Ordet blond/ blondt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. oktober 2010

Pige2009

qp skriver:

Det er fuldstændig korrekt, at det vigtigste er at vi kan forstå hinanden - det er slet ikke dér ude jeg er. Dette handler mere om de der stavefejl som så mange laver ubevidst eller i mangel på, at vide bedre... Jeg ville da ønske, at jeg ikke så de fejl - for det er da røv irriterende at sidde og bide mærke i sådanne ting når jeg til enhver tid ville foretrække, at fordybe mig i selve historien/ teksten og ikke hvordan tingene bliver stavet - det ødelægger en del for mig selv... Men jeg kan simpelthen ikke styre det

Jeg kan ikke være mere enig. Som kommunikationsuddannet er jeg meget OBS på, hvordan en tekst formidles, og i mit hoved er evt. stave- og trykfejl støj og et unødvendigt forstyrrende element i en tekst.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. oktober 2010

qp

Diana... skriver:

Ja nemlig. Og jeg ved godt det ikke er personen bag der irritere dem men det jo den person der nu engang skriver det og jeg er nu sikker på at nogen bliver lidt kede af det alligevel. For jeg ved da selv hvor irriterende det er at være dårlig til at stave og der mange debatter jeg springer over hvis jeg ved på forhånd at der vil komme ord jeg ikke lige kan og det er så pinligt hele tiden og skulle spørge hvordan er det nu lige jeg staver til det. Så det ramme altså nu nogen at få sådan et indlæg selv om det ikke er det der er meningen med det. Men så har vi da også lært noget i dag os der nu har svært ved at stave så lærte vi nogen nyt. 

Knus Diana.

Prøv og læs det jeg skriver lidt længere oppe uden citeringer - det er jo lige så røv sygt, at være en af dem der lægger mærke til fejlene

Anmeld

4. oktober 2010

Pige2009

Amso skriver:

når okay.. Det kunne jo ellers godt have været det var derfor det efter hånden er så indkodet i det danske sprog.

Ja, engelsk er desværre blevet så inkorporeret i det danske sprog, da mange er tilbøjelige til at adoptere engelske gloser og vendinger...

Anmeld

4. oktober 2010

bagger26

FrkT skriver:

Som jeg også selv skrev, så synes jeg bestemt heller ikke det er noget jeg reelt BØR hidse mig op over. Og prøver da også på ikke at gøre det.

Og som qp skrev (og jeg har det på samme måde); det er ikke personerne der laver fejlene, som man bliver irriteret på, det er de fejl, som dem af os der har en god grammatisk sans, tydeligt kan se er helt forkerte rent grammatisk/stavemæssigt. Jeg ser bare fejlen og tænker: "århhhhh ". Tænker ikke "århhhh Anna (fx), du kan da slet heller ikke finde ud af en skid". Så min frustration er ikke møntet på nogen person, den er bare møntet på en fejl, som irriterer min perfektionisme inden for stavning og grammatik.

Så du må ikke tage det personligt, slet ikke. Og vil også tilføje at jeg har fuld forståelse for fx ordblinde, og de udfordringer de har, hver eneste gang de skal skrive noget. Jeg har en kollega som er ordblind. Hun skriver af og til på de mest mystiske måder. Men ligeså snart hun skal skrive noget mere "officielt" end bare små beskeder, så beder hun mig (eller en anden hvis jeg ikke er på arbejde) om at læse det igennem og rette for stavefejl, formuleringsfejl og grammatikfejl. Og det gør jeg da gladeligt. Tænker lidt at bare det at hun har formået at få skrevet det ned hun mener, det må jo være en sejr for hende.

Nu tager jeg det heller ikke personligt, da jeg ikke er ordblind. Men tænker bare, at vi sidder i et forum hvor der sikker er mange ordblinde, og en debat som denne, tror jeg faktisk kan gøre dem lidt nervøse for at deltage, for tænk hvis de irritere nogle ved at lave nogle stavefejl.. Kender flere der er ordblinde og deres frygt er vel at folk gøre "grine" med dem.. Herinde har man jo ikke lige mulighed for en personlig retstavingsmakker, desværre kunne ellers være praktisk..

Ved godt denne debat bare er for sjov, og det skal der også være plads til, syntes bare der bliver brugt store ord og mange sure smileys.

(Har lagt mærke til, at der var flere sjuskefejl i mit andet indlæg og er der sikkert også i dette, men retter dem ikke i ren protest hehe)

Anmeld

4. oktober 2010

qp

Ordblinde og folk der ikke er gode til at stave skal så absolut SLET IKKE holde sig tilbage i debatterne fordi der er nogle røve som mig selv der bare altid ser de skide stavefejl - det er min fejl

Anmeld

4. oktober 2010

Diana...

bagger26 skriver:

Nu tager jeg det heller ikke personligt, da jeg ikke er ordblind. Men tænker bare, at vi sidder i et forum hvor der sikker er mange ordblinde, og en debat som denne, tror jeg faktisk kan gøre dem lidt nervøse for at deltage, for tænk hvis de irritere nogle ved at lave nogle stavefejl.. Kender flere der er ordblinde og deres frygt er vel at folk gøre "grine" med dem.. Herinde har man jo ikke lige mulighed for en personlig retstavingsmakker, desværre kunne ellers være praktisk..

Ved godt denne debat bare er for sjov, og det skal der også være plads til, syntes bare der bliver brugt store ord og mange sure smileys.

(Har lagt mærke til, at der var flere sjuskefejl i mit andet indlæg og er der sikkert også i dette, men retter dem ikke i ren protest hehe)

Endnu engang enig. 

Anmeld

4. oktober 2010

Diana...

qp skriver:

Prøv og læs det jeg skriver lidt længere oppe uden citeringer - det er jo lige så røv sygt, at være en af dem der lægger mærke til fejlene

Ahh ville nu heller lægge mærke til fejlene end lave dem  

Anmeld

4. oktober 2010

qp

Diana... skriver:

Ahh ville nu heller lægge mærke til fejlene end lave dem  

Ja jeg kan da sagtens følge dig men omvendt så får du så meget mere indlevelse i historierne herinde, i modsætning til så mange andre

Anmeld

4. oktober 2010

FrkT

bagger26 skriver:

Det har du helt sikkert ret i!

Også derfor jeg prøver at forklare at det ikke er menneskerne der laver fejlene, som irriterer mig, det er fejlene i sig selv. Specielt de fejl som man ser igen og igen, netop nutids r'et, ligge/lægge, vidste/viste osv.

Og for mig er debatten netop også kun for sjov, og prøvede også "bare" at svare trådstarter   Og som jeg også skrev første gang, så kan jeg blive mindst ligeså irriteret på mig selv over min latterlige irritation over de fejl jeg ser, end jeg bliver over fejlene i sig selv (gav det mening?). Jeg ville i hvert fald ønske jeg ikke var så sippet hvad det angår. Og prøver også at glemme det, for det er egentlig ikke en egenskab jeg ønsker at bibeholde 

Anmeld

4. oktober 2010

Diana...

qp skriver:

Ja jeg kan da sagtens følge dig men omvendt så får du så meget mere indlevelse i historierne herinde, i modsætning til så mange andre

Ha ha nu ikke lige i mit tilfælde for lige så svært jeg har ved at stave har jeg ved at læse og springer mange indlæg over især de lange da jeg ikke gider bruge en masse kræfter på at læse dem  Men pyt pyt. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.