Hvorfor skal navne staves så åndsvagt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juli 2010

mafalck

Zette skriver:

Nu synes jeg du er en anelse mavesur som du selv skriver - Urt er da ikke ligeså UDBREDT som Lærke - og undskyld mig, men ikke alle læser romaner af den slags du åbenbart læser? Urt eller gru and so on er for mig IKKE almindelige navne. Men ja, der skal være plads til alles meninger.. derfor behøver man jo ikke blive sur, bare fordi man synes andre er idioter...

KH
Zette

min datter hedder Gry - det ligger meget tæt op af Gru... for mig er det er flot navn og meget nordisk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juli 2010

Koen.

Zette skriver:

Nu synes jeg du er en anelse mavesur som du selv skriver - Urt er da ikke ligeså UDBREDT som Lærke - og undskyld mig, men ikke alle læser romaner af den slags du åbenbart læser? Urt eller gru and so on er for mig IKKE almindelige navne. Men ja, der skal være plads til alles meninger.. derfor behøver man jo ikke blive sur, bare fordi man synes andre er idioter...

KH
Zette

Du er bedre til at formulere end jeg!

Anmeld

22. juli 2010

smokin

Tjuhl skriver:

jeg vil lige sige, at jeg ikke har sagt at der er nogen der er idioter. jeg er bare ikke enig i jeres fortolkning af specielle navne - og I er ikke enige i min. men det var vel en debat, eller? altså forsøger jeg at gøre rede for mine holdninger og ikke bare skrive en masse "underlige" navne som vi så allesammen kan grine af. ellers kunne vi jo allesammen hedde Peter og Louise.

med hensyn til mobning, ja, så er det altså min mening, uanset hvordan man vender og drejer den og desuden også i alle andre forbindelser, at børn mobber fordi de har lært at det er okay at hive andres særheder ud som svaghedstegn. det lærer de jo et sted...

Nej fortolkning er jo et vidt begreb men du må squ da give mig ret i at et barn der hedder Urt har større chance for mobberi i nutidens skole end et barn der hedder Lærke (som er et DYR!!!!) Tror slet ikke børn aner at Lærke er et dyr.... eller de tænker nok ikke over det.

Og ja - det er da en debat, derfor behøver hormonerne vel ikke komme op og koge

Oprindelig var min tanke at jeg ikke kan fordrage navne som fx. Hannah fra DUMs datter... Jamen hvorfor skal man opfinde noget? Eller give sine børn hundenavne... eller Hestenavne for den sags skyld... eller som der var en anden der skrev... Pixi... Sixten... Helt ærlig, hvad er der galt med helt almindelige navne?

Kan heller ikke forstå at man vælger et navn så simpelt som Nadja og så skal det smadres til med unødvendige bogstaver... det er jo stadig den samme udtale what so ever...

Anmeld

22. juli 2010

loppen82

mafalck skriver:

jeg er altid blevet mobbet med det navn - hvad drikker møller - øller... og jeg har aldrig kunne lide øl så synes ikke den var sååå sjov igen også har jeg et meget underligt forhold til min far...

men det er jo hvordan man hver i sær har det med sit efternavn og fornavn

Min kæreste hedder Møller til mellemnavn så det har jeg taget til mig.

Så hedder Maria Jeanette Møller Durk...
Men regner med at slette navnet Jeanette da jeg ikke vil hedde noget der minder mig om min biologiske mor.

Mit rigtige navn var jeanette elsebeth holmquist erichsen. Er glad for jeg ikke hedder de navne mere.

Anmeld

22. juli 2010

Mettemus

Jeg har ikke noget imod specielle navne (det kan dog blive for specielt ala Rodhodendron), men til gengæld forstår jeg ikke hvorfor navne ikke bare skal staves som de udtales. Kan i huske moren som lavede en større sag ud af at få lov til at kalde sin lille søn for Christophpher .... ???....!!!! HVORFOR?!?! Chancen for at nogen nogensinde vil stave det navn rigtigt er lig nul og så synes jeg altså det er synd! Hvad er der galt med Kristoffer?

Anmeld

22. juli 2010

mafalck

loppen82 skriver:

Min kæreste hedder Møller til mellemnavn så det har jeg taget til mig.

Så hedder Maria Jeanette Møller Durk...
Men regner med at slette navnet Jeanette da jeg ikke vil hedde noget der minder mig om min biologiske mor.

Mit rigtige navn var jeanette elsebeth holmquist erichsen. Er glad for jeg ikke hedder de navne mere.

Sådan har man det med nogen ting og jeg synes det er okay at ændre det man er ked af...

Jeg vil også gerne af med mit sen men ved ikke om jeg tør, tror min far slår hånden af mit helt hvis jeg sletter det... han har "straffet" mig lige siden jeg slettet møller.
Jeg er ikke god nok og jeg dur ikke til noget og jeg var for dum at få barn uden kæresten var ved min side og uden at jeg ikke har gjort min uddannelse færdig... listen er lang

Anmeld

22. juli 2010

oo

lillespurv19 skriver:

Ja, det var så mig, medbarnet/ dyret lærke, som skrev nogle specielle navne! Man har vel lov at have lidt sjov indbyrdes?

åh jesus...det er jo som at løbe panden mod en mur

for det første har jeg ikke sagt at din datter er et dyr, jeg siger bare, at navnet jo stammer fra navnet på et dyr (en fugl) og at Urd er en plante og at jeg derfor ikke kan se at det ene er mere specielt end det andet. ja, Lærke er mere UDBREDT end Urd, det kan vi vist allesammen blive enige om. men igen handler den måde vi opfatter navne vel en hel del om hvilke navne vi har i vores omgangskreds? i min omgangskreds er der nogle andre navne oppe end Louise og Peter og for mig ville sådanne to helt almindelige og vidt udbredte navne falde helt udenfor.

jeg tog fat i nogle af de navne du skrev herinde som der var flere der kritiserede for at være specielle, for at sige, at de er normale for andre (fx mig) og for at forsøge at understrege at Lærke også kommer af et dyrenavn som fx Falke gør og derfor - hvis man skal gå tilbage til oprindelsen - er "ligeså" specielt som alt muligt andet.

jeg skriver absolut ikke herinde for at kritisere nogens VALG af navne, hele min pointe gik ud på stavemåder.

men nu vil jeg gå nedenunder og se en film med min husbond, for jeg tror ikke det her udvikler sig i en mere forstående retning anytime soon

Anmeld

22. juli 2010

oo

Zette skriver:

Nej fortolkning er jo et vidt begreb men du må squ da give mig ret i at et barn der hedder Urt har større chance for mobberi i nutidens skole end et barn der hedder Lærke (som er et DYR!!!!) Tror slet ikke børn aner at Lærke er et dyr.... eller de tænker nok ikke over det.

Og ja - det er da en debat, derfor behøver hormonerne vel ikke komme op og koge

Oprindelig var min tanke at jeg ikke kan fordrage navne som fx. Hannah fra DUMs datter... Jamen hvorfor skal man opfinde noget? Eller give sine børn hundenavne... eller Hestenavne for den sags skyld... eller som der var en anden der skrev... Pixi... Sixten... Helt ærlig, hvad er der galt med helt almindelige navne?

Kan heller ikke forstå at man vælger et navn så simpelt som Nadja og så skal det smadres til med unødvendige bogstaver... det er jo stadig den samme udtale what so ever...

altså Zette vi er enige 99% af vejen, så det er virkelig åndet at vi er endt i sådan en diskussion

dog vil jeg lige sige at Sixten er et meget almindeligt gammel dansk og svensk navn

Anmeld

22. juli 2010

1977

Profilbillede for 1977

Uhh jeg elsker sjove/specielle navne Stavet sjovt eller ej. Jeg har også stavet mit navn hele mit liv, og droppede helt at rette folk der kaldte mig for Sanne Gentagende gange som barn har jeg hørt "Hedder du Jeanne? Kan din mor og far ikke lide dig?" Men jeg er glad for mit navn, og så sjældet er det nu heller ikke mere. Man skal jo starte et sted. Jeg er sikker på at hvis et barn i dag hed Madsine ville det også blive mobbet, men det er jo bare et gammelt dansk navn. Om 25 år vil Urt/Urd måske være normalt, hvor Oliver/Mia og andre top 10 navne være umoderne Alle generationer har deres særpræg og jeg synes man skal værne om det specielle.

Anmeld

22. juli 2010

smokin

mafalck skriver:

min datter hedder Gry - det ligger meget tæt op af Gru... for mig er det er flot navn og meget nordisk

Jeg har ikke sagt det er grimt - jeg kunne bare ikk finde på at kalde mit barn for hverken Urt eller Gru. Gry syynes jeg er rigtig sødt!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.