for mig er der temmelig stor forskel på specielle navne og navne stavet på en speciel måde. jeg har absolut intet imod specielle navne - det er når stavemåderne er helt hen i vejret (et af de allerbedste eksempler er Hanna fra DUM der staver sin datters navn på een måde og udtaler det på en anden - simpelthen fordi hun ikke har forståelse for bogstavernes lyd).
vores børn får specielle navne, men ikke med specielle stavemåder. og et navn som Urt eller Urd er ikke WHAT?! for mig...faktisk hedder "hovedpersonen" i den roman jeg skrev da jeg var i starten af tyverne Urd. og hendes søster hedder Gru. der er jo MENING i de navne, og det har jeg absolut respekt for. men det der med smarte Z'er og C'er og ikke minst Q'er og jeg ved ikke hvad istedet for de "normale" bogstaver er såååååå tåbeligt i min verden. et Q gir jo for dælen ikke en K eller et hårdt C lyd, det giver en ua lyd efter Q'et, altså så det ville svare til at stave med KUA og ikke bare K. DET synes jeg er mangel på forståelse af bogstaverne og jeg så der var en der skrev at man kunne stave Annika med Q, men i virkeligheden ville udtalen jo være Annikua (ku = q).
så specielle navne
tåbelige stavemåder 
og nej, der er skismer ingen der dør af at skulle stave deres navn, det har jeg også gjort hele mit liv. men jeg synes det er ærgeligt at give sine unger navne med "smarte" stavemåder for at være speciel, når man i virkeligheden kommer til at fremstå tåbelig fordi man ikke forstår bogstaverne.
og så har jeg vist også sagt nok.
hilsen den mavesure 
Anmeld