Hvorfor skal navne staves så åndsvagt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juli 2010

LinLin

Helt enig!!! Det er helt med vilje mine drenge har navne som kun kan staves på een måde: David og Adam (med mindre man synes David kan staves med w ) Det er bare SÅ irriterende når man ALTID skal stave sit navn (har derfor sagt fra starten at der ikke skulle kunne være c/k, f/ph i/j -muligheder )

Jeg har selv fået slettet mit efternavn - Maagaard - fordi det altid blev stavet forkert, oftest med aa i den ene ene og å i den anden (for det er jo logisk der er to forskellige slags å i et navn  ) Nu hedder jeg så Sparre (mit gamle mellemnavn) og det skal jeg da også stadig stave, men ikke så ofte.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juli 2010

Elizabeth Nuñez

AnneBJ skriver:

Jeg hedder Anne og har et helt almindeligt -sen efternavn; tror ikke jeg har haft problemer nogensinde! Til gengæld kan AnnE ikke udtales ret mange andre steder end DK.. Har et mellemnavn, som folk, aldrig, uden undtalelse, staver rigtigt, og som jeg derfor ikke bruger.

Mine børn skal have navne som er ikke alt for brugte, men helst kun kan staves på én måde, for det er altså rart

Haha, ja sandt. Anne skulle de fleste i Dk ihvertfald kunne stave til uden problemer. Men så er der jo nogle der hedder Ane. Og er sikker på at ligeså snart du er i udlandet tror folk at du hedder, Anna eller Ana eller sådan

Anmeld

22. juli 2010

Miamaja

Zette skriver:

Ja nu må jeg altså ud med min undren. Jeg har længe fulgt med på sidelinien herinde hvor folk ønsker at deres børn skal hedde noget specielt. Det kan jeg nu sagtens forstå, men hvorfor fa...... skal det staves så man er ved at kløjes i det? og hvorfor skal der være så mange mellemnavne så selv sygesikringsbeviset bliver stresset?

Jeg er selv vokset op med at skulle stave mit fornavn HVER gang andre havde brug for det. Efter jeg er blevet voksen er jeg pr. automatik begyndt at sige mit navn er Lizette, med Z, l i z e t t e og så Andersen lige ud af landevejen... SÅÅÅÅÅ belastende og selvom man staver det så kommer brevet m.m. ofte frem med stavefejl alligevel....

Eller når man bliver råbt op og personen der råber en op fra en liste ikke liiiige ved hvordan deeet udtales Naaaanaaa thaaaa lyyyy ?

En i min kærestes familie hedder Nathja - hvad er der nu galt med Nadia eller Nadja?

hvorfor skal det være så pokkers fancy? Jeg er ikke ude på at støde nogen, men jeg forstår det simpelthen ikke?

Giv mig gerne en forklaring på hvorfor I valgte jeres navne, og også gerne om I er tilhængere af de der vildt besværlige navne!

Jeg har det paa nodagtig samme maade. Faktisk virker det paa mig som en lidt latterlig tildens... . Man skal bare huske paa hvor meget man besvaerlig gor det for sine born at de hele tiden skal forklare andre hvordan deres navn skal staves. Jeg hedder maja og jeg synes selv det er SAA irriterende her i staterne at jeg konstant skal forklare at mit navn udetales maya men staves med j og det er fordi de staver det anderledes i dk..bla..bla...

Anmeld

22. juli 2010

Elizabeth Nuñez

Maja84 skriver:

Ej det er da surt, at ens barn pludselig kan komme til at hedde noget andet, pga en skrivefejl

Synes da heller ikke juhl er så svært, troede at hvis man endelig skulle skrive det forkert, ville det blive jul uden h, selvom juhl virker meget, lige ud af landevejen

På Cuba skal man besluttet sig for navn allerede efter mand har født, derfor bliver fødsels og navngivningspapiret det samme.

Min mand skulle rigtig have heddet TOBIAS men da B og V udtales på samme måde på Cuba, skrev sygeplejersken TOVIAS.. Og det hedder han så nu idag, haha

Anmeld

22. juli 2010

Kløver

På Cuba skal man besluttet sig for navn allerede efter mand har født, derfor bliver fødsels og navngivningspapiret det samme.

Min mand skulle rigtig have heddet TOBIAS men da B og V udtales på samme måde på Cuba, skrev sygeplejersken TOVIAS.. Og det hedder han så nu idag, haha

udtaler i det så som toVias, eller som toBias ?

Anmeld

22. juli 2010

Elizabeth Nuñez

Maja84 skriver:

udtaler i det så som toVias, eller som toBias ?

Vi siger Tovias. Med V.. Men når man siger det højt, lyder det jo næsten ens. Og når man ikke ved det så tror man straks at han hedder Tobias. Han har også mange problemer med det, og ikke kun her men også på Cuba. Han er dog glad for at hedde det med V, så synes han selv at han er speciel, haha

Anmeld

22. juli 2010

lisbethita

Tjuhl skriver:

jeg synes mest af alt det bærer præg af manglende forståelse for bogstavernes lyde når man staver på smarte måder - og JO det irritere også mig grænseløst! vores navne er lige ud af landevejen - også vores mellemnavne. vores efternavn (Juhl) skal altid staves (min læge havde endda stavet det Hjul på vandrejournalen ). vores børnenavne + mellemnavne er også lige ud af landevejen

He he.....kom til at tage mig selv i at grine, da jeg læste det med Hjul , sorry!! Men det ville også irritere mig, hvis folk ikke kunne finde ud af at stave det rigtigt. Jeg hedder kruse til mellemnavn. Jeg har prøvet at folk siger: Ah hvad siger du?? Kuuuuse??  Ja og så er man jo nødt til at grine, selvom man på samme tid også er lidt sur over, at nogen tror man hedder Kusse til mellemnavn. Hvad tror de selv?? 

Kram

Anmeld

22. juli 2010

oo

Maja84 skriver:

Ej det er da surt, at ens barn pludselig kan komme til at hedde noget andet, pga en skrivefejl

Synes da heller ikke juhl er så svært, troede at hvis man endelig skulle skrive det forkert, ville det blive jul uden h, selvom juhl virker meget, lige ud af landevejen

ja, problemet plejer at ligge i om man hedder den billige udgave Juhl eller den dyre udgave Juul Hjul var helt nyt for mig, og jeg blev også sådan lidt "SHIT!" da hun sagde vores barn kunne komme til at blive stavet forkert pga sådan en lille, tåbelig fejl!!

min ene svigerinde hedder Gitte, men i virkeligheden hedder hun Githe - også pga en stavefejl

Anmeld

22. juli 2010

maria_wlt

baby2010 skriver:

Er så enig! Er ved at brække mig over alle de underlige forsøg på at være individuel. Jeg kender en hvis datter hedder Anna-Cajsa  Det er nok det værste jeg er stødt på til dato!!!

Ja det var godt nok et underligt navn.. Min kusine hedder Klara-Frederikke.. HVAD SKER DER DER???

Anmeld

22. juli 2010

oo

lisbethita skriver:

He he.....kom til at tage mig selv i at grine, da jeg læste det med Hjul , sorry!! Men det ville også irritere mig, hvis folk ikke kunne finde ud af at stave det rigtigt. Jeg hedder kruse til mellemnavn. Jeg har prøvet at folk siger: Ah hvad siger du?? Kuuuuse??  Ja og så er man jo nødt til at grine, selvom man på samme tid også er lidt sur over, at nogen tror man hedder Kusse til mellemnavn. Hvad tror de selv?? 

Kram

haha! Hjul og Kusse - jæs sir

mit pigenavn er Høybye og det hjalp gevaldigt da Krummefilmene kom

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.