Ordet blond/ blondt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.317 visninger
104 svar
0 synes godt om
4. oktober 2010

qp

Nu har jeg set utallige gange, at SÅ mange skriver "blondt" om sig selv eller en anden person. Og i min verden er det gramatisk forkert... Endvidere kan man også finde diveste datingsites mm hvor der f.eks står; "Hårfarve: Blondt"???? 

I min verden hedder det altså; Hårfarve: BLOND???? Og ordet blondT er ikke-eksisterende, det er bare en mega misforståelse blandt rigtig mange mennesker.

Hvad er rigtig og hvad er forkert?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. oktober 2010

Pena

Jeg tror faktisk du har ret. Jeg googlede lige ordet blondt og der stod "mente du blond" så det må vel betyde at ifølge google findes ordet blondt vel ikke, eller?

Mon jeg har fundet en der går lige så meget op i at stave korrekt som jeg gør?

Anmeld

4. oktober 2010

klmf

Jeg er med dig - og får fniller af blondt.....

Anmeld

4. oktober 2010

JVIHJSH

Hvis det er de eneste grammatiske fejl du kan finde så er du heldig.

Anmeld

4. oktober 2010

Carina1977

Ja det hedder blond.....man siger jo heller ikke blondtine vel

Anmeld

4. oktober 2010

Mullemus86

Det hedder blond Underlig misforståelse, der er opstået.. Det er ligesom med "det er SYND for.." Der er også mange der skriver "syndt"..

Anmeld

4. oktober 2010

SussieThyssen

qp skriver:

Nu har jeg set utallige gange, at SÅ mange skriver "blondt" om sig selv eller en anden person. Og i min verden er det gramatisk forkert... Endvidere kan man også finde diveste datingsites mm hvor der f.eks står; "Hårfarve: Blondt"???? 

I min verden hedder det altså; Hårfarve: BLOND???? Og ordet blondT er ikke-eksisterende, det er bare en mega misforståelse blandt rigtig mange mennesker.

Hvad er rigtig og hvad er forkert?

"Blond", er det rigtige

Og ja..der er mange af de små gramatiske ting, der også irriterer mig til vanvid...og som dansklærer krummer jeg ofte tæer og har lyst til at gå igang med den røde rettetush...LOL

F.eks. når folk skriver "Jeg har "lagt" på sengen."
En ting er, at man ikke kan kende forskel på ligger og lægger, som faktisk er ganske enkelt, men at man bruger det andet.!?!
Og så er der ord som "kastrere" Hvor folk skriver "kast erere" og tilmed siger det.
Der er mange flere små fejl, som man i dagligdagen støder på om og om igen...men sådan er det, og jeg giver mig ikke af at rette folks fejl på en debatside...det er trods alt langt vigtigere, at man får lov til at udtrykke sig, end at lade være, bare fordi man er bange for, at nogle skal komme med kritik.

Kærligst
Sussie

Anmeld

4. oktober 2010

SussieThyssen

Mullemus86 skriver:

Det hedder blond Underlig misforståelse, der er opstået.. Det er ligesom med "det er SYND for.." Der er også mange der skriver "syndt"..

Nemlig..det hedder "Det er synd for..."

Anmeld

4. oktober 2010

SussieThyssen

Carina1977 skriver:

Ja det hedder blond.....man siger jo heller ikke blondtine vel

ROFL...god lille huskeregel

Anmeld

4. oktober 2010

FrkT

Det hedder BLOND, ikke BLONDT..... blondt er ondt, hvor man på mystisk vis har fået viklet b og l ind foran  Eller skulle jeg sige FORAND 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.