Hvorfor skal navne staves så åndsvagt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juli 2010

lisbethita

Zette skriver:

Ja nu må jeg altså ud med min undren. Jeg har længe fulgt med på sidelinien herinde hvor folk ønsker at deres børn skal hedde noget specielt. Det kan jeg nu sagtens forstå, men hvorfor fa...... skal det staves så man er ved at kløjes i det? og hvorfor skal der være så mange mellemnavne så selv sygesikringsbeviset bliver stresset?

Jeg er selv vokset op med at skulle stave mit fornavn HVER gang andre havde brug for det. Efter jeg er blevet voksen er jeg pr. automatik begyndt at sige mit navn er Lizette, med Z, l i z e t t e og så Andersen lige ud af landevejen... SÅÅÅÅÅ belastende og selvom man staver det så kommer brevet m.m. ofte frem med stavefejl alligevel....

Eller når man bliver råbt op og personen der råber en op fra en liste ikke liiiige ved hvordan deeet udtales Naaaanaaa thaaaa lyyyy ?

En i min kærestes familie hedder Nathja - hvad er der nu galt med Nadia eller Nadja?

hvorfor skal det være så pokkers fancy? Jeg er ikke ude på at støde nogen, men jeg forstår det simpelthen ikke?

Giv mig gerne en forklaring på hvorfor I valgte jeres navne, og også gerne om I er tilhængere af de der vildt besværlige navne!

Jeg har tænkt det samme. Jeg ønskede at give min pige et navn, som var lidt specielt lige som mit eget, men dog langt pænere end mit navn (hedder selv Lisbeth) og et mellemnavn, som er meget almindeligt og meget brugt. Min datter hedder Smilla Sofia. Og....ja...der er også nogen som tror man siger Kamilla....mv. Men jeg har gået i klasse med 4 x Mette, 3 x Kamilla og 2 x Line og 2 x Stine......så bliver man pænt træt af alle de ens pigenavne. Det var der nok mange af i vores generation og det er nok netop DET, som folk prøver at undgå, fordi det var så træls at der altid var så mange ens pigenavne. Tror det må være årsagen. Det er i hvert fald det, som jeg selv har tænkt....

KRAM

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juli 2010

lisbethita

Tjuhl skriver:

haha! Hjul og Kusse - jæs sir

mit pigenavn er Høybye og det hjalp gevaldigt da Krummefilmene kom

Ja vi er dælme et kønt par, ha ha!! 

Mit nye efternavn, når vi bliver gift bliver Lehrmann. Hedder Andersen nu, men mellemnavnet slipper jeg jo aldrig af med og det er da også ok.

Men nu vi taler om det, så var den historie faktisk årsagen til, at jeg ikke ønskede at Smilla Sofia skulle have Kruse til mellemnavn og at hun fik Sofia i stedet for. Det er trods alt lettere. Desuden har jeg valgt Sofia, fordi det er lettere for mange sydeuropæere at udtale. Arbejder meget med Spanien, Frankrig og Italien, så derfor har jeg været meget bevist om det.

Pyha....sikke da en lang forklaring ;-) 

Anmeld

22. juli 2010

mafalck

Jeg hedder selv Malene - Alle stort set staver det med R og jeg forstår det bare ikke, jeg præsentere mig som MAlene og er ikke i nærheden af R...
jeg skal altid stave mit efter navn selvom det er let Falck men de sidste to bogstaver er der mange der ikke kan finde ud af... 

Min datter hedder Gry - det tror jeg ikke hun kan komme galt i byen med... hun har også fået mellemnavn som er lige ud af landevejen og efter min farmor - Ninna.

Anmeld

22. juli 2010

oo

lisbethita skriver:

Ja vi er dælme et kønt par, ha ha!! 

Mit nye efternavn, når vi bliver gift bliver Lehrmann. Hedder Andersen nu, men mellemnavnet slipper jeg jo aldrig af med og det er da også ok.

Men nu vi taler om det, så var den historie faktisk årsagen til, at jeg ikke ønskede at Smilla Sofia skulle have Kruse til mellemnavn og at hun fik Sofia i stedet for. Det er trods alt lettere. Desuden har jeg valgt Sofia, fordi det er lettere for mange sydeuropæere at udtale. Arbejder meget med Spanien, Frankrig og Italien, så derfor har jeg været meget bevist om det.

Pyha....sikke da en lang forklaring ;-) 

der er også lange forklaringer på vores babynavne, men det betyder jo kun at man har overvejet det nøje og valgt at give dem navne der betyder noget for en! jeg synes absolut ikke der er noget galt med specielle navne - jeg er selv stor tilhænger af dem , men når de skal staves på fuldkommen tåbelige måder, så står jeg af...helt af!

jeg synes nu altså også bedre om Sofia end om Sofie, der er rundere og klinger ligesom bedre

Anmeld

22. juli 2010

Frejsmor

Kender det også selv aaalt for godt, det der med underlige navne...

Jeg selv hedder Channie og oftes så opgiver folk helt på forhånd at stave det og sidder bare sådan.. øhh.. Og ellers så vil de meget gerne stave det som Jannie eller noget i den stil... Min gamle oldefar(som nu er død) han kunne finde på en ny stave måde til hver eneste fødselsdag hehe..

Jeg har en fætter og han unger hedder Sixten og Pixi, jeg tænkte bare WHAT? Pixi er det ikke en nisse??   

Sådan noget skal mine børn sgu ikke hedde altså...

Knus Channie

Anmeld

22. juli 2010

Stepmom87

Min datters navn er dejligt simpelt så snart man ved om det er med C eller K..

Derimod vores mellemnavn og efternavn skal ALTID staves og det samme skal mit og min mands fornavne..

Jeg hedder f.eks. Annika og det kan jo staves "Anika, Annikka, Anikka, Annika, Aniqa og vidst nok også Anniqa"

Sååå belastende..

Og vores efternavn er endnu værre vi hedder allesammen Zerling men det udtales "SÆRLING" og ja, den har vi hørt meget for og INGEN kan stave det udover familien..

Anmeld

22. juli 2010

mafalck

Stepmom87 skriver:

Min datters navn er dejligt simpelt så snart man ved om det er med C eller K..

Derimod vores mellemnavn og efternavn skal ALTID staves og det samme skal mit og min mands fornavne..

Jeg hedder f.eks. Annika og det kan jo staves "Anika, Annikka, Anikka, Annika, Aniqa og vidst nok også Anniqa"

Sååå belastende..

Og vores efternavn er endnu værre vi hedder allesammen Zerling men det udtales "SÆRLING" og ja, den har vi hørt meget for og INGEN kan stave det udover familien..

det med dit efternavn - jeg har kendt en der også hed det, han blev kaldt for terning

Anmeld

22. juli 2010

dorthemus

Zette skriver:

Ja nu må jeg altså ud med min undren. Jeg har længe fulgt med på sidelinien herinde hvor folk ønsker at deres børn skal hedde noget specielt. Det kan jeg nu sagtens forstå, men hvorfor fa...... skal det staves så man er ved at kløjes i det? og hvorfor skal der være så mange mellemnavne så selv sygesikringsbeviset bliver stresset?

Jeg er selv vokset op med at skulle stave mit fornavn HVER gang andre havde brug for det. Efter jeg er blevet voksen er jeg pr. automatik begyndt at sige mit navn er Lizette, med Z, l i z e t t e og så Andersen lige ud af landevejen... SÅÅÅÅÅ belastende og selvom man staver det så kommer brevet m.m. ofte frem med stavefejl alligevel....

Eller når man bliver råbt op og personen der råber en op fra en liste ikke liiiige ved hvordan deeet udtales Naaaanaaa thaaaa lyyyy ?

En i min kærestes familie hedder Nathja - hvad er der nu galt med Nadia eller Nadja?

hvorfor skal det være så pokkers fancy? Jeg er ikke ude på at støde nogen, men jeg forstår det simpelthen ikke?

Giv mig gerne en forklaring på hvorfor I valgte jeres navne, og også gerne om I er tilhængere af de der vildt besværlige navne!

Ha ha sidder og klukker for mig selv og erklærer mig enig

Knus Dorthe..med H!!

Anmeld

22. juli 2010

Delilah

Min mor har altid haft et MEGET specielt navn som faktisk ikke har været et anderkendt dansk navn. Da hun blev døbt blev der faktisk lavet en stavefejl på hendes dåbsattest så hun IKKE kom til at hedde det hendes forældre ville have hende til. Det er først nu her at hun har fået skrevet ind og fået det ændret til hvad det originalt skulle have været. 

Mit eget efternavn bliver også konstant udtalt og stavet forkert, det er en sjældenhed at folk ved hvordan de skal håndterer det. 

Men jeg syntes at hvis man har et specielt navn i forvejen er der ingen grund til at stave det vildt anderledes. jeg syntes derimod en alternativ stavning til et almindeligt navn kan være sødt. 

Hilsen hende som venter sig en dejlig lille Balthasar <3

Anmeld

22. juli 2010

lisbethita

Tjuhl skriver:

der er også lange forklaringer på vores babynavne, men det betyder jo kun at man har overvejet det nøje og valgt at give dem navne der betyder noget for en! jeg synes absolut ikke der er noget galt med specielle navne - jeg er selv stor tilhænger af dem , men når de skal staves på fuldkommen tåbelige måder, så står jeg af...helt af!

jeg synes nu altså også bedre om Sofia end om Sofie, der er rundere og klinger ligesom bedre

Tak ... kan også ret godt selv lide det. Kendte en norsk pige med det navn, som var super smuk.... så jeg har positive associationer til navnet. 

;-) Er helt enig. Kan godt lide specielle navne, men ser ingen grund til at stave det på alle mulige mærkelige måder. Fatter ikke lige intentionen bag 

Ha en god aften ;-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.