Ordet blond/ blondt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. oktober 2010

Pige2009

bagger26 skriver:

Nu kunne jeg ikke selv finde på at skrive blondt eller syndt, lige i de situationer ved jeg godt hvordan det staves..

Men ord som for/får, ligger/lægger kan jeg nogen gange godt rode lidt rundt i tror jeg, forsøger altid at gøre mit bedste, men det er desværre bare ikke alle der kan score et 12-tal i retstavning...

Så at folk er totalt fanatiske med stavning, det må sgu være deres eget problem...

Så kan jeg assistere lidt...

For/får er to vidt forskellige ord - For er et adverbium (biord) og bruges i følgende sætning: Han gik hjem for at spise.

Får er et verbum (udsagnsord) og bruges i følgende sætning: Han får altid gode gave.

Mht. ligge og lægge er det ene passiv og det andet aktiv.

Ligge bruges når man beskriver noget passivt: Bogen ligger på bordet.

Lægge bruges når man beskriver en aktiv handling: Han lægger bogen på bordet

Gav det mening?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. oktober 2010

qp

jeg har aldrig vidst bedre end at jeg altid har troet det staves blondt..

Syntes ikke det nogen man skal lade sig irriterer over, eller over andre stavelser som staves forkert. Den eneste grund til at folk ikke får stavet det korrekt, må vel være fordi de ikke har lært hvordan det ellers staves. Ellers hvad det hedder. Eller hvordan man deler ordene. Vi kan ikke alle være ligegode til det hele jo.

Det er da heller ikke personerne der staver forkert der irriterer mig men bare dét, at læse ordene når jeg kan se de ser forkerte ud

Lige mht. BLONDT så er det jo noget der går igen på alle mulige hjemmesider og profiler hvor man skal angive hårfarve og det synes jeg sgu er lidt uprofessionelt...

Anmeld

4. oktober 2010

Pige2009

qp skriver:

Åhh sejt det var dejligt at læse denne tråd

Ja det er lidt som den "Jeg FOR en ny sofa i morgen"  - det hedder altså FÅR selv om sådan et også kan være ret så uldent

Den med "jeg LIGGER mig ned" den kan jeg slet ikke kapere, det hedder altså LÆGGER!!! Argh... ..... Hehe

OMG! Jeg får virkelig kuldegysninger når jeg ser disse fejl lavet!

Anmeld

4. oktober 2010

bagger26

FrkT skriver:

Ihhh det er præcis det samme for mig, HADER når folk ikke kan finde ud af nutids r'et.... altså hvor svært kan det lige være?  Men i virkeligheden er det jo absolut ikke noget jeg bør hidse mig op over, for vi er alle gode til forskellige ting. En af mine ting er stavning og grammatik (ligegyldigt om det er dansk, engelsk, tysk eller fransk). Kan jo blive helt sur på mig selv over at jeg bliver irriteret over så lille en ting.

Det kan være ret svært for folk det fx. er ordblinde.. Ikke, at jeg selv er ordblind, men derfor skal jeg da nogen gange lige vende ordene flere gange i hovedet, inden jeg skriver det ned.. Og fx kommaer og punktummer der laver jeg oft fejl..

Som i er mange der kan hidse jer op over stavefejl og gramatikfejl, så kan jeg hidse mig op over manglende forståelse for fx ordblinde der må kæmpe for det, og os andre som bare ikke mestre det...

Anmeld

4. oktober 2010

Diana...

Tja nu er det jo altså sådan at ikke alle er lige gode til at stave og mange flere er ordblinde og mange har ikke fået den hjælp de skal have i folkeskolen! 

Knus Diana der er en SPADE til at stave men hvad man gør jo sit bedste.

Anmeld

4. oktober 2010

qp

Baagøe skriver:

For/får er to vidt forskellige ord - For er et adverbium (biord) og bruges i følgende sætning: Han gik hjem for at spise.

Får er et verbum (udsagnsord) og bruges i følgende sætning: Han får altid gode gave.

Gav det mening?

Gode gaveR, Linda hahaha

Anmeld

4. oktober 2010

bagger26

Baagøe skriver:

Gav det mening?

Kender godt forskellen, menn i nogle sætninger kan jeg godt blive i tvivl alligevel. Men det er mest ligger/lægger jeg kan få problemer med. Men tak, må prøve om det hjælper næste gang..

Anmeld

4. oktober 2010

Amso

qp skriver:

Det er da heller ikke personerne der staver forkert der irriterer mig men bare dét, at læse ordene når jeg kan se de ser fortkerte ud

Lige mht. BLONDT så er det jo noget der går igen på alle mulige hjemmesider og profiler hvor man skal angive hårfarve og det synes jeg sgu er lidt uprofessionelt...

ok..

Jahr det utroligt de blive ved med at bruge blondt når det ikke eksisterer i dansk retstavningsordbog.. Kan det muligvis være det er taget af det engelske? Da mange produkter er derfra?

Anmeld

4. oktober 2010

Diana...

bagger26 skriver:

Det kan være ret svært for folk det fx. er ordblinde.. Ikke, at jeg selv er ordblind, men derfor skal jeg da nogen gange lige vende ordene flere gange i hovedet, inden jeg skriver det ned.. Og fx kommaer og punktummer der laver jeg oft fejl..

Som i er mange der kan hidse jer op over stavefejl og gramatikfejl, så kan jeg hidse mig op over manglende forståelse for fx ordblinde der må kæmpe for det, og os andre som bare ikke mestre det...

Helt enig og ikke kun ordblinde der er desværre bare flere der bar har rigtig svært ved det. Nu jeg selv ordblind og har aldrig fået den hjælp jeg skulle da man ikke havde det i skolerne den gang men jeg er nu kommet med alligevel ved at læse meget. Men jeg bliver da ked over at noget som et t osv kan irritere så mange når der faktisk sider rigtig mange og har rigtig svært ved det. 

Knus Diana

Anmeld

4. oktober 2010

piadas

Baagøe skriver:

Der er mange ting der undrer mig mht. stavemåde af ord. Hvorfor er mange herinde f.eks. begyndt at dele ordene i to!? Det er jo ikke engelsk vi taler eller skriver

Et par eksempler er fødsels forberedelse og graviditets test.

Ja, lige præcis! Jeg kan også få helt fnidder af folk, der deler et ord i to. Det er blevet mere og mere "moderne", men jeg synes, det ser så træls ud!

Og så vil jeg give resten ret! Der kan f.eks. nævnes gjordt! Der er stadig en del, der skriver d i gjort. Jeg husker tydeligt, at det var en af de første læresætninger, vi lærte i folkeskolen: "Den, der skriver d i gjort, han skal have sin hale smurt"!

Og det der med - jeg køre bil...det hedder altså jeg KØRER bil!

No offence - jeg ved godt, at alle selvfølgelig ikke er lige gode til at stave, men jeg bider mærke i det hver gang! F.eks. hvis der er stavefejl i et menukort, tænker jeg, at de i det mindste kunne have tjekket det igennem, inden det gik i trykken!

Knus Pia (som nu er helt bange for selv at have lavet stavefejl!)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.