Hvorfor skal navne staves så åndsvagt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juli 2010

smokin

Solajma skriver:

Jaa... pixibøger var hittet!

Sixten er da ham der den svenske løjtnant (Sixten Sparre) fra den tragiske kærlighedshistorie med ham og cirkusprinsessen Elvira Madigan 

Hrmmm det ved jeg ikke lige hvad er

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juli 2010

mafalck

vingummibamse skriver:

mange tak...  syntes også selv det er rigtig flot.. også derfor begge mine børn skal hedde det...

kæreste ved også godt at bliver vi nogen sinde gift går jeg ikke af med mit efter navn..

så vi kommer til at hedde Eggert Jeremiassen Brown..

Dejligt langt navn hehe

(men lidt kongelig har man vel lov til at være.. &nbsp

Jeg kan godt forstå du ikke vil af med dit efternavn.

Selv hedder jeg Falck det vil jeg heller ikke af med, det fik jeg af min morfar da jeg blev 18, mine forældre havde givet mig og min bror vores fars efternavn som jeg ikke kan lide... Møller - ved ikke hvorfor, synes bare ikke det er pænt eller noget...

Anmeld

22. juli 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Tjuhl skriver:

for mig er der temmelig stor forskel på specielle navne og navne stavet på en speciel måde. jeg har absolut intet imod specielle navne - det er når stavemåderne er helt hen i vejret (et af de allerbedste eksempler er Hanna fra DUM der staver sin datters navn på een måde og udtaler det på en anden - simpelthen fordi hun ikke har forståelse for bogstavernes lyd).

vores børn får specielle navne, men ikke med specielle stavemåder. og et navn som Urt eller Urd er ikke WHAT?! for mig...faktisk hedder "hovedpersonen" i den roman jeg skrev da jeg var i starten af tyverne Urd. og hendes søster hedder Gru. der er jo MENING i de navne, og det har jeg absolut respekt for. men det der med smarte Z'er og C'er og ikke minst Q'er og jeg ved ikke hvad istedet for de "normale" bogstaver er såååååå tåbeligt i min verden. et Q gir jo for dælen ikke en K eller et hårdt C lyd, det giver en ua lyd efter Q'et, altså så det ville svare til at stave med KUA og ikke bare K. DET synes jeg er mangel på forståelse af bogstaverne og jeg så der var en der skrev at man kunne stave Annika med Q, men i virkeligheden ville udtalen jo være Annikua (ku = q).

så specielle navne  tåbelige stavemåder

og nej, der er skismer ingen der dør af at skulle stave deres navn, det har jeg også gjort hele mit liv. men jeg synes det er ærgeligt at give sine unger  navne med "smarte" stavemåder for at være speciel, når man i virkeligheden kommer til at fremstå tåbelig fordi man ikke forstår bogstaverne.

og så har jeg vist også sagt nok.

hilsen den mavesure

Ja tak -  den sad jeg og ventede på!!! Enig enig enig.

Rosa eller Monica med C

Anmeld

22. juli 2010

oo

lillespurv19 skriver:

AHAHAHAHA! Hvad sker der der?? Urt?? ahrmen altså sidder her og prøver at undgå og grine højt fordi lærke sover, men er sq svært med sådan et spøjt navn

Nogle navne er bare lige til at børnene bliver mobbet i skolen! Børn er nemlig onde

æh...men børn mobber vel primært fordi de derhjemme lærer, at alle der er anderledes er mærkelige

og Lærke er vel ligeså mærkeligt som Urt, det er jo et dyr og det andet er en plante = et fedt!

Anmeld

22. juli 2010

Koen.

Tjuhl skriver:

æh...men børn mobber vel primært fordi de derhjemme lærer, at alle der er anderledes er mærkelige

og Lærke er vel ligeså mærkeligt som Urt, det er jo et dyr og det andet er en plante = et fedt!

Hver sin mening jo, skal der være plads til

Anmeld

22. juli 2010

mafalck

Tjuhl skriver:

men Lærke er jo et meget ubredt navn

Anmeld

22. juli 2010

Koen.

Tjuhl skriver:

og ja ved da godt at Lærke er et dyr, men er et noget mere almindeligt navn! Men igen, vi kan ikke alle være enige

Anmeld

22. juli 2010

oo

mafalck skriver:

men Lærke er jo et meget ubredt navn

det er jo ligegyldigt. det har vel ikke altid været et meget udbredt navn, det er vel startet et sted - ligesom Urt/Urd er startet et sted. det virker bare spøjst at kaste med sten når man selv bor i glashus i mine øjne...

og så handler det nok også meget om hvilke kredse man bevæger sig i, om et navn er normalt eller ej i min omgangskreds er der indtil videre en Falke og en Saga. jeg kan overhovedet ikke se problemet i de navne og da især ikke holdt op imod Lærke!

Anmeld

22. juli 2010

vingummibamse

mafalck skriver:

Jeg kan godt forstå du ikke vil af med dit efternavn.

Selv hedder jeg Falck det vil jeg heller ikke af med, det fik jeg af min morfar da jeg blev 18, mine forældre havde givet mig og min bror vores fars efternavn som jeg ikke kan lide... Møller - ved ikke hvorfor, synes bare ikke det er pænt eller noget...

syntes også møller er meget Alm. eller hva man kan sige kender mange der hedder det..

til forskel for Falck det er da noget mere specielt.. og syntes også det er pæner..

Anmeld

22. juli 2010

loppen82

lillespurv19 skriver:

Og nu vi er ved spicieller navne (undskyld hvis jeg støder nogen men dette er min mening) Min forlovedes, kusines, datter hedder Mynte.. Forbinder jeg med PEBER-MYNTE Stakkels pige..

Mynte det er da rigtig sødt.

min datters farmor har haft passet en pige de hedder Timian (det sys jeg til gengæld er for specielt).

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.