Hvorfor skal navne staves så åndsvagt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juli 2010

Maddox

Zette skriver:

Jeg kan godt stikke den.. min folkeskolelærer kom og fortalte at hans datter skulle hedde Urt - WHAT?!

Jeg havde engang en lærer, hvis søn hed Hasse

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juli 2010

Koen.

Zette skriver:

Jeg kan godt stikke den.. min folkeskolelærer kom og fortalte at hans datter skulle hedde Urt - WHAT?!

AHAHAHAHA! Hvad sker der der?? Urt?? ahrmen altså sidder her og prøver at undgå og grine højt fordi lærke sover, men er sq svært med sådan et spøjt navn

Nogle navne er bare lige til at børnene bliver mobbet i skolen! Børn er nemlig onde

Anmeld

22. juli 2010

mafalck

Zette skriver:

Det er squ en bog! pixibøger var toppen da jeg var barn!

Og Sixten er så vidt jeg husker en hest i Penny (hestebladet)

pixi - der er da også pixi line

sixten er der ikke en kunstner eller sanger der går under det navn også? tegneserie ??

Anmeld

22. juli 2010

mafalck

vingummibamse skriver:

Ja jeg kunne ikke være mere enig her..

har Altid skulle stave næsten hele mit navn...

Hedder Sabine Karoline Eggert Jeremiassen...

det samme med min kæreste han hedder Stephen men det udtales steven... (han er englænder) så der er bare ikke ret mange dansker der kan stave det...

og min søn hedder Noah Johannes Eggert Jeremiassen

og vores Datter skal hedde Fraya Eggert Jeremiassen Brown...

og ja har haft meget bøvl med mit efter navn da jeg var ynger og der gik meget længen inden jeg kunne udtale det...

men jeg ELSKER det... lige netop fordi jeg ikke hedder Andersen petersen eller Hansen... jeg har et specielt navn... og det gør at jeg er den eneste der hedder det jeg hedder...

ELSKER speciele navne og syntes det er fedt at finde alternative stave måder... så længe du ikke staver navnet så det faktisk skal udtales på en anden måde..

synes det er super fedt at i hedder Eggert - min morfar hedder det til fornavn og jeg vil vildt gerne hedde det selv, som efternavn fordi jeg synes det er flot...

Anmeld

22. juli 2010

Dictes mor

Tjuhl skriver:

jep! jordemoderen sagde jeg lige selv skulle rette det, for til hjemmefødsel skrev hun bare af fra vandrejournalen når hun skulle skrive babys navn - også kunne den ende med at hedde Hjul istedet for Juhl

Ja det kan jeg godt huske, at du har fortalt før, det kan jeg stadig grine lidt af, hi hi, det er lidt morsomt, baby hjul he he

Anmeld

22. juli 2010

Koen.

ahrr googlede lige navne (Ja ved det! Jeg keder mig) Man kan faktisk som pige hedde ARLA uhh får lyst til mælk

Anmeld

22. juli 2010

vingummibamse

mafalck skriver:

synes det er super fedt at i hedder Eggert - min morfar hedder det til fornavn og jeg vil vildt gerne hedde det selv, som efternavn fordi jeg synes det er flot...

mange tak...  syntes også selv det er rigtig flot.. også derfor begge mine børn skal hedde det...

kæreste ved også godt at bliver vi nogen sinde gift går jeg ikke af med mit efter navn..

så vi kommer til at hedde Eggert Jeremiassen Brown..

Dejligt langt navn hehe

(men lidt kongelig har man vel lov til at være.. &nbsp

Anmeld

22. juli 2010

Maddox

Min bedstemor hedder Korna - det sjove er at hun altid selv har stavet det med C (bare for at være smart, siger min bedstefar) Først her sidste år, til deres guldbryllup, finder vi ud af at det i virkeligheden er med K - Og min bedstemor... ja, hun var sgu selv kommet i tvivl!

Anmeld

22. juli 2010

millesofie

Sommerfuglelarven skriver:

Jeg hedder selv Kristina, et af de populære 80'er navne, som også kan staves på mange måder (Krestina, Christina, Kristinna osv.) - selvom det er et helt almindeligt navn, så skal jeg sgu også altid stave det... Ja selv min mand som hedder Per, skal stave sit navn, "Er det med et eller to E'er?" bliver kan spurgt. Come on, det er da noget nær verdens nemmeste navn (bortset fra Ib og Bo), hvor svært kan det være? Men folk vil åbenbart bare være dumme, og det er uanset hvad man hedder!

Vores datter hedder Klaramilla, et meget sjældent navn her i Danmark, men knap så sjældent i Sverige, men hun kunne ikke hedde andet. Og jeg var selv træt af at hedde det samme som mange andre i vennekredsen/på skolen/i klubben/i området osv., vi var altid mindst 2-3 stykker som vendte os når der blev kaldt Kristina, så det skal min datter ikke igennem. At hendes navn så blev så sjældent var ikke planlagt, men da vi stødte på navnet var vi ikke i tvivl, det har flere betydninger for os, og hun er en lille Klaramilla. Hun hedder så Silja til mellemnavn, og det er knap så sjældent, så hvis hun bliver træt af fornavnet, kan hun bare bruge mellemnavnet, eller kalde sig for Klara eller Milla .

flot navn i har valgt til jeres pige

jeg er døbt med navnet Michelle og øv det har jeg aldrig kunne lide tilgengæld skulle jeg have heddet Ann-Sofie så jeg indgik et kompromi (staves) og hedder nu Mille-Sofie

jeg kunne heller ikke lide det med at vi var op til 5 stykker der vendte sig da der blev kaldt og synes bestemt heller ikke at mine egne børn skulle igennem det

samtidigt synes jeg heller ikke man behøves at stave Svend med både W og H

hilsen os

Mille-Sofie + Marcus-Emil + Tinke

Anmeld

22. juli 2010

oo

for mig er der temmelig stor forskel på specielle navne og navne stavet på en speciel måde. jeg har absolut intet imod specielle navne - det er når stavemåderne er helt hen i vejret (et af de allerbedste eksempler er Hanna fra DUM der staver sin datters navn på een måde og udtaler det på en anden - simpelthen fordi hun ikke har forståelse for bogstavernes lyd).

vores børn får specielle navne, men ikke med specielle stavemåder. og et navn som Urt eller Urd er ikke WHAT?! for mig...faktisk hedder "hovedpersonen" i den roman jeg skrev da jeg var i starten af tyverne Urd. og hendes søster hedder Gru. der er jo MENING i de navne, og det har jeg absolut respekt for. men det der med smarte Z'er og C'er og ikke minst Q'er og jeg ved ikke hvad istedet for de "normale" bogstaver er såååååå tåbeligt i min verden. et Q gir jo for dælen ikke en K eller et hårdt C lyd, det giver en ua lyd efter Q'et, altså så det ville svare til at stave med KUA og ikke bare K. DET synes jeg er mangel på forståelse af bogstaverne og jeg så der var en der skrev at man kunne stave Annika med Q, men i virkeligheden ville udtalen jo være Annikua (ku = q).

så specielle navne  tåbelige stavemåder

og nej, der er skismer ingen der dør af at skulle stave deres navn, det har jeg også gjort hele mit liv. men jeg synes det er ærgeligt at give sine unger  navne med "smarte" stavemåder for at være speciel, når man i virkeligheden kommer til at fremstå tåbelig fordi man ikke forstår bogstaverne.

og så har jeg vist også sagt nok.

hilsen den mavesure

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.