Hvorfor skal navne staves så åndsvagt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. juli 2010

UngMor83

Det er jo individuelt hva man sys sit barn skal hedde...

Jeg har børn med forskellige mænd, ergo så er der jo forskellige efternavne. Jeg hedder selv Sonja Richmond. Mit efternavn skal jeg oz næsten altid stave, og det er da irriterende, men har vænnet mig til det. Kærsten hedder Torben Krog, li ud a landevejen. Dog skal han altis påpege at Krog staces UDEN h i enden.

Mine børn hedder:

Jon Richmond Hansen, Jannick Richmond Hansen, Astrid Johanna Richmond (Johanna efter min moar, i daglig tale bare Astrid) og Sigrid Katarine Richmond Krog ( Katarine efter sin oldemor, i daglig tale bare Sigrid).

Drengene har deres far, Astrid sin far og Sigrid sin far, som er min nuværende kæreste

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juli 2010

smokin

Shibby skriver:

Enig med ts.. Fatterbjælde af den slags!

Jeg hedder Kat HErina meeen folk udtaler det som  Kat Arina fordi de oftest ikke fatter forskellen.

Har spurgt min mor op til flere gange hvorfor jeg ikk bare ku hedde Katarina. Hun ansøgte i tidernes morgen om navnet katherina- jeg blev den første der fik navnet med den sære stavemåde her i danmark men hvad så.. Jeg var skide jaloux på min sidekammerat der hed noget så simpelt som Line! Eller endnu værre da jeg skulle sidde sammen med en der hed Helle! Syntes det var så irriterne at jeg hed som jeg gjorde!

I dag føler jeg selvfølgelig at jeg ikke kan hedde andet end katherina meeen i barneårerne var det ikke fedt at det skulle staves på en fancy måde..! Det var først i 10 klasse jeg havde fundet fred med det-desuden kottede jeg herina og er i mange år blevet kaldt Kat. DET kan folk sgu huske!

En lille fræk missetat

Anmeld

23. juli 2010

smokin

Tjuhl skriver:

jo, selvfølgelig må hun mene, at det ikke er et særligt fedt navn, det mener jeg da også selv om en hel del navne, både almindelige og ualmindelige. jeg mener bare, at et navn som Urd er ikke et "nyt, sært navn", det er rent faktisk hentet fra den Nordiske mytologi, hvor Urd - så vidt jeg er informeret (og grunden til jeg selv brugte navnet i den historie jeg skrev) - er en af skæbnegudinderne.

og der var flere navne oppe, som blev kaldt nye og sære (eller tilsvarende) som rent faktisk er gamle navne, deriblandt Sixten og Urd/Urt.

Man skal bare huske, at de navne vi bruger idag jo også har været "sære" på et tidspunkt og fx er hentet fra udlandet, ligesom mange idag henter navne fra udlandet eller frem af gemmerne. jeg troede vel egentlig blot, at tråden handlede om stavemåder der var helt hen i vejret og ikke om navnene generelt...

sov godt

Nu vil jeg lige påpege at det var min folkeskolelærer der kaldte sit barn det - og det er ikke lige fordi jeg gik ud af skolen for nylig

Og det kan sagtens være et nordisk navn, et gudenavn osv. men det gør det altså ikke mindre mobbeværdigt! Der er da også mange andre nordiske navne som fx. Freja som er kærlighedsgudinden.... Det synes jeg er meget smukt, og tror næppe man bliver mobbet fordi man hedder Freja

Jeg har ikke kaldt navnet Urd for nyt men sært, ja... det vil jeg gerne stå ved! Synes hverken det ersærlig pænt eller betænksomt at kalde et barn urd....

Anmeld

23. juli 2010

lululupo

Zette skriver:

Forfanen Christina Sygesikringsbeviset bliver stresset!

ohhhhh yes det er kommet, og til stor skuffelse for mig i forkortet

udgave

Anmeld

23. juli 2010

smokin

lululupo skriver:

ohhhhh yes det er kommet, og til stor skuffelse for mig i forkortet

udgave

Send mig et billede på sms... det må jeg sku lige se! haha!

Malou Dalsgaard.. Der kunne sagtens have været plads til et mellemnavn... kunne bare ikke finde på et!

Anmeld

23. juli 2010

MarleneH

mafalck skriver:

Jeg hedder selv Malene - Alle stort set staver det med R og jeg forstår det bare ikke, jeg præsentere mig som MAlene og er ikke i nærheden af R...
jeg skal altid stave mit efter navn selvom det er let Falck men de sidste to bogstaver er der mange der ikke kan finde ud af... 

Min datter hedder Gry - det tror jeg ikke hun kan komme galt i byen med... hun har også fået mellemnavn som er lige ud af landevejen og efter min farmor - Ninna.

sjovt ved mig er det lige omvendt jeg hedder MaRlene, men de staver det altid uden R... og man kan jo sagtens høre forskel på de to navne syns jeg!!

Anmeld

23. juli 2010

bagger26

Snuffler25 skriver:

Nicolaj, Nikolaj, Nicolai, Nicholaj, Nicolej osv osv - kan staves på ET HAV af måder!! Vi har så valgt Nicolaj.. sikkert en atypisk måde at stave det på, men vi fandt hurtigt ud af at "folk" har delte meninger om hvad der er den mest rigtige måde.. - så vi valgte det vi syntes så pænest ud og det blev Nicolaj.

Men ja, vi har valgt et navn til vores søn, som han nok kommer til at skulle stave for andre resten af sit liv.. onde moar

Tror ikke det er et navn som Nicolai/Nikolaj, Kristina/Christina, Sofia/Sophia eller andre navne hvor det drejer sig om, om det er med K eller C, I eller J osv, TS mener, fordi så kan over halvdelen af DK's navne ikke bruges mere..Folk spørg jo altid ved de navne om det er med K eller C osv, så det ene er ikke mere rigtig end det andet i det sammenhæng...

Tror nærmere hun mener navne der bliver ændret så meget i, at man til sidst bliver i tvivl om hvordan navnet skal udtales, når man sidder og skal læse det op fra skrift uden at kende navnet i forvejen.. Det bliver jo også til navne som folk ikke har en chance for at stave rigtig.. Kan ikke lige komme med nogle eksempler, for glemmer altid de alternative måder folk kan stave et ganske simpelt navn på nogle gang..

Det er i hvertfald de navne jeg siger  til..

Anmeld

23. juli 2010

smokin

bagger26 skriver:

Tror ikke det er et navn som Nicolai/Nikolaj, Kristina/Christina, Sofia/Sophia eller andre navne hvor det drejer sig om, om det er med K eller C, I eller J osv, TS mener, fordi så kan over halvdelen af DK's navne ikke bruges mere..Folk spørg jo altid ved de navne om det er med K eller C osv, så det ene er ikke mere rigtig end det andet i det sammenhæng...

Tror nærmere hun mener navne der bliver ændret så meget i, at man til sidst bliver i tvivl om hvordan navnet skal udtales, når man sidder og skal læse det op fra skrift uden at kende navnet i forvejen.. Det bliver jo også til navne som folk ikke har en chance for at stave rigtig.. Kan ikke lige komme med nogle eksempler, for glemmer altid de alternative måder folk kan stave et ganske simpelt navn på nogle gang..

Det er i hvertfald de navne jeg siger  til..

Præcis... Chistorphpher... fx Jamen hvorfor?

Anmeld

23. juli 2010

bagger26

Zette skriver:

Præcis... Chistorphpher... fx Jamen hvorfor?

Godt eksempel..

Anmeld

23. juli 2010

smokin

bagger26 skriver:

Godt eksempel..

man kløjes jo nærmest og chancen for at jeg kunne stave det rigtigt er ikke særlig stor...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.