Eva skriver:
Ja, ikke? det er også hvad jeg har kunne se, både ved mine de store og også da jeg var i praktik i en børnehaveklasse, så selvom jeg synes det var hyggeligt da jeg var barn og ville stadig være hvis alle børn var hjemme, så er det bare ikke sådan samfundet ser ud nu...og børnene jo så store i sfo, at de selv kan styre hvor meget og hvor lidt, hvis bare de har muligheden...
Jeg pressede dog Bertram lidt ud i at være der mere efter en lang periode uden og nu vil han være der hver dag og nogle gange blive længere når han hentes...så er sikker på det er der venskaberne og relationerne skal dyrkes og udvikles..
Knus..
Nemlig!!!! Om de så kun er der 1 time hver dag, så har de trods alt været en del af det store fællesskab i den time.
I den SFO hvor jeg arbejder er der tit ture ud af huset, overnatninger, flerdagstur 1 gang om året til musik festival i Vordingborg, fodboldstævner, fastelavns halløj osv osv. De børn der går i SFO'en snakker jo også om disse ting i skoletiden. Så er det sku ærgeligt at være den eneste (eller måske max 2) i klassen der ikke skal deltage i "alt det sjove".
Nogen af de børn der ikke går i SFO skal selv gå hjem, og jeg oplever tit at de lige "snyder" sig til at gå med de andre børn op i skuret og hente en cykel, hvorefter man må minde dem om at de skal gå hjem, da de jo ikke går i SFO.
Da jeg var barn var der ingen SFO eller fritidshjem (puha jeg er gammel) så der var der masser af børn der var hjemme, men som du også skriver så er det desværre ikke sådan i dag. Vi er vist blevet alt alt for materilistiske (staves?) så mor også må ud og tjene en masse penge, for at opretholde den levestandard vi selv har været med til at skabe.
Et andet aspekt af denne debat synes jeg er, at man jo sagtens kan arbejde 25 timer om ugen, uden så at være til stede for sine børn når de er hjemme. Så er det måske bedre at arbejde 40 timer om ugen, hvis man så er på når man er hjemme? Kender desværre bare mange der arbejder på nedsat tid, men som ikke nødvendigvis bruger den ex. tid på børnene
Omvendt kender jeg en del som arbejder rigtig meget, men som så priotere børnene meget meget højt når de så har fri.
Anmeld