Hvorfor skal navne staves så åndsvagt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juli 2010

smokin

Jeanne skriver:

Uhh jeg elsker sjove/specielle navne Stavet sjovt eller ej. Jeg har også stavet mit navn hele mit liv, og droppede helt at rette folk der kaldte mig for Sanne Gentagende gange som barn har jeg hørt "Hedder du Jeanne? Kan din mor og far ikke lide dig?" Men jeg er glad for mit navn, og så sjældet er det nu heller ikke mere. Man skal jo starte et sted. Jeg er sikker på at hvis et barn i dag hed Madsine ville det også blive mobbet, men det er jo bare et gammelt dansk navn. Om 25 år vil Urt/Urd måske være normalt, hvor Oliver/Mia og andre top 10 navne være umoderne Alle generationer har deres særpræg og jeg synes man skal værne om det specielle.

Jeg har haft en lærer der hed Jeannie... Den var svær at huske i starten..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juli 2010

Sara.

Tjuhl skriver:

for mig er der temmelig stor forskel på specielle navne og navne stavet på en speciel måde. jeg har absolut intet imod specielle navne - det er når stavemåderne er helt hen i vejret (et af de allerbedste eksempler er Hanna fra DUM der staver sin datters navn på een måde og udtaler det på en anden - simpelthen fordi hun ikke har forståelse for bogstavernes lyd).

vores børn får specielle navne, men ikke med specielle stavemåder. og et navn som Urt eller Urd er ikke WHAT?! for mig...faktisk hedder "hovedpersonen" i den roman jeg skrev da jeg var i starten af tyverne Urd. og hendes søster hedder Gru. der er jo MENING i de navne, og det har jeg absolut respekt for. men det der med smarte Z'er og C'er og ikke minst Q'er og jeg ved ikke hvad istedet for de "normale" bogstaver er såååååå tåbeligt i min verden. et Q gir jo for dælen ikke en K eller et hårdt C lyd, det giver en ua lyd efter Q'et, altså så det ville svare til at stave med KUA og ikke bare K. DET synes jeg er mangel på forståelse af bogstaverne og jeg så der var en der skrev at man kunne stave Annika med Q, men i virkeligheden ville udtalen jo være Annikua (ku = q).

så specielle navne  tåbelige stavemåder

og nej, der er skismer ingen der dør af at skulle stave deres navn, det har jeg også gjort hele mit liv. men jeg synes det er ærgeligt at give sine unger  navne med "smarte" stavemåder for at være speciel, når man i virkeligheden kommer til at fremstå tåbelig fordi man ikke forstår bogstaverne.

og så har jeg vist også sagt nok.

hilsen den mavesure

Lige et sidespring:

Nu blir jeg altså lige nødt til at høre hvad Hanna fra DUMs datter hedder ??????? og hvordan hun udtaler det????

Nu der flere der har nævnt det og jeg kan bare ikke huske det...

´Knus fra Sara, mor til Lærke og Nor.

Anmeld

22. juli 2010

smokin

lærkes_mor skriver:

Lige et sidespring:

Nu blir jeg altså lige nødt til at høre hvad Hanna fra DUMs datter hedder ??????? og hvordan hun udtaler det????

Nu der flere der har nævnt det og jeg kan bare ikke huske det...

´Knus fra Sara, mor til Lærke og Nor.

Cecilya

Anmeld

22. juli 2010

Sara.

Zette skriver:

Cecilya

Nåååååå ja

Tak

Anmeld

22. juli 2010

L-Mortil3

Jeg synes langt de fleste af de specielle navne er gode, eller hvad man skal kalde dem, det er faktisk stavemåden jeg har det skidt med

Jeg hedder selv LINE, det er simpelthen ikke til at gå galt i byen med Undtagen for de gamle på plejehjemmet/hjemmeplejen, det kalder mig fir LiGne... (Liuuuune) ... Altså hvor får de nu det fra??

Jeg har ALTID skulle stave mine efternavne, Løager Ditlevsen, det bliver somregel altid til Løgaer Detlevsen... SUK

Vores søn hedder Liam, det er lige til at stave, dog har jeg fået at vide tusind gange at det er et super grimt navn, og om vi ikke kan lide ham

Anmeld

22. juli 2010

Bebsen

Puha, god griner at falde over denne tråd efter en laaaang dag - Hjul, Kusse, Zerling/Særlig/Terning, haha

Jeg hedder Ida, det bliver MEGET tit til Eva eller Pia  

Mit efternavn ér meget specielt, Wöldike... Staver det altid selv Wøldike... Det er et navn der ALTID skal staves, tit bliver folk overraskede og siger: jamen det var jo lige ud af landevejen... Ja, jeg har heller ikke påstået andet  Da jeg var yngre var jeg ikke glad for mit efternavn, netop fordi det er så specielt.. Er dog aldrig blevet drillet med det... Men nu hvor jeg er voksen eeeelsker jeg mit efternavn og er stolt af det, og min søn kommer os til at hedde Wøldike, og ikke hans fars meget almindelige -sen navn... Det er vi utroligt nok enige om (som noget af det eneste!!)

Overvejer at min søn skal hedde Xander, efter min morfar der hed AleXander...  Må jeg høre nogle reaktioner på Xander Wøldike?

Anmeld

22. juli 2010

smokin

Tjuhl skriver:

åh jesus...det er jo som at løbe panden mod en mur

for det første har jeg ikke sagt at din datter er et dyr, jeg siger bare, at navnet jo stammer fra navnet på et dyr (en fugl) og at Urd er en plante og at jeg derfor ikke kan se at det ene er mere specielt end det andet. ja, Lærke er mere UDBREDT end Urd, det kan vi vist allesammen blive enige om. men igen handler den måde vi opfatter navne vel en hel del om hvilke navne vi har i vores omgangskreds? i min omgangskreds er der nogle andre navne oppe end Louise og Peter og for mig ville sådanne to helt almindelige og vidt udbredte navne falde helt udenfor.

jeg tog fat i nogle af de navne du skrev herinde som der var flere der kritiserede for at være specielle, for at sige, at de er normale for andre (fx mig) og for at forsøge at understrege at Lærke også kommer af et dyrenavn som fx Falke gør og derfor - hvis man skal gå tilbage til oprindelsen - er "ligeså" specielt som alt muligt andet.

jeg skriver absolut ikke herinde for at kritisere nogens VALG af navne, hele min pointe gik ud på stavemåder.

men nu vil jeg gå nedenunder og se en film med min husbond, for jeg tror ikke det her udvikler sig i en mere forstående retning anytime soon

Enig og derfor er det vel også helt okay at Tanja er enig i at Urt/Urd ikke er et særlig fedt navn. Jeg kender ingen der hedder sådan et navn i min omgangskreds eller bekendtskabskreds.. Der hedder man nok i manges øjne noget meget ALMINDELIGT!

Min far mener i øvrigt at Malou er et hestenavn og troede jeg tog pis på ham da jeg fortalte at hun skulle hedde det - så fred være med det! bare jeg selv kan lide det!

Anmeld

22. juli 2010

oo

Zette skriver:

Enig og derfor er det vel også helt okay at Tanja er enig i at Urt/Urd ikke er et særlig fedt navn. Jeg kender ingen der hedder sådan et navn i min omgangskreds eller bekendtskabskreds.. Der hedder man nok i manges øjne noget meget ALMINDELIGT!

Min far mener i øvrigt at Malou er et hestenavn og troede jeg tog pis på ham da jeg fortalte at hun skulle hedde det - så fred være med det! bare jeg selv kan lide det!

jo, selvfølgelig må hun mene, at det ikke er et særligt fedt navn, det mener jeg da også selv om en hel del navne, både almindelige og ualmindelige. jeg mener bare, at et navn som Urd er ikke et "nyt, sært navn", det er rent faktisk hentet fra den Nordiske mytologi, hvor Urd - så vidt jeg er informeret (og grunden til jeg selv brugte navnet i den historie jeg skrev) - er en af skæbnegudinderne.

og der var flere navne oppe, som blev kaldt nye og sære (eller tilsvarende) som rent faktisk er gamle navne, deriblandt Sixten og Urd/Urt.

Man skal bare huske, at de navne vi bruger idag jo også har været "sære" på et tidspunkt og fx er hentet fra udlandet, ligesom mange idag henter navne fra udlandet eller frem af gemmerne. jeg troede vel egentlig blot, at tråden handlede om stavemåder der var helt hen i vejret og ikke om navnene generelt...

sov godt

Anmeld

23. juli 2010

Sea

loppen82 skriver:

Ka ik forstå i gør så stort et nummer ud af at nogen vælger specielle navne med specielle stavemåder til deres børn. Mit efternavn er heller ikke almindeligt men ved i hvad jeg har sku lært at leve med det for elsker mit navn... Og JA har stavet det mange gange men det genere mig IKKE de mindste.

Min ældste søn hedder OLIVER, det kunne min kære farmor ik altid udtale så han blev tit kaldt Oliiver (ol iver)

Min mellemste datter hedder Amalie - som min onkel nogen gange har stavet amelie hvorfor ved jeg ikke.

Min yngste datter hedder, ja hold nu fast MALUCA som os ka staves på mange måder: Malucca, Maluca, Maluka, Malukka.

Men jeg ELSKER specielle navne...

Mit efternavn er forresten Durck og blir tit stavet Durch, Durk, Burk.

Men klager ikke for elsker mit navn.

knus loppen82 som elsker specielle navne og får jeg en dag en datter mere ska hun hedde SASCHA.

Uh, kunne ikke lige lade være med at føle mig lidt speciel Hedder Sascha.. Min mor har fortalt, hun så det i nogle rulletekster, og altså bare faldt pladask for det.. Men det er helt utroligt, hvor mange måder det kan staves på..

Hvad jeg nok oftes er stødt på er Sasha, men der er også Sasja, Sacha, og så som mit eget staves, Sascha.

Da jeg gik på efterskole var vi endda to Sascha'er og en Sasha. Det var lidt overvældende, nåe man er vant til, der kun er en selv.. Valgte så at bruge mit mellemnavn i stedet, så der ikke opstod for meget forvirrig

Ang. anderledes navne, så er der min kusine med navnet Line Sol. I lang tid troede jeg, det var fornavn og mellemnavn, men har så fundet ud af, det er hvad hun bliver kaldt. De fleste i familien kalder hende dig bare Line..

Sekv elsker jeg pigenavnene Liva, Freya og Ayo.

Freya synes jeg bedst om med Y, da jeg kender en del, der hedder Freja, og det giver nogle andre billeder i hovedet, når det er stavet lidt anderledes. Det kan jo være andre også har det sådan. Desuden synes jeg også det er lidt "rundere" i udtalen.

Ang. et navn som Sofie / Sophie så synes jeg næsten jeg møder flere folk, hvor det staves med ph, og derfor kan det jo også være mere "normalt" for nogle.. Men det kan altså også blive for meget som fx Cecilya (eller hvordan det nu er hun staver det)

Knus Sascha, der er glad for navnet er bare LIDT specielt

(Det blev vidst et lidt langt indlæg.. Sorry)

Anmeld

23. juli 2010

bagger26

Tjuhl skriver:

for mig er der temmelig stor forskel på specielle navne og navne stavet på en speciel måde. jeg har absolut intet imod specielle navne - det er når stavemåderne er helt hen i vejret (et af de allerbedste eksempler er Hanna fra DUM der staver sin datters navn på een måde og udtaler det på en anden - simpelthen fordi hun ikke har forståelse for bogstavernes lyd).

vores børn får specielle navne, men ikke med specielle stavemåder. og et navn som Urt eller Urd er ikke WHAT?! for mig...faktisk hedder "hovedpersonen" i den roman jeg skrev da jeg var i starten af tyverne Urd. og hendes søster hedder Gru. der er jo MENING i de navne, og det har jeg absolut respekt for. men det der med smarte Z'er og C'er og ikke minst Q'er og jeg ved ikke hvad istedet for de "normale" bogstaver er såååååå tåbeligt i min verden. et Q gir jo for dælen ikke en K eller et hårdt C lyd, det giver en ua lyd efter Q'et, altså så det ville svare til at stave med KUA og ikke bare K. DET synes jeg er mangel på forståelse af bogstaverne og jeg så der var en der skrev at man kunne stave Annika med Q, men i virkeligheden ville udtalen jo være Annikua (ku = q).

så specielle navne  tåbelige stavemåder

og nej, der er skismer ingen der dør af at skulle stave deres navn, det har jeg også gjort hele mit liv. men jeg synes det er ærgeligt at give sine unger  navne med "smarte" stavemåder for at være speciel, når man i virkeligheden kommer til at fremstå tåbelig fordi man ikke forstår bogstaverne.

og så har jeg vist også sagt nok.

hilsen den mavesure

Enig..

Syntes også det er helt fint med specielle navne, men står også af når man begynder at ændre på stavemåden, så man ikke aner hvordan dælen det hele skal udtales når man ser det på skrift...

Så erklære mig enig i specielle navne  Tåbelige stavmåder

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.