Arhmen bliver så gal

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. juli 2010

Svei

Maise skriver:

ja ville gerne selv have født , som du siger var jo næmest i mål. byttet?? fik du pks men ville hellere have aks, eller fødte du og ville hellere have haft aks ??

Ja, jeg fødte efter over to timers presseveer, et barn som vejede næsten 5 kg og ikke kunne komme ud, da han kom ud var han slap og blå og ingen vidste om han var blevet hjerneskadet.....jeg så ham ikke de første 8 timer og fik efterfølgende en fødselsreaktion...det var et helvede og langt over det latterlige forløb som kaldes en fødsel..jeg ville bare gerne have haft min dreng ikke havde været igennem det forløb vi kom...

Så ja, jeg har født selv en gang og overladt det til lægerne at forløse mine to andre børn, da jeg ikke ville risikere deres liv for aselv at presse dem ud.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juli 2010

Maise

Eva. skriver:

Ja, jeg fødte efter over to timers presseveer, et barn som vejede næsten 5 kg og ikke kunne komme ud, da han kom ud var han slap og blå og ingen vidste om han var blevet hjerneskadet.....jeg så ham ikke de første 8 timer og fik efterfølgende en fødselsreaktion...det var et helvede og langt over det latterlige forløb som kaldes en fødsel..jeg ville bare gerne have haft min dreng ikke havde været igennem det forløb vi kom...

Så ja, jeg har født selv en gang og overladt det til lægerne at forløse mine to andre børn, da jeg ikke ville risikere deres liv for aselv at presse dem ud.

åhh puha lyder skrækkeligt. 5 kilo ej, det er jo uansvarligt at  lade dig føde sådan en basse. bare den time jeg ikke så hende, (lå på intensiv fordi de havde lagt epiduralen for højt og jeg var lammet delvist i brystkassen også - skvaddermikkeler) synes jeg var skrækkeligt. vidste at min kæreste var sammen med hende- var da ellers også ved at gå i panik over at de havde " taget hende fra mig" i min morfinrus og nytårskrudt blev set med intensivsygeplejersken og skålet i saftevand - meget syret.

Anmeld

17. juli 2010

Ni-ko-li-ne

Maise skriver:

HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA måske ikke for en der får PKS, men for mig ( fik AKS) lå jeg 3 døgn med igangsættelse. 24 timer med veer ( de 8 timer) m. vedrop, åbnede mig 7 cm for at ende i aks og have mange smerter flere uger efter. føler sgu nok jeg har været en fødsel igennem.

forstår godt hvad du mener bogstavligt når du mener at man ikke føder v. kejsersnit.

men for pks og aks er det jo den form for fødsel man ender med at få eller vælger, selv om det klinisk set er en operation.

Om det er Aks eller Pks, er ikke det som afgør hvor mange uger efter du har smerter...

Anmeld

17. juli 2010

Silvermist1

En fødsel angiver den begivenhed, der markerer den fysiologiske afslutning på et fosters udvikling, hvor fostret forlader sin mors krop. Denne proces er enestående for pattedyr .

Ordet kommer af gl.dansk: føz(æ)l, der kan oversættes med ernæring eller underhold, og det nordiske føde, der betyder bringe til verden.

Kejsersnit ( latin : sectio caesarea), kirurgisk indgreb til at forløse et barn inden den naturlige fødsel . Foretages hvis der opstår komplikationer ved en fødsel - eller hvis en situation opstår hvor der er fare for moderens eller fosterets liv ved at fortsætte graviditeten .

Et moderne kejsersnit foregår ved at lægen skærer et tværsnit i huden , lige i grænsen til kønshårene , der er ca. 15 cm langt (kaldet et bikinisnit ). Der åbnes videre ned til underhuden, fedtlaget og de hinder , der omgiver musklerne , til musklerne, til bughinden , og indtil man når ind til livmoderen . Livmoderen åbnes og åbningen udvides. Når åbningen er stor nok, griber lægen fat om barnet og trækker det ud. Når barnet er født, klippes navlestrengen over og moderkagen tages ud. Herefter lukkes igen som efter en almindelig operation .

Ordet kejsersnit sættes ofte fejlagtigt i forbindelse med den romerske kejser Gaius Julius Caesar.

Kejsersnit kommer fra det latinske sectio caesarea. Sectio betyder 'skæren, snit' og caesarea er afledt af caedere der betyder 'fælde, skære'.

Normal fødsel el. fødsel ved kejsersnit. Begge ting er da fødsler. Det er bare to forskellige slags fødsler. En normal fødsel og en fødsel ved kejsernsit.

...at fødte normalt

...at fødte ved kejsersnit, akut kejsersnit... planlagt kejsersnit

Uanset hvordan dit barn kommer til verden, så er man ikke nogen bedre el. værre mor pga. af det ene el. det andet. Det er det vigtigste for dig at huske. Nyd bare dit dejlige barn.

Fordomme og uheldige kommentarer vil du støde på hele tiden, inden du bliver mor og også efter at du bliver mor. Hvad er rigtigt... hvad er forkert bla bla bla.

Held og lykke med det hele

Anmeld

17. juli 2010

Maise

Ni-ko-li-ne skriver:

Om det er Aks eller Pks, er ikke det som afgør hvor mange uger efter du har smerter...

næ det siger jeg heller ikke. aks og pks er jo i princippet det samme. men når man har ligget med veer i mange timer hjælper det ikke at skulle døje med ks smerter også.

Anmeld

17. juli 2010

Svei

Maise skriver:

åhh puha lyder skrækkeligt. 5 kilo ej, det er jo uansvarligt at  lade dig føde sådan en basse. bare den time jeg ikke så hende, (lå på intensiv fordi de havde lagt epiduralen for højt og jeg var lammet delvist i brystkassen også - skvaddermikkeler) synes jeg var skrækkeligt. vidste at min kæreste var sammen med hende- var da ellers også ved at gå i panik over at de havde " taget hende fra mig" i min morfinrus og nytårskrudt blev set med intensivsygeplejersken og skålet i saftevand - meget syret.

Jeppe lå alene i alle de timer og ja, det var sindsygt med den vægt og oveni var jeg gået 16 dage over og drengen lå ikke fast da de satte mig i gang, så han blev født med en arm med ude, det gjorde det ikke ligefrem nemmere.... han blev skønnet til 3800g, og det var så grunden til jeg valgt ks de andre gange, da det er umuligt at vurdere vægten på børn når de når op over de 3500g.. Nummer to blev taget 14 dage før tid og var allerede på 4500g...

Lyder heller ikke som om du har haft et godt forløb...øv...alle burde havde en god fødsel, lige meget hvordan barnet så kommer ud...

Anmeld

17. juli 2010

Ni-ko-li-ne

Maise skriver:

næ det siger jeg heller ikke. aks og pks er jo i princippet det samme. men når man har ligget med veer i mange timer hjælper det ikke at skulle døje med ks smerter også.

Nej, det kan du have ret i

Anmeld

17. juli 2010

Svei

Maise skriver:

Selvom jeg havde en møgoplevesle da jeg fødte selv, så syntes jeg at kejsersnit er så meget mere smertefuldt og hårdt at komme sig efter, end en almindelig fødsel...kroppen er jo beregnet til at komme sig efter en fødsel med et lille barn, det er den dælme ikke efter en operation og så med et lille barn.. så der er på den måde intet nemt ved ks...slet ikke...

Anmeld

17. juli 2010

Tina2

Jeg synes også det er fuldstændig ligegyldigt om det er naturlig fødsel eller KS, bare det er det sikreste for mor og barn

Jeg har begge gange født naturligt og har ikke fået noget smertestillende, og mht det så synes jeg også det er total ligegyldigt! Vi har alle forskellige fødsler, nogle ligger i smertehelvede i 30 timer!

Min første fødsel var en hård omgang med en stor stjernekigger på 4200 g, men ud kom hun da efter mere end 1½ times presseveer....

Sidste gang fødte jeg en kæmpe knægt på knap 5 kg i vand- 4 presseveer/8 min så var han ude  Og jeg gik ikke i stykker.....

Men havde jeg nu ligget med smerter i 30 timer, kunne det da også være jeg havde skreget på noget bedøvelse, men jeg har altså ikke haft brug for det....

Har knap smerter mens jeg har udvidelsesveer, sidst gjorde det først RIGTIG nas da jeg var 9 cm åben.....

Så om man føder naturligt eller "føder" ved KS er jo egentlig lidt ligegyldigt, og om man får en masse smertestillende eller ikke er jo også total ligegyldigt......

Anmeld

18. juli 2010

Kb

Jeg FATTER simpelthen ikke din holdning! der kan være tusindvis af individuelle grunde udover rent kliniske til at vælge ks, og mange af de der har en psykoligisk karakter kan være mindst ligeså tungtvejende som de fysiske.

Og hvordan i alverden du kan få drejet det hen på at det er en skændsel for kvindekønnet, ja, det begriber jeg godt nok heller ikke. Jeg synes så meget det er et privat og individuelt anliggende og den enkelte skal og har ret til at vælge det der er det rigtige for hende. "Egoistisk valg" synes jeg ikke er en betegnelse der giver mening, men selvfølgelig er det et individuelt og personligt valg, for det er jo den enkelte kvindes egen krop det handler om. Der er så få alvorlige risici ved ks i dag, at det er for latterligt at argumentere for at det er på bekostning af barnet....

Synes netop den holdning du giver udtryk for er med til at stigmatisere og nedgøre kvinder der vælger ks, og det synes jeg bare er møgsynd.... 

Fint, så lad os sige at kvinder selv skal have lov til at vælge kejsersnit også selv om der ikke er nogen klinisk grund til det, men af rent og skær angst for smerte (noget men måske skulle have overvejet INDEN man blev gravid).

Så må det i det mindste blive på hendes egen regning. Kan under INGEN omstændigheder se hvorfor samfundet skal betale dyrebare kroner til noget der overhovedet ikke er nogen grund til. En såkaldt almindelig fødsel koster sundhedsvæsnet 5000 kr og et kejsersnit 35000.

Sundhedsvæsnet er presset. Førstegangsfødende sendes hjem hurtigere ind nogensinde pga pladsmangel og personalemangel. Mener ikke der er brug for flere kejsersnit end nødvendigt til at optage pladsen.

Det gør ondt at føde. Kvinder har gjort det i al den tid der har været mennesker. I u-lande føde de i marken - ALENE... Der er en skændsel mod kvindekønnet, at der i vores rige vesten er kvinder der skal have Bekvemmeligheds kejsersnit....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.