Hvorfor skal navne staves så åndsvagt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. juli 2010

Mama2980

Min yngste hedder Dina, men ville gerne have haft  stavet det Deenah Ganske enkelt fordi at min mand er araber, Dina er lyshåret og har blå øjne. Så for bare at få lidt at hendes arabiske rødder frem ville jeg gerne have at man kunne se det på navnet Men manden var ikke enig

Med min ældste var det ikke et "problem" for hun er mørk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juli 2010

Shibby

Enig med ts.. Fatterbjælde af den slags!

Jeg hedder Kat HErina meeen folk udtaler det som  Kat Arina fordi de oftest ikke fatter forskellen.

Har spurgt min mor op til flere gange hvorfor jeg ikk bare ku hedde Katarina. Hun ansøgte i tidernes morgen om navnet katherina- jeg blev den første der fik navnet med den sære stavemåde her i danmark men hvad så.. Jeg var skide jaloux på min sidekammerat der hed noget så simpelt som Line! Eller endnu værre da jeg skulle sidde sammen med en der hed Helle! Syntes det var så irriterne at jeg hed som jeg gjorde!

I dag føler jeg selvfølgelig at jeg ikke kan hedde andet end katherina meeen i barneårerne var det ikke fedt at det skulle staves på en fancy måde..! Det var først i 10 klasse jeg havde fundet fred med det-desuden kottede jeg herina og er i mange år blevet kaldt Kat. DET kan folk sgu huske!

Anmeld

23. juli 2010

Delilah

Zette skriver:

Ej undskyld - men det kunne jeg altså finde på at kalde min hund?!

Jamen det er jo godt vi ikke alle er enige så. Jeg ville skam heller aldrig drømme om at kalde et bevist væsen for Malou

Anmeld

23. juli 2010

Snuffler25

Renée88 skriver:

Jeg kender det godt.. Jeg hedder Renée! For det første "Jamen du er da en pige - så kan du ik hedde det".. "Det er da det drengenavn".. Osv osv.. Og det så kommer til at blive stavet.. Ja det går sjældent godt.. Mit efternavn Halkjær.. Det er også blevet til rigtig mange sjove ting i tidens løb.. Nogle gange ønsker jeg at hedde METTE HANSEN! Det er der ikke så mange knuder i

Min søn hedder Nicolai.. Lidt mere almindeligt navn.. Det kan dog staves på flere måder, men rimelig enkelt

Nicolaj, Nikolaj, Nicolai, Nicholaj, Nicolej osv osv - kan staves på ET HAV af måder!! Vi har så valgt Nicolaj.. sikkert en atypisk måde at stave det på, men vi fandt hurtigt ud af at "folk" har delte meninger om hvad der er den mest rigtige måde.. - så vi valgte det vi syntes så pænest ud og det blev Nicolaj.

Men ja, vi har valgt et navn til vores søn, som han nok kommer til at skulle stave for andre resten af sit liv.. onde moar

Anmeld

23. juli 2010

Snuffler25

Bebsen skriver:

Puha, god griner at falde over denne tråd efter en laaaang dag - Hjul, Kusse, Zerling/Særlig/Terning, haha

Jeg hedder Ida, det bliver MEGET tit til Eva eller Pia  

Mit efternavn ér meget specielt, Wöldike... Staver det altid selv Wøldike... Det er et navn der ALTID skal staves, tit bliver folk overraskede og siger: jamen det var jo lige ud af landevejen... Ja, jeg har heller ikke påstået andet  Da jeg var yngre var jeg ikke glad for mit efternavn, netop fordi det er så specielt.. Er dog aldrig blevet drillet med det... Men nu hvor jeg er voksen eeeelsker jeg mit efternavn og er stolt af det, og min søn kommer os til at hedde Wøldike, og ikke hans fars meget almindelige -sen navn... Det er vi utroligt nok enige om (som noget af det eneste!!)

Overvejer at min søn skal hedde Xander, efter min morfar der hed AleXander...  Må jeg høre nogle reaktioner på Xander Wøldike?

Min venindes dreng hedder Xander - også med X. Synes det er super flot

Anmeld

23. juli 2010

loppen82

Sea skriver:

Uh, kunne ikke lige lade være med at føle mig lidt speciel Hedder Sascha.. Min mor har fortalt, hun så det i nogle rulletekster, og altså bare faldt pladask for det.. Men det er helt utroligt, hvor mange måder det kan staves på..

Hvad jeg nok oftes er stødt på er Sasha, men der er også Sasja, Sacha, og så som mit eget staves, Sascha.

Da jeg gik på efterskole var vi endda to Sascha'er og en Sasha. Det var lidt overvældende, nåe man er vant til, der kun er en selv.. Valgte så at bruge mit mellemnavn i stedet, så der ikke opstod for meget forvirrig

Ang. anderledes navne, så er der min kusine med navnet Line Sol. I lang tid troede jeg, det var fornavn og mellemnavn, men har så fundet ud af, det er hvad hun bliver kaldt. De fleste i familien kalder hende dig bare Line..

Sekv elsker jeg pigenavnene Liva, Freya og Ayo.

Freya synes jeg bedst om med Y, da jeg kender en del, der hedder Freja, og det giver nogle andre billeder i hovedet, når det er stavet lidt anderledes. Det kan jo være andre også har det sådan. Desuden synes jeg også det er lidt "rundere" i udtalen.

Ang. et navn som Sofie / Sophie så synes jeg næsten jeg møder flere folk, hvor det staves med ph, og derfor kan det jo også være mere "normalt" for nogle.. Men det kan altså også blive for meget som fx Cecilya (eller hvordan det nu er hun staver det)

Knus Sascha, der er glad for navnet er bare LIDT specielt

(Det blev vidst et lidt langt indlæg.. Sorry)

Sascha er et rigtig sødt navn.

Og da mine 3 andre børn har 6 bogstaver i navnet ska den 4 hvis vi nogensinde får en 4 også ha 6 bogstaver i navnet.
Og sad og kiggede en masse navne sider igennem og faldt pludselig over navnet Sascha og det ska det bare være.

Anmeld

23. juli 2010

loppen82

Sea skriver:

Uh, kunne ikke lige lade være med at føle mig lidt speciel Hedder Sascha.. Min mor har fortalt, hun så det i nogle rulletekster, og altså bare faldt pladask for det.. Men det er helt utroligt, hvor mange måder det kan staves på..

Hvad jeg nok oftes er stødt på er Sasha, men der er også Sasja, Sacha, og så som mit eget staves, Sascha.

Da jeg gik på efterskole var vi endda to Sascha'er og en Sasha. Det var lidt overvældende, nåe man er vant til, der kun er en selv.. Valgte så at bruge mit mellemnavn i stedet, så der ikke opstod for meget forvirrig

Ang. anderledes navne, så er der min kusine med navnet Line Sol. I lang tid troede jeg, det var fornavn og mellemnavn, men har så fundet ud af, det er hvad hun bliver kaldt. De fleste i familien kalder hende dig bare Line..

Sekv elsker jeg pigenavnene Liva, Freya og Ayo.

Freya synes jeg bedst om med Y, da jeg kender en del, der hedder Freja, og det giver nogle andre billeder i hovedet, når det er stavet lidt anderledes. Det kan jo være andre også har det sådan. Desuden synes jeg også det er lidt "rundere" i udtalen.

Ang. et navn som Sofie / Sophie så synes jeg næsten jeg møder flere folk, hvor det staves med ph, og derfor kan det jo også være mere "normalt" for nogle.. Men det kan altså også blive for meget som fx Cecilya (eller hvordan det nu er hun staver det)

Knus Sascha, der er glad for navnet er bare LIDT specielt

(Det blev vidst et lidt langt indlæg.. Sorry)

Sascha er et rigtig sødt navn.

Og da mine 3 andre børn har 6 bogstaver i navnet ska den 4 hvis vi nogensinde får en 4 også ha 6 bogstaver i navnet.
Og sad og kiggede en masse navne sider igennem og faldt pludselig over navnet Sascha og det ska det bare være.

Anmeld

23. juli 2010

A.

ja men min dreng hedder Mathinus Alexander og jeg er mere end ligeglad hvis nogen har problem men stave det...

og når vi får en pige skal hun hedde Mynthe Melisse jeg vælger navne fordi jeg kan godt li dem og ik fordi det skal være nemt/svært for folk at stave til dem..

Anmeld

23. juli 2010

lululupo

Ihhhh jeg har navngivet vores datter total håbløst iforholdt til det 

Kenya Patricia Christina Sofia ...

Kenya fordi det er smukt, anderledes og hun blev nr 10 i dk der hedder det, jeg selv har et almindeligt navn som Christina og har prøvet at være 6 i samme klasse som hed det, 4 på en arb. plads mv...

Patricia fordi det har jeg altid gerne selv ha heddet...

Christina efter sin moar, det gør vi i vores familie!

Sofia efter en gammel aftale med en venindes datter, og den bryder man ikke.....

Mange navne ja, men hun er min prinsesse så lidt royal må man vel være Så kan hun også vælge og vrage hvad hun vil bruge når hun bliver større, hvis hun ikke er enig i valget!

Hun har også et efternavn som altid giver anledning til forvirring, stavelse og dårlige jokes, nemlig Birlie.... Hun kommer til at staves sig gennem livet

Anmeld

23. juli 2010

smokin

lululupo skriver:

Ihhhh jeg har navngivet vores datter total håbløst iforholdt til det 

Kenya Patricia Christina Sofia ...

Kenya fordi det er smukt, anderledes og hun blev nr 10 i dk der hedder det, jeg selv har et almindeligt navn som Christina og har prøvet at være 6 i samme klasse som hed det, 4 på en arb. plads mv...

Patricia fordi det har jeg altid gerne selv ha heddet...

Christina efter sin moar, det gør vi i vores familie!

Sofia efter en gammel aftale med en venindes datter, og den bryder man ikke.....

Mange navne ja, men hun er min prinsesse så lidt royal må man vel være Så kan hun også vælge og vrage hvad hun vil bruge når hun bliver større, hvis hun ikke er enig i valget!

Hun har også et efternavn som altid giver anledning til forvirring, stavelse og dårlige jokes, nemlig Birlie.... Hun kommer til at staves sig gennem livet

Forfanen Christina Sygesikringsbeviset bliver stresset!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.