes gjordt! Der er stadig en del, der skriver d i gjort. Jeg husker tydeligt, at det var en af de første læresætninger, vi lærte i folkeskolen: "Den, der skriver d i gjort, han skal have sin hale smurt"!

Og det der med - jeg køre bil...det hedder altså jeg KØRER bil!

No offence - jeg ved godt, at alle selvfølgelig ikke er lige gode til at stave, men jeg bider mærke i det hver gang! F.eks. hvis der er stavefejl i et menukort, tænker jeg, at de i det mindste kunne have tjekket det igennem, inden det gik i trykken!

Knus Pia (som nu er helt bange for selv at have lavet stavefejl!)

Lige præcis.

Mange glemmer også at tænke over, at de indlæg de rent faktisk laver her på baby.dk, kan ses af alle - også kommende arbejdsgivere. Mange googler idag de kommende medarbejdere, og man skal tænke på, at man efterlader et elektronisk spor hver eneste gang, man lave et indlæg.

Anmeld

4. oktober 2010

Diana...

Amso skriver:

ja, det vigtigste må vel være at man kan forstå hvad hinanden skriver, og mener..? og ikke lige om der er et æ i stedet for et i, eller om der er r i endelsen.

Syntes det synd dem der lader sig irritere over stavninger som er forkerte, for det må de støde på hele tiden.!.  Trist at skal lade sig irriterer hele tiden

Ja nemlig. Og jeg ved godt det ikke er personen bag der irritere dem men det jo den person der nu engang skriver det og jeg er nu sikker på at nogen bliver lidt kede af det alligevel. For jeg ved da selv hvor irriterende det er at være dårlig til at stave og der mange debatter jeg springer over hvis jeg ved på forhånd at der vil komme ord jeg ikke lige kan og det er så pinligt hele tiden og skulle spørge hvordan er det nu lige jeg staver til det. Så det ramme altså nu nogen at få sådan et indlæg selv om det ikke er det der er meningen med det. Men så har vi da også lært noget i dag os der nu har svært ved at stave så lærte vi nogen nyt. 

Knus Diana.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.