"jeg kan ikke forstaa hvorfor de der sorte, udlaendinge, nydanskere, negere eller hvad nu man maa kalde dem, som regel altid er dem der laver ballade og hvis man siger noget, saa er man racist! Det mener jeg ikke er rigtigt! Ja, jeg ved godt at danskere ogsaa laver ballade, men der hvor jeg bor, er der rigtig mange af de sorte, og jeg har tit vaeret ude for, at hvis man er dansker og kvinde, saa kalder de os luder. Det har min veninde selv vaeret ude for i Netto. Saa er det jeg taenker, hvorfor kan de ikke bare skrubbe hjem, hvis de ikke kan lide os? Men det maa man heller ikke sige, for saa bliver de sorte sure og raaber at man er racist. Man maa snart ikke engang vaere i sit eget land, og det eneste jeg synes er at man skal opfore sig ordenligt og respektere hinanden"
Ud fra ovenstaaende tekst, mener du saa vedkommende er racist eller ikke? Tak til alle der svarer!
Der er jo en grund til at måske en større procentdel af 'ikke-danskere' laver kriminalitet eller ballade som skribenten kalder det. Det tror jeg skyldes vi danskeres ringe evne til at byde det ukendte og udanske velkommen! At acceptere forskelle, og at hjælpe dem som har været udsat for frygtelige ting i deres hjemland (noget som også ville give os og dig store psykiske men). Jeg tror på, at bliver man mødt med kærlighed og føler sig velkommen, så har man også lyst til at yde og bidrage til et godt samfund. Men bliver man mødt med en kold skulder, DF, fordomme osv. så har man, som traumatiseret menneske, måske ikke overskud til at være storsindet og bare vende den anden kind til. Denne problematik er SÅ meget mere kompleks end sådan som vedkommende beskriver det, og jeg tror ikke at det bliver bedre førend vi alle forstår det og viser mere medmenneskelighed!
Disse 'ballademagere' (og det er jo langt fra alle indvandrere/flygtninge som er det) er det jo fordi de har det dårligt, ligesom mange psykisk belastede danskere heller ikke opfører sig ordentligt! Så vidt jeg ved, er der en større procentdel af de socialt dårligt stillede danskere som begår kriminalitet, end der er indvandrere/flygtninge der gør det. Men ja, flere 'ikke danskere' som begår kriminalitet end alle danskere. Det er jo fordi disse mennesker bliver stuvet sammen i ghettoer og ikke får lov til at blive lukket ind i det danske samfund (med mindre de bliver fuldstændig som os, og dér betragtes de stadig ikke helt som lige)!
Mange glemmer desværre også, at 2. generationsindvandrere jo ER danskere, de er født her i landet og har lige så meget ret til at være her som alle os andre! Ligesom danskere født af svenskrere, nordmænd, italienere osv. har det!
Mht. om vedkommende er racist, så er definitionen på en racist, jo en der udelukkende hader folk for deres race/hudfarve. Det synes jeg ikke kommer til udtryk her. Men ingen tvivl om, at det er en meget fordomsfuld person, som har skrevet det. En som ikke tager alle apekter med i så kompleks en problematik!