Hvorfor skal navne staves så åndsvagt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17.296 visninger
129 svar
0 synes godt om
22. juli 2010

smokin

Ja nu må jeg altså ud med min undren. Jeg har længe fulgt med på sidelinien herinde hvor folk ønsker at deres børn skal hedde noget specielt. Det kan jeg nu sagtens forstå, men hvorfor fa...... skal det staves så man er ved at kløjes i det? og hvorfor skal der være så mange mellemnavne så selv sygesikringsbeviset bliver stresset?

Jeg er selv vokset op med at skulle stave mit fornavn HVER gang andre havde brug for det. Efter jeg er blevet voksen er jeg pr. automatik begyndt at sige mit navn er Lizette, med Z, l i z e t t e og så Andersen lige ud af landevejen... SÅÅÅÅÅ belastende og selvom man staver det så kommer brevet m.m. ofte frem med stavefejl alligevel....

Eller når man bliver råbt op og personen der råber en op fra en liste ikke liiiige ved hvordan deeet udtales Naaaanaaa thaaaa lyyyy ?

En i min kærestes familie hedder Nathja - hvad er der nu galt med Nadia eller Nadja?

hvorfor skal det være så pokkers fancy? Jeg er ikke ude på at støde nogen, men jeg forstår det simpelthen ikke?

Giv mig gerne en forklaring på hvorfor I valgte jeres navne, og også gerne om I er tilhængere af de der vildt besværlige navne!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juli 2010

Halbschön

Zette skriver:

Ja nu må jeg altså ud med min undren. Jeg har længe fulgt med på sidelinien herinde hvor folk ønsker at deres børn skal hedde noget specielt. Det kan jeg nu sagtens forstå, men hvorfor fa...... skal det staves så man er ved at kløjes i det? og hvorfor skal der være så mange mellemnavne så selv sygesikringsbeviset bliver stresset?

Jeg er selv vokset op med at skulle stave mit fornavn HVER gang andre havde brug for det. Efter jeg er blevet voksen er jeg pr. automatik begyndt at sige mit navn er Lizette, med Z, l i z e t t e og så Andersen lige ud af landevejen... SÅÅÅÅÅ belastende og selvom man staver det så kommer brevet m.m. ofte frem med stavefejl alligevel....

Eller når man bliver råbt op og personen der råber en op fra en liste ikke liiiige ved hvordan deeet udtales Naaaanaaa thaaaa lyyyy ?

En i min kærestes familie hedder Nathja - hvad er der nu galt med Nadia eller Nadja?

hvorfor skal det være så pokkers fancy? Jeg er ikke ude på at støde nogen, men jeg forstår det simpelthen ikke?

Giv mig gerne en forklaring på hvorfor I valgte jeres navne, og også gerne om I er tilhængere af de der vildt besværlige navne!

Jeg kender det godt.. Jeg hedder Renée! For det første "Jamen du er da en pige - så kan du ik hedde det".. "Det er da det drengenavn".. Osv osv.. Og det så kommer til at blive stavet.. Ja det går sjældent godt.. Mit efternavn Halkjær.. Det er også blevet til rigtig mange sjove ting i tidens løb.. Nogle gange ønsker jeg at hedde METTE HANSEN! Det er der ikke så mange knuder i

Min søn hedder Nicolai.. Lidt mere almindeligt navn.. Det kan dog staves på flere måder, men rimelig enkelt

Anmeld

22. juli 2010

smokin

Renée88 skriver:

Jeg kender det godt.. Jeg hedder Renée! For det første "Jamen du er da en pige - så kan du ik hedde det".. "Det er da det drengenavn".. Osv osv.. Og det så kommer til at blive stavet.. Ja det går sjældent godt.. Mit efternavn Halkjær.. Det er også blevet til rigtig mange sjove ting i tidens løb.. Nogle gange ønsker jeg at hedde METTE HANSEN! Det er der ikke så mange knuder i

Min søn hedder Nicolai.. Lidt mere almindeligt navn.. Det kan dog staves på flere måder, men rimelig enkelt

Min forlovet hedder også Nicolai og den kan sagtens give staveproblemer.. men er dog ikke kritisk.... Er slet heller ikke fan af det der hjemmebrygget navne, så barnet hedder noget andre ikke hedder... Mette Hansen, den har jeg sgu også overvejet mange gange....

Anmeld

22. juli 2010

Halbschön

Zette skriver:

Min forlovet hedder også Nicolai og den kan sagtens give staveproblemer.. men er dog ikke kritisk.... Er slet heller ikke fan af det der hjemmebrygget navne, så barnet hedder noget andre ikke hedder... Mette Hansen, den har jeg sgu også overvejet mange gange....

Det jo det, Nicolai har så mange stavemuligheder.. Men det er jo lidt ligesom Maja/Maya/Maia, Camilla/Kamilla osv..

Men nej de der helt hjemmebryggede nogle, det er godt nok heller ikke liiiiiige mig

Anmeld

22. juli 2010

Elizabeth Nuñez

Altså jeg hedder Elizabeth, kommer af Johannes døberens mor. Så det er ældgammelt(old hebræisk). Men idag kan folk stadig ikke stave til det, selvom det er et af de mest kendte navne verden over. Folk staver det ofte med S og uden H tilsidst. Tror skam det er næsten er ligemeget hvad man hedder og hvordan det staves, tror at det er de fleste der kommer ud for at andre ikke kan stave det.

Hilsen Elizabeth der har en datter der hedder Amelí, som helt sikkert også får problemer med det.

Anmeld

22. juli 2010

AnneBJ

Elizabeth Nuñez skriver:

Altså jeg hedder Elizabeth, kommer af Johannes døberens mor. Så det er ældgammelt(old hebræisk). Men idag kan folk stadig ikke stave til det, selvom det er et af de mest kendte navne verden over. Folk staver det ofte med S og uden H tilsidst. Tror skam det er næsten er ligemeget hvad man hedder og hvordan det staves, tror at det er de fleste der kommer ud for at andre ikke kan stave det.

Hilsen Elizabeth der har en datter der hedder Amelí, som helt sikkert også får problemer med det.

Jeg hedder Anne og har et helt almindeligt -sen efternavn; tror ikke jeg har haft problemer nogensinde! Til gengæld kan AnnE ikke udtales ret mange andre steder end DK.. Har et mellemnavn, som folk, aldrig, uden undtalelse, staver rigtigt, og som jeg derfor ikke bruger.

Mine børn skal have navne som er ikke alt for brugte, men helst kun kan staves på én måde, for det er altså rart

Anmeld

22. juli 2010

baby2010

Zette skriver:

Er så enig! Er ved at brække mig over alle de underlige forsøg på at være individuel. Jeg kender en hvis datter hedder Anna-Cajsa  Det er nok det værste jeg er stødt på til dato!!!

Anmeld

22. juli 2010

oo

jeg synes mest af alt det bærer præg af manglende forståelse for bogstavernes lyde når man staver på smarte måder - og JO det irritere også mig grænseløst! vores navne er lige ud af landevejen - også vores mellemnavne. vores efternavn (Juhl) skal altid staves (min læge havde endda stavet det Hjul på vandrejournalen ). vores børnenavne + mellemnavne er også lige ud af landevejen

Anmeld

22. juli 2010

oo

baby2010 skriver:

Er så enig! Er ved at brække mig over alle de underlige forsøg på at være individuel. Jeg kender en hvis datter hedder Anna-Cajsa  Det er nok det værste jeg er stødt på til dato!!!

men det er jo bare to helt almindelige navne sat sammen - de er hverken underligt stavet eller besværlige

Anmeld

22. juli 2010

Sommerfuglelarven

Jeg hedder selv Kristina, et af de populære 80'er navne, som også kan staves på mange måder (Krestina, Christina, Kristinna osv.) - selvom det er et helt almindeligt navn, så skal jeg sgu også altid stave det... Ja selv min mand som hedder Per, skal stave sit navn, "Er det med et eller to E'er?" bliver kan spurgt. Come on, det er da noget nær verdens nemmeste navn (bortset fra Ib og Bo), hvor svært kan det være? Men folk vil åbenbart bare være dumme, og det er uanset hvad man hedder!

Vores datter hedder Klaramilla, et meget sjældent navn her i Danmark, men knap så sjældent i Sverige, men hun kunne ikke hedde andet. Og jeg var selv træt af at hedde det samme som mange andre i vennekredsen/på skolen/i klubben/i området osv., vi var altid mindst 2-3 stykker som vendte os når der blev kaldt Kristina, så det skal min datter ikke igennem. At hendes navn så blev så sjældent var ikke planlagt, men da vi stødte på navnet var vi ikke i tvivl, det har flere betydninger for os, og hun er en lille Klaramilla. Hun hedder så Silja til mellemnavn, og det er knap så sjældent, så hvis hun bliver træt af fornavnet, kan hun bare bruge mellemnavnet, eller kalde sig for Klara eller Milla .

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.