Jeg er IKKE racist men

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. januar 2010

Unalisa

Ansemusen skriver:

Der er jo en grund til at måske en større procentdel af 'ikke-danskere' laver kriminalitet eller ballade som skribenten kalder det. Det tror jeg skyldes vi danskeres ringe evne til at byde det ukendte og udanske velkommen! At acceptere forskelle, og at hjælpe dem som har været udsat for frygtelige ting i deres hjemland (noget som også ville give os og dig store psykiske men). Jeg tror på, at bliver man mødt med kærlighed og føler sig velkommen, så har man også lyst til at yde og bidrage til et godt samfund. Men bliver man mødt med en kold skulder, DF, fordomme osv. så har man, som traumatiseret menneske, måske ikke overskud til at være storsindet og bare vende den anden kind til. Denne problematik er SÅ meget mere kompleks end sådan som vedkommende beskriver det, og jeg tror ikke at det bliver bedre førend vi alle forstår det og viser mere medmenneskelighed!

Disse 'ballademagere' (og det er jo langt fra alle indvandrere/flygtninge som er det) er det jo fordi de har det dårligt, ligesom mange psykisk belastede danskere heller ikke opfører sig ordentligt! Så vidt jeg ved, er der en større procentdel af de socialt dårligt stillede danskere som begår kriminalitet, end der er indvandrere/flygtninge der gør det. Men ja, flere 'ikke danskere' som begår kriminalitet end alle danskere. Det er jo fordi disse mennesker bliver stuvet sammen i ghettoer og ikke får lov til at blive lukket ind i det danske samfund (med mindre de bliver fuldstændig som os, og dér betragtes de stadig ikke helt som lige)!

Mange glemmer desværre også, at 2. generationsindvandrere jo ER danskere, de er født her i landet og har lige så meget ret til at være her som alle os andre! Ligesom danskere født af svenskrere, nordmænd, italienere osv. har det!

Mht. om vedkommende er racist, så er definitionen på en racist, jo en der udelukkende hader folk for deres race/hudfarve. Det synes jeg ikke kommer til udtryk her. Men ingen tvivl om, at det er en meget fordomsfuld person, som har skrevet det. En som ikke tager alle apekter med i så kompleks en problematik!

HØRT

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. januar 2010

Bondepigen

Miamaja skriver:

"jeg kan ikke forstaa hvorfor de der sorte, udlaendinge, nydanskere, negere eller hvad nu man maa kalde dem, som regel altid er dem der laver ballade og hvis man siger noget, saa er man racist! Det mener jeg ikke er rigtigt! Ja, jeg ved godt at danskere ogsaa laver ballade, men der hvor jeg bor, er der rigtig mange af de sorte, og jeg har tit vaeret ude for, at hvis man er dansker og kvinde, saa kalder de os luder. Det har min veninde selv vaeret ude for i Netto. Saa er det jeg taenker, hvorfor kan de ikke bare skrubbe hjem, hvis de ikke kan lide os? Men det maa man heller ikke sige, for saa bliver de sorte sure og raaber at man er racist. Man maa snart ikke engang vaere i sit eget land, og det eneste jeg synes er at man skal opfore sig ordenligt og respektere hinanden"

Ud fra ovenstaaende tekst, mener du saa vedkommende er racist eller ikke? Tak til alle der svarer!

Helt ærligt MiaMaja. Jeg kan da udmærket se, at noget af det du skriver der, er plukket ud af noget jeg har skrevet... og nogle andre herinde.

Og så får man at vide, at man har en indskrænket tankegang osv... Men altså jeg mener jo at det er dem, der ikke kan se bagom det der skrives er lidt indskrænkede og naive.....

Jeg prøver bare på at sige, at vi lige netop alle er lige SORTE som HVIDE og LYSERØDE og GULE og RØDE. Vi er ALLESAMMEN MENNESKER!!!

Jeg prøver bare på at sige, at der ikke er nogen der er MERE lige end andre!!

Nogle gange er det bare ikke til at få ned på skrift, så folk kan forstå hvad man mener, og derfor ville det være bedre hvis man kunne tale sammen mund til mund (for at fremme forståelsen).

Anmeld

21. januar 2010

Elizabeth Nuñez

Ansemusen skriver:

Der er jo en grund til at måske en større procentdel af 'ikke-danskere' laver kriminalitet eller ballade som du kalder det. Det tror jeg skyldes vi danskeres ringe evne til at byde det ukendte og udanske velkommen! At acceptere forskelle, og at hjælpe dem som har været udsat for frygtelige ting i deres hjemland (noget som også ville give os og dig store psykiske men). Jeg tror på, at bliver man mødt med kærlighed og føler sig velkommen, så har man også lyst til at yde og bidrage til et godt samfund. Men bliver man mødt med en kold skulder, DF, fordomme osv. så har man, som traumatiseret menneske, måske ikke overskud til at være storsindet og bare vende den anden kind til. Denne problematik er SÅ meget mere kompleks end sådan som du beskriver det, og jeg tror ikke at det bliver bedre førend vi alle forstår det og viser mere medmenneskelighed!

Disse 'ballademagere' (og det er jo langt fra alle indvandrere/flygtninge som er det) er det jo fordi de har det dårligt, ligesom mange psykisk belastede danskere heller ikke opfører sig ordentligt! Så vidt jeg ved, er der en større procentdel af de socialt dårligt stillede danskere som begår kriminalitet, end der er indvandrere/flygtninge der gør det. Men ja, flere 'ikke danskere' som begår kriminalitet end alle danskere. Det er jo fordi disse mennesker bliver stuvet sammen i ghettoer og ikke får lov til at blive lukket ind i det danske samfund (med mindre de bliver fuldstændig som os, og dér betragtes de stadig ikke helt som lige)!

Og husk på, at 2. generationsindvandrere jo ER danskere, de er født her i landet og har lige så meget ret til at være her som alle os andre! Ligesom danskere født af svenskrere, nordmænd, italienere osv. har det!

Helt enig. det er ikke let at integrere sig i et samfund hvor man ikke er velkommen. For det er virkelig den behandling man som udlænding får her. De fleste tilflyttere der kommer hertil er udvandret fra deres eget land pga. krig, Jeg kender sågar nogle der ville blive tortureret, måske endda dræbt hvis de tog tilbage til deres eget land, da deres regering mener at de er politisk aktive, og det må de ikke hvis de ikke er enige. Og så komme til et land hvor man endda får at vide fra dag et af man ikke er velkommen, da man jo er "udlænding" og de laver ballade.. Så der ikke ret meget at stille op når nogen på forhånd har besluttet hvordan du er... for i mange danskers sind så er det såmænd ligegyldig om du er fra Ghana, Yemen, Iran, Tyrkiet, Nigeria, Columbia eller Cuba, du ser anderledes ud, så derfor er du ikke velkommen, og hvor kan vi så putte jer..?? i getthoer.. flot interegretion siger jeg bare.

For at udlændinge kan få permament opholdstilladelse til DK SKAL de (siger det lige igen: SKAL DE) tage et obligatorisk danskforløb, så vidt muligt prøve at integrere sig i samfundet, samt arbejde i 2.5 år på fuldtid. Det er reglerne.. og det gælder dem alle.. ALLESAMMEN!! vi har den kontrakt de skal underskrive herhjemme.. og den er ikke anderledes fordi f.eks. min mand er gift med mig.. han skulle også skrive under på at han var asyl ansøger til DK for at få opholdstilladelse. Udover dette, står der at de skal tale til danskerne med respekt (også selvom vi ikke nødvendigvis gør det til dem).. og der er så mange andre regler de skal følge.

Vi har en del udlændinge i Danmark, jeg synes at det er dejligt at bo i et land hvor der er så mange spændende kulturer. Og jeg er sikker på at hvis man viser respekt og giver en hånd kan der kun komme noget godt ud af det, for det er i de færreste tilfælde at når man behandler et menneske godt, at det ikke også behandler dig godt!

Anmeld

21. januar 2010

Ansemusen

Elizabeth Nuñez skriver:

Helt enig. det er ikke let at integrere sig i et samfund hvor man ikke er velkommen. For det er virkelig den behandling man som udlænding får her. De fleste tilflyttere der kommer hertil er udvandret fra deres eget land pga. krig, Jeg kender sågar nogle der ville blive tortureret, måske endda dræbt hvis de tog tilbage til deres eget land, da deres regering mener at de er politisk aktive, og det må de ikke hvis de ikke er enige. Og så komme til et land hvor man endda får at vide fra dag et af man ikke er velkommen, da man jo er "udlænding" og de laver ballade.. Så der ikke ret meget at stille op når nogen på forhånd har besluttet hvordan du er... for i mange danskers sind så er det såmænd ligegyldig om du er fra Ghana, Yemen, Iran, Tyrkiet, Nigeria, Columbia eller Cuba, du ser anderledes ud, så derfor er du ikke velkommen, og hvor kan vi så putte jer..?? i getthoer.. flot interegretion siger jeg bare.

For at udlændinge kan få permament opholdstilladelse til DK SKAL de (siger det lige igen: SKAL DE) tage et obligatorisk danskforløb, så vidt muligt prøve at integrere sig i samfundet, samt arbejde i 2.5 år på fuldtid. Det er reglerne.. og det gælder dem alle.. ALLESAMMEN!! vi har den kontrakt de skal underskrive herhjemme.. og den er ikke anderledes fordi f.eks. min mand er gift med mig.. han skulle også skrive under på at han var asyl ansøger til DK for at få opholdstilladelse. Udover dette, står der at de skal tale til danskerne med respekt (også selvom vi ikke nødvendigvis gør det til dem).. og der er så mange andre regler de skal følge.

Vi har en del udlændinge i Danmark, jeg synes at det er dejligt at bo i et land hvor der er så mange spændende kulturer. Og jeg er sikker på at hvis man viser respekt og giver en hånd kan der kun komme noget godt ud af det, for det er i de færreste tilfælde at når man behandler et menneske godt, at det ikke også behandler dig godt!

Lige præcis! Og ikke alle flygtninge, med den frygtelige bagage de har, er i stand til at tage et fuldtidsarbejde, men har brug for massiv psykologhjælp og at blive mødt med respekt og forståelse! Mange har desværre svært ved at sætte sig ind i, hvordan det er at komme til et nyt land som fremmed, at blive set på som anderledes og at blive mødt med fordomme. Her tror jeg den selvopfyldende profeti i den grad gør sig gældende! Vi forventer at 'de' laver ballade, hvilket ofte medfører, at så laver 'de' ballade.

Desuden synes jeg sgu at vi har det meget godt i Danmark! Vi mangler ikke noget som sådan (selvfølgelig er der alle nedskæringerne i den offentlige sektor osv. osv., men i bund og grund har vi nok af det meste) og kan sagtens blive meget bedre til at dele og ikke være så bange for at blive frarøvet noget af 'de fremmede', som mange desværre opfatter flygtninge/invandrere som.

Jeg håber at man om 50 år vil grine af vores fordomsfuldhed og fremmedfjendskhed, fordi vi har lært at leve sammen som mennesker og ikke som forskellige racer! Vi kommer for pokker fra samme planet og i bund og grund er vi alle meget ens!

Anmeld

21. januar 2010

Honningblomst

Maise skriver:

åhhh Eva, du er sgu sjov. Det minder mig om de mødre der tror hele er verden er til for dem og at man fandme bare har at flytte sig de kommer med barnevognen. Og det er lige før at de beder buschaufføren om at dæmpe lyset i bussen for deres barn skal altså sove. Min kæreste og jeg kalder disse mødre for " Nu er jeg jo mor ". har mødt frygtelig mange af dem, inklusiv min egen søster.

Åh ja...dem kender jeg også...

Anmeld

21. januar 2010

Bondepigen

....og til orientering, har jeg en meget god veninde som er iraker, og en dejlig ven som er sudaneser... Og de mener bestemt ikke jeg er racistisk, for de forstår netop godt, hvad jeg mener...

Men som sagt, kan det godt være svært at få det gjort forståeligt på skrift... uden at skære det ud i pap, og det er altså meget svært, når folk ikke LÆSER hvad man skriver...

Det jeg så mener, at der er noget jeg har skrevet med en anden formulering er det her:  "Man maa snart ikke engang vaere i sit eget land, og det eneste jeg synes er at man skal opfore sig ordenligt og respektere hinanden"

Jeg skrev det så bare som, at man næsten føler sig fremmed i sit land, fordi man ikke længere må være sig selv, man skal hele tiden være bange for om nogen føler sig stødt....

Anmeld

21. januar 2010

Honningblomst

Ansemusen skriver:

Der er jo en grund til at måske en større procentdel af 'ikke-danskere' laver kriminalitet eller ballade som skribenten kalder det. Det tror jeg skyldes vi danskeres ringe evne til at byde det ukendte og udanske velkommen! At acceptere forskelle, og at hjælpe dem som har været udsat for frygtelige ting i deres hjemland (noget som også ville give os og dig store psykiske men). Jeg tror på, at bliver man mødt med kærlighed og føler sig velkommen, så har man også lyst til at yde og bidrage til et godt samfund. Men bliver man mødt med en kold skulder, DF, fordomme osv. så har man, som traumatiseret menneske, måske ikke overskud til at være storsindet og bare vende den anden kind til. Denne problematik er SÅ meget mere kompleks end sådan som vedkommende beskriver det, og jeg tror ikke at det bliver bedre førend vi alle forstår det og viser mere medmenneskelighed!

Mange glemmer desværre også, at 2. generationsindvandrere jo ER danskere, de er født her i landet og har lige så meget ret til at være her som alle os andre! Ligesom danskere født af svenskrere, nordmænd, italienere osv. har det!

Mht. om vedkommende er racist, så er definitionen på en racist, jo en der udelukkende hader folk for deres race/hudfarve. Det synes jeg ikke kommer til udtryk her. Men ingen tvivl om, at det er en meget fordomsfuld person, som har skrevet det. En som ikke tager alle apekter med i så kompleks en problematik!

SÅDAN!!!lige mine ord...

Anmeld

21. januar 2010

Kløver

Miamaja skriver:

"jeg kan ikke forstaa hvorfor de der sorte, udlaendinge, nydanskere, negere eller hvad nu man maa kalde dem, som regel altid er dem der laver ballade og hvis man siger noget, saa er man racist! Det mener jeg ikke er rigtigt! Ja, jeg ved godt at danskere ogsaa laver ballade, men der hvor jeg bor, er der rigtig mange af de sorte, og jeg har tit vaeret ude for, at hvis man er dansker og kvinde, saa kalder de os luder. Det har min veninde selv vaeret ude for i Netto. Saa er det jeg taenker, hvorfor kan de ikke bare skrubbe hjem, hvis de ikke kan lide os? Men det maa man heller ikke sige, for saa bliver de sorte sure og raaber at man er racist. Man maa snart ikke engang vaere i sit eget land, og det eneste jeg synes er at man skal opfore sig ordenligt og respektere hinanden"

Ud fra ovenstaaende tekst, mener du saa vedkommende er racist eller ikke? Tak til alle der svarer!

Nææ ikke umiddelbart, jeg har det lidt selv på samme på samme måde, jeg er på ingen måde racist, det der ligger bag racisme er jo også man ikke vil være sammen med folk som feks er sorte i huden elelr lignende, og jeg har intet imod anden hudfarve, religion eller andet end mig selv.

Jeg synes så også det kan være svært, som du beskriver det, for man må ikke sige noget uden man så er rasist. har da oplevet episoder hvor man bliver misforstået, feks hvis man handler og kundne bagved en hamrer indkøbsvognen lige op i hælen på en, i frustration og smerte vender man sig om og siger, er du ik sød og holde afstand, i et måske lette surt tonefald, og pludselig var man rasist

Det er synd det skal være sådan, vi skulle jo helst være her allesammen

Anmeld

21. januar 2010

Bondepigen

Maja84 skriver:

Nææ ikke umiddelbart, jeg har det lidt selv på samme på samme måde, jeg er på ingen måde racist, det der ligger bag racisme er jo også man ikke vil være sammen med folk som feks er sorte i huden elelr lignende, og jeg har intet imod anden hudfarve, religion eller andet end mig selv.

Jeg synes så også det kan være svært, som du beskriver det, for man må ikke sige noget uden man så er rasist. har da oplevet episoder hvor man bliver misforstået, feks hvis man handler og kundne bagved en hamrer indkøbsvognen lige op i hælen på en, i frustration og smerte vender man sig om og siger, er du ik sød og holde afstand, i et måske lette surt tonefald, og pludselig var man rasist

Det er synd det skal være sådan, vi skulle jo helst være her allesammen

Lige netop

Anmeld

21. januar 2010

mor_sabina

Miamaja skriver:

Hej der, ja det er jeg enig i. Personligt berorer det mig naar folk kommer med udtalelser om negere, "de der sorte' osv. osv.  i en negativ kontext. ganske naturligt fordi min skonne guldklump er en laekker smaekker brun lille en Hvis nu dit eller jer andre der folger med paa debatten, nu havde et barn, som var laekker brun, og horte andre komme med udtalelser om  'de der sorte', nydanskere, negere, indvandrere. "Det er som regel altid dem der laver ballade' m.m ville du/I stadig mene det samme ?

Selvfølgelig ville jeg så vøre påvirket af det, men jeg ville håbe at jeg kunne skelne. For du må vel stadig have noget imod de unge/folk som gør verden usikker netop for vores guldklumper!?

Men jeg forstår dig så udemærket. Jeg tror bare man skal blive bedre til ikke at generalisere. Om det er mørke, folk med piercinger, tatooveringer hvad ved jeg så er der aldrig to der er ens heldigvis.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.