Hvorfor skal navne staves så åndsvagt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. juli 2010

bagger26

Zette skriver:

man kløjes jo nærmest og chancen for at jeg kunne stave det rigtigt er ikke særlig stor...

Nej chancen er nok meget lille for at mange ville ramme rigtig der..  Det er jo også et navn man lige bliver nød til at stoppe op ved, og lige læse igennem nogle gang, for derefter at MÅSKE kunne udtale rigtig..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juli 2010

otlitrom

Zette skriver:

Nej fortolkning er jo et vidt begreb men du må squ da give mig ret i at et barn der hedder Urt har større chance for mobberi i nutidens skole end et barn der hedder Lærke (som er et DYR!!!!) Tror slet ikke børn aner at Lærke er et dyr.... eller de tænker nok ikke over det.

Og ja - det er da en debat, derfor behøver hormonerne vel ikke komme op og koge

Oprindelig var min tanke at jeg ikke kan fordrage navne som fx. Hannah fra DUMs datter... Jamen hvorfor skal man opfinde noget? Eller give sine børn hundenavne... eller Hestenavne for den sags skyld... eller som der var en anden der skrev... Pixi... Sixten... Helt ærlig, hvad er der galt med helt almindelige navne?

Kan heller ikke forstå at man vælger et navn så simpelt som Nadja og så skal det smadres til med unødvendige bogstaver... det er jo stadig den samme udtale what so ever...

Jeg bliver nød til at spørge: Hvem veler op, hvad der er heste/hunde navne, hvad der er almindeligt og ualmindeligt?

Din datter hedder Malou - det er normalt og vellidt hos Jer. Men her i huset ville det aldrig komme på tale, fordi vi ikke bryder os om det....

Jeg må være ærlig at sige, at du startede debatten om staviemåderne, men den er pludselig drejet over på, hvad der almindeligt og ualmindeligt, og hvem har ret til at dømme det?

De navne i kommer til at vælge vil være nogen du brækker dig over, det er jeg sikker på. Men for mig - og som jeg mener tjuhl har nævnt - så er betydningen og symbolet i navnet meget vigtig. Og at det udtales som det staves, og er nordisk klingende, og ikke engelsk-klingende, som jeg vil mene Maolu er.

Du har stærke holdninger, det respekterer jeg. Men jeg mener ikke du har ret til at dømme, hvad der almindeligt og ualmindeligt. Du tager dine valg, andre tager deres. Det må vi respektere!

Anmeld

23. juli 2010

otlitrom

Tjuhl skriver:

for mig er der temmelig stor forskel på specielle navne og navne stavet på en speciel måde. jeg har absolut intet imod specielle navne - det er når stavemåderne er helt hen i vejret (et af de allerbedste eksempler er Hanna fra DUM der staver sin datters navn på een måde og udtaler det på en anden - simpelthen fordi hun ikke har forståelse for bogstavernes lyd).

vores børn får specielle navne, men ikke med specielle stavemåder. og et navn som Urt eller Urd er ikke WHAT?! for mig...faktisk hedder "hovedpersonen" i den roman jeg skrev da jeg var i starten af tyverne Urd. og hendes søster hedder Gru. der er jo MENING i de navne, og det har jeg absolut respekt for. men det der med smarte Z'er og C'er og ikke minst Q'er og jeg ved ikke hvad istedet for de "normale" bogstaver er såååååå tåbeligt i min verden. et Q gir jo for dælen ikke en K eller et hårdt C lyd, det giver en ua lyd efter Q'et, altså så det ville svare til at stave med KUA og ikke bare K. DET synes jeg er mangel på forståelse af bogstaverne og jeg så der var en der skrev at man kunne stave Annika med Q, men i virkeligheden ville udtalen jo være Annikua (ku = q).

så specielle navne  tåbelige stavemåder

og nej, der er skismer ingen der dør af at skulle stave deres navn, det har jeg også gjort hele mit liv. men jeg synes det er ærgeligt at give sine unger  navne med "smarte" stavemåder for at være speciel, når man i virkeligheden kommer til at fremstå tåbelig fordi man ikke forstår bogstaverne.

og så har jeg vist også sagt nok.

hilsen den mavesure

Jeg er meget meget enig!!

Og når du nævner Falke og Saga, det er da virkelig smukke navne!

Jeg har ikke det fjerneste imod at man går tilbage i litteraturen/mythologien eller naturen og finder navne til sine børn. Eller til udlandet, eller hvor man nu ellser finder sin inspiration. Vi tager alle vores valg, vi gør det jo i håb om at finde dét navn, der passer til det barn vi har skabt. Og så er der vil ingen grund til at peppe det op med 14 z, når det så knapt kan udtales.

Anmeld

23. juli 2010

lululupo

Zette skriver:

Send mig et billede på sms... det må jeg sku lige se! haha!

Malou Dalsgaard.. Der kunne sagtens have været plads til et mellemnavn... kunne bare ikke finde på et!

du skulle bare ha spurgt mig jeg er ekspert i at finde på navne!!!! Sender en text senere... Bliver hyggeligt d 29 !!

Anmeld

23. juli 2010

Maddox

Line&Liam skriver:

Jeg synes langt de fleste af de specielle navne er gode, eller hvad man skal kalde dem, det er faktisk stavemåden jeg har det skidt med

Jeg hedder selv LINE, det er simpelthen ikke til at gå galt i byen med Undtagen for de gamle på plejehjemmet/hjemmeplejen, det kalder mig fir LiGne... (Liuuuune) ... Altså hvor får de nu det fra??

Jeg har ALTID skulle stave mine efternavne, Løager Ditlevsen, det bliver somregel altid til Løgaer Detlevsen... SUK

Vores søn hedder Liam, det er lige til at stave, dog har jeg fået at vide tusind gange at det er et super grimt navn, og om vi ikke kan lide ham

Vil bare sige, at jeg synes Liam er et super flot navn  det stod også på min navneliste - og gør det igen, hvis vi får en søn mere..

Anmeld

23. juli 2010

4kløver

Jeg hedder Bettina og jeg skal  stave mit navn til tider..

Anmeld

23. juli 2010

smokin

kitty skriver:

Jeg bliver nød til at spørge: Hvem veler op, hvad der er heste/hunde navne, hvad der er almindeligt og ualmindeligt?

Din datter hedder Malou - det er normalt og vellidt hos Jer. Men her i huset ville det aldrig komme på tale, fordi vi ikke bryder os om det....

Jeg må være ærlig at sige, at du startede debatten om staviemåderne, men den er pludselig drejet over på, hvad der almindeligt og ualmindeligt, og hvem har ret til at dømme det?

De navne i kommer til at vælge vil være nogen du brækker dig over, det er jeg sikker på. Men for mig - og som jeg mener tjuhl har nævnt - så er betydningen og symbolet i navnet meget vigtig. Og at det udtales som det staves, og er nordisk klingende, og ikke engelsk-klingende, som jeg vil mene Maolu er.

Du har stærke holdninger, det respekterer jeg. Men jeg mener ikke du har ret til at dømme, hvad der almindeligt og ualmindeligt. Du tager dine valg, andre tager deres. Det må vi respektere!

Hvis du mener jeg er dømmende er jeg da ked af det. Det mener jeg dog ikke selv jeg er. Som jeg skrev tidligere min far mener at Malou er et hestenavn og fred være med det. Min folkeskolelærer mente at Urt var smukt til hans datter, det kunne jeg aldrig finde på at kalde mit barn..

Da vi i sin tid skulle vælge et navn var det ligeledes vigtigt at der ikke skulle være forkortelser på sygesikringsbeviset, og et at det var et navn man ikke skulle kløjes i eller have besvær med at stave/sige..

Og ja det er da en holdning at jeg ikke bryder mig om det, helt klart!

Anmeld

23. juli 2010

smokin

Zette skriver:

Hvis du mener jeg er dømmende er jeg da ked af det. Det mener jeg dog ikke selv jeg er. Som jeg skrev tidligere min far mener at Malou er et hestenavn og fred være med det. Min folkeskolelærer mente at Urt var smukt til hans datter, det kunne jeg aldrig finde på at kalde mit barn..

Da vi i sin tid skulle vælge et navn var det ligeledes vigtigt at der ikke skulle være forkortelser på sygesikringsbeviset, og et at det var et navn man ikke skulle kløjes i eller have besvær med at stave/sige..

Og ja det er da en holdning at jeg ikke bryder mig om det, helt klart!

Og igen .... kunne ikke drømme om at vælge et nordisk navn pga symbolik. Men de må andre da gerne...

Anmeld

23. juli 2010

L.J.L

Delilah skriver:

Jamen det er jo godt vi ikke alle er enige så. Jeg ville skam heller aldrig drømme om at kalde et bevist væsen for Malou

ahahaha TOUCHÉ

-Helt ærligt en latterlig tråd, det kan da være ligemeget hvad andre folk kalder deres børn, lad da børnenes forældre om at bestemme det!

Hilsen fra Lise som har en Lauritz med Z, fordi det er bare sådan det er!

Anmeld

23. juli 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg er blevet bedt om at låse denne tråd...

Fortsat god dag til alle

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.