Hvor mange timer arbejder du om ugen...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. marts 2010

MariaJ

ditdot skriver:

Hej,

Har ikke læst hele tråden igenem, men opfatter at meget handler om at tiden med børnene ikke kan erstattes af penge og at man gerne går på kompromis. Jeg arbejder selv 40 timer i ugen som sygeplejerske og går på barsel i maj (er sat til 11.juli). Jeg vil for alt i verden gerne arbejde færre timer og være en rigtig hyggemor som har tid og overskud til sine børn. Men så tænker jeg også lidt længere frem, jeg har ikke lyst til at ende som ludfattig pensionist når den tid kommer, forbi jeg har valgt at blive hjemme med børnene, og manden har arbejdet røven af sig. Jeg er lykkeligt gift og vil ende mine dage sammen med min mand som nok også skal sørge for mig. Men men, man ved jo faktisk aldrig, og selvom jeg normalt er håbløs romantiker så er det da noget at overveje...? arbejder du deltid det meste af dit voksne liv får du en sølle pension, gulddanmark eller ej, og nogen skal jo betale for alle de ældre i generationen over os som lige skal igenem systemet inden det bliver vores tur.

Er der ingen som tænker pension når de planlægger deres arbejdsliv eller er det bare mig som helst vil have både livrem og seler på...

Knus herfra 

Det tænker jeg også på, så kan rigtig godt følge dig her. Det handler ikke om at være "rig" som pensionst, men om at have frihed til at kunne tage valg (som fx ikke være økonomisk afhængig af sin mand). Jeg kan godt forstå at rigtig mange - især mødre - gerne vil være hjemme hos deres børn, men tror også at det kan blive en "deltidsfælde", der betyder at de om 10-20-30 år er betydeligt ringere stillet end deres mænd, hvis parforholdet alligevel ikke holder (og det behøver jo ikke at være ens eget valg). Min mor gik hjemme meget af min barndom, og det har været fantastisk, men jeg ser også i dag at hun har betalt en høj pris for det.

Knus Maria

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2010

Honningblomst

Men det handler vel også om hvilken pris eller hvor høj pris man ønsker at betale for at give sine børn de bedste betingelser, altså ud fra hvad den enkelte mener er det bedste...for mig er det slet ikke et svært valg, det er en selvfølge at jeg er der for mine børn og jeg ville aldrig byde dem at være mange timer ude og blive passet og med en mor der har travlt og ikke er tilstede eller glad for hendes liv...

Jeg har så ingen mand at være afhængig af... og eftersom jeg først skal ud på arbejdsmarkedet som 37 årig, så satser jeg da på at arbejde til mere end de 60 år..og så er deltid jo ikke så opslidende så måske jeg holde ud længere end dem på fuldtid, hvem ved..

Knus Eva.

MariaJ skriver:

Det tænker jeg også på, så kan rigtig godt følge dig her. Det handler ikke om at være "rig" som pensionst, men om at have frihed til at kunne tage valg (som fx ikke være økonomisk afhængig af sin mand). Jeg kan godt forstå at rigtig mange - især mødre - gerne vil være hjemme hos deres børn, men tror også at det kan blive en "deltidsfælde", der betyder at de om 10-20-30 år er betydeligt ringere stillet end deres mænd, hvis parforholdet alligevel ikke holder (og det behøver jo ikke at være ens eget valg). Min mor gik hjemme meget af min barndom, og det har været fantastisk, men jeg ser også i dag at hun har betalt en høj pris for det.

Knus Maria

Anmeld

14. marts 2010

Tiina

Min normtid er 37 timer om ugen - når jeg altså ikke er på barsel. Nogle gange har jeg arbejdet meget mere - og de uger hvor jeg har børnene har jeg arbejdet lidt mindre (har 2 drenge fra første ægteskab hver anden uge).

Nu kommer jeg nok til at holde det på 37 timer sådan nogenlunde fast fordi jeg nu får min datter (på tirsdag) og hun vil jo være hos mig hele tiden.

Well, IT branchen er forholdsvist fleksibel og jeg kan også arbejde hjemmefra, så jeg forventer at hun skal være i daginstitution fra ca. 8 morgen til 16 eftermiddag. Nogle dage mindre. Kæresten har aften arbejde, så det kan være at hun ikke behøver at være der så længe.

Omvendt må jeg sige, at mine drenge har haft det fint i vuggestue og børnehave ca. 8 timer om dagen. De får leget det de har lyst, og virker absolut ikke som om de har lidt nød. Så jeg har ikke dårlig samvittighed - vi skal jo have det hele til at hænge sammen.

Mens jeg går på barsel, kan drengene komme tidligt hjem fra skole og behøver ikke blive i SFO og klubben. Det er den frihed jeg kan give dem det næste års tid.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.