Ordet blond/ blondt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. oktober 2010

FrkT

qp skriver:

Dårlig stemning, det er hvad du skaber ved din kommentar samt ved ikke, at læse alle trådene... Vi havde det ellers lige så hyggeligt

Lige præcis!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2010

FrkT

LouiseNielsen skriver:

Hejsa

Jeg havde faktisk valgt at jeg ikke ville kommentere i den her debat fordi det faktisk noget som er tæt på livet af mig....

På min fars side af familien er vi rigtig mange som er ordblinde, fx mig selv...

Jeg gik til special undervisning i dansk da jeg gik i skole, og har også taget timer i dansk på vuc da jeg blev ældre for at lære at stave, og er også blevet MEGET beder, men er stadig ikke helt godt. Mest med endelser eller det at kende forskel på lagde, lå og ligger osv.....

Jeg gør sku mit bedste når jeg skal skrive, både her og alle andre steder, så er sørme da godt nok ked af at der kommer sådan en tråd her hvor der mere eller mindre står i forskellige indlæg at jeg er uintiligent og at jeg kan pisse folk af med min måde at stave på.

Tro mig, det er bestemt ikke noget jeg er stolt af, og det der faktisk går mig allermest på er at jeg når engang mine børn skal til at gå i skole, kan have svært ved at hjælpe dem med lektie når de kommer og beder om hjælp til fx gramatik....

Kh Louise

Vil altså lige sige, at jeg aldrig ville have troet du var ordblind, hvis du ikke selv havde skrevet det. Så jeg synes godt nok du klarer det vildt flot 

Og som jeg har skrevet flere gange, det jeg bliver lidt irriteret over er bestemt ikke personen som laver fejlen, det er mere fejlen i sig selv. Og det gælder mest de fejl man ser så ofte, fx nutids r'et der glemmes eller kommer på hvor det ikke skal være. Og jeg skrev også at jeg bestemt ikke er stolt over at have det sådan, men det har jeg nu engang bare. Men ville aldrig, aldrig, se ned på et menneske der havde svært ved at stave eller formulere sig grammatisk korrekt. Vi har alle stærke og svage sider. Det handler nok bare om min perfektionisme på det punkt, at jeg ligesom tænker "Ihhhhh" når jeg ser sådan en fejl.

Anmeld

6. oktober 2010

qp

LouiseNielsen skriver:

Hejsa

Jeg havde faktisk valgt at jeg ikke ville kommentere i den her debat fordi det faktisk noget som er tæt på livet af mig....

På min fars side af familien er vi rigtig mange som er ordblinde, fx mig selv...

Jeg gik til special undervisning i dansk da jeg gik i skole, og har også taget timer i dansk på vuc da jeg blev ældre for at lære at stave, og er også blevet MEGET beder, men er stadig ikke helt godt. Mest med endelser eller det at kende forskel på lagde, lå og ligger osv.....

Jeg gør sku mit bedste når jeg skal skrive, både her og alle andre steder, så er sørme da godt nok ked af at der kommer sådan en tråd her hvor der mere eller mindre står i forskellige indlæg at jeg er uintiligent og at jeg kan pisse folk af med min måde at stave på.

Tro mig, det er bestemt ikke noget jeg er stolt af, og det der faktisk går mig allermest på er at jeg når engang mine børn skal til at gå i skole, kan have svært ved at hjælpe dem med lektie når de kommer og beder om hjælp til fx gramatik....

Kh Louise

Det handler jo slet ikke om hvorvidt folk er uintelligente eller ej, det handler om at vi er nogle hvis øjne bliver fanget af de typiske fejl.

Og folk der ikke har styr på deres grammatik er sgu da ikke uintelligente, sikke engang pis at komme med....  Jeg selv er SÅ dårlig til matematik, men jeg er aldeles ikke uintelligent af den grund

Anmeld

7. oktober 2010

AnneBJ

Opdatering på det tråden egentlig gik på:

Følgende skrev jeg til min lærerstuderende veninde:

Nåh, men når man fordriver ventetiden på en MAJET lækker baby (det SKAL den fandme være, sådan som moren lider), kan man ligeså godt nuppe en grammatisk diskussion
Følgende er sakset fra et forum, hvor diskussionen er startet

"I min verden hedder det altså; Hårfarve: BLOND???? Og ordet blondT er ikke-eksisterende, det er bare en mega misforståelse blandt rigtig mange mennesker."

Jeg har efterfølgende slået ordet op, og får følgende:
Tillægsord (kan ikke lige huske latinoordet)
Intetkøn, bøjes flertal -e
Intetkøn, bøjes OGSÅ -t, flertal -e

Det betyder vel der er valgfrihed, om man synes det hedder blond, eller blondt? Eller betyder det, at hvis ordet bruges som et biord (kan det det?) så skal der -t på?

Hun svarede dette:

Den korte version må være, at hvis der står det også kan bøjes med -t, jamen så kan det det. Derfor kan man jo godt synes det lyder helt forkert, men mon ikke det er noget der er blevet tilføjet til retskrivningsordbogen på et eller andet tidspunkt? Det er sikkert en af de ord der oprindeligt kun kunne staves "blond", men fordi en masse mennesker staver det med -t, "blondt" så har man valgt at tilføje det som korrekt stavemåde. Jeg kan jo bare nævne kigge/kikke, mayonnaise/majonæse eller hvad med ressourcer/resurser? Men det er mit eget lille gæt, måske har man altid kunne skrive det med -t. Så for at svare på dit spørgsmål: Ja, det må betyde at der er valgfrihed, og nej, jeg vil ikke mene man kan bruge det som biord, så ville det det fremgå af ordbogen.

Anmeld

7. oktober 2010

qp

AnneBJ skriver:

Hun svarede dette:

Den korte version må være, at hvis der står det også kan bøjes med -t, jamen så kan det det. Derfor kan man jo godt synes det lyder helt forkert, men mon ikke det er noget der er blevet tilføjet til retskrivningsordbogen på et eller andet tidspunkt? Det er sikkert en af de ord der oprindeligt kun kunne staves "blond", men fordi en masse mennesker staver det med -t, "blondt" så har man valgt at tilføje det som korrekt stavemåde. Jeg kan jo bare nævne kigge/kikke, mayonnaise/majonæse eller hvad med ressourcer/resurser? Men det er mit eget lille gæt, måske har man altid kunne skrive det med -t. Så for at svare på dit spørgsmål: Ja, det må betyde at der er valgfrihed, og nej, jeg vil ikke mene man kan bruge det som biord, så ville det det fremgå af ordbogen.

Hmm jeg ved ikke om jeg kan tage din veninde alvorligt efter hun selv laver en af "fejlene" (se markeret ord med blå) Hahahaha!

Ejh okey... Jamen så fik vi da det på plads! Og tak!!!

Anmeld

7. oktober 2010

mariamiss6

qp skriver:

Nu har jeg set utallige gange, at SÅ mange skriver "blondt" om sig selv eller en anden person. Og i min verden er det gramatisk forkert... Endvidere kan man også finde diveste datingsites mm hvor der f.eks står; "Hårfarve: Blondt"???? 

I min verden hedder det altså; Hårfarve: BLOND???? Og ordet blondT er ikke-eksisterende, det er bare en mega misforståelse blandt rigtig mange mennesker.

Hvad er rigtig og hvad er forkert?

Jeg holder med dig. Blond er mit endelige svar, og det står jeg ved... ;)

Anmeld

7. oktober 2010

qp

mariamiss6 skriver:

Jeg holder med dig. Blond er mit endelige svar, og det står jeg ved...

Anmeld

7. oktober 2010

Kløver

qp skriver:

Nu har jeg set utallige gange, at SÅ mange skriver "blondt" om sig selv eller en anden person. Og i min verden er det gramatisk forkert... Endvidere kan man også finde diveste datingsites mm hvor der f.eks står; "Hårfarve: Blondt"???? 

I min verden hedder det altså; Hårfarve: BLOND???? Og ordet blondT er ikke-eksisterende, det er bare en mega misforståelse blandt rigtig mange mennesker.

Jeg vil mene ordet BLOND er dte rigtige svar og altid har været

Du har det nok på samme måde med Blondt som jeg har det når folk skriver synes, på den forkortede måde sys/zyz

Anmeld

7. oktober 2010

AnneBJ

qp skriver:

Hmm jeg ved ikke om jeg kan tage din veninde alvorligt efter hun selv laver en af "fejlene" (se markeret ord med blå) Hahahaha!

Ejh okey... Jamen så fik vi da det på plads! Og tak!!!

Haha, jeg så det faktisk, nu jeg læste det igennem igen Men nej, jeg holder fast i, at blondT er korrekt, men ligesom jeg aldrig kunne drømme om at skrive majonæse, kamuflage og resurse, vil jeg heller aldrig komme til at skrive blond..

En anden ting så: Er der noget der bekræftIGELSE, forpligtIELSE osv... ? Jeg mener det mener bekræftELSE, forpligtELSE osv..

Anmeld

7. oktober 2010

Giraffen

qp skriver:

Jeg er selv meget 'boglig' og ser straks røde bølge-streger under stavefejl og andet.

MEN er vokset op med en ordblind mor, søster og stedfar og min kæreste har heller aldrig været gode venner med ord.

Så jeg kan ikke længere hidse mig op over det, synes det virker lidt flabet. Folk skriver jo ikke forkert af dovenskab eller ugidelighed, men fordi de reelt set ikke kan stave korrekt

Jeg ved det måske er ment lidt i humor, men føler lige jeg må slå et slag for de der ikke render rundt med Gyldendahls retstavning i hovedet, de har nok haft andre meget mere interessante ting at gå op i

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.