Opdatering på det tråden egentlig gik på:
Følgende skrev jeg til min lærerstuderende veninde:
Nåh, men når man fordriver ventetiden på en MAJET lækker baby (det SKAL den fandme være, sådan som moren lider), kan man ligeså godt nuppe en grammatisk diskussion 
Følgende er sakset fra et forum, hvor diskussionen er startet
"I min verden hedder det altså; Hårfarve: BLOND???? Og ordet blondT er ikke-eksisterende, det er bare en mega misforståelse blandt rigtig mange mennesker."
Jeg har efterfølgende slået ordet op, og får følgende:
Tillægsord (kan ikke lige huske latinoordet)
Intetkøn, bøjes flertal -e
Intetkøn, bøjes OGSÅ -t, flertal -e
Det betyder vel der er valgfrihed, om man synes det hedder blond, eller blondt? Eller betyder det, at hvis ordet bruges som et biord (kan det det?) så skal der -t på?
Hun svarede dette:
Den korte version må være, at hvis der står det også kan bøjes med -t, jamen så kan det det. Derfor kan man jo godt synes det lyder helt forkert, men mon ikke det er noget der er blevet tilføjet til retskrivningsordbogen på et eller andet tidspunkt? Det er sikkert en af de ord der oprindeligt kun kunne staves "blond", men fordi en masse mennesker staver det med -t, "blondt" så har man valgt at tilføje det som korrekt stavemåde. Jeg kan jo bare nævne kigge/kikke, mayonnaise/majonæse eller hvad med ressourcer/resurser? Men det er mit eget lille gæt, måske har man altid kunne skrive det med -t. Så for at svare på dit spørgsmål: Ja, det må betyde at der er valgfrihed, og nej, jeg vil ikke mene man kan bruge det som biord, så ville det det fremgå af ordbogen.
Anmeld