Jeg er IKKE racist men

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. januar 2010

Miamaja

Zafir skriver:

Altså - nej, jeg mener ikke at personen er racist, men jeg mener at personen har en indskrænket tankegang.

Racisme er noget helt andet. Racisme er sådan, at man har en forudindtaget mening om, hvordan folk er pga deres race. At man per definition ikke kan lide folk der er fra en anden kultur end en selv, blot pga det.

Jeg kan fx. ikke lide alle der laver ballade og er respektløse overfor andre. Jeg er faktisk fløjtende ligeglad om hvor de er fra... Det bryder jeg mig bare ikke om.

Men der er mange der har en indskrænket holdning til MANGE ting, uden at de behøver at være racister.

Der er noget jeg ikke forstaa ud fra dit indlaeg. saa haaber du kan hjaelpeDu skriver at du mener racisme er sådan, at man har en forudindtaget mening om, hvordan folk er pga deres race. At man per definition ikke kan lide folk der er fra en anden kultur end en selv, blot pga det. men samtidig mener du ikke at personen i teksten generalisere alle folk der er morke, udlaendinge, negere, nydanskere ved at skrive de der sorte og henvise til mange forskellige mennesker?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. januar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Miamaja skriver:

Der er noget jeg ikke forstaa ud fra dit indlaeg. saa haaber du kan hjaelpeDu skriver at du mener racisme er sådan, at man har en forudindtaget mening om, hvordan folk er pga deres race. At man per definition ikke kan lide folk der er fra en anden kultur end en selv, blot pga det. men samtidig mener du ikke at personen i teksten generalisere alle folk der er morke, udlaendinge, negere, nydanskere ved at skrive de der sorte og henvise til mange forskellige mennesker?

Så har jeg ikke forstået den første tekst godtnok

Sorry.

Anmeld

21. januar 2010

mor_sabina

Miamaja skriver:

"jeg kan ikke forstaa hvorfor de der sorte, udlaendinge, nydanskere, negere eller hvad nu man maa kalde dem, som regel altid er dem der laver ballade og hvis man siger noget, saa er man racist! Det mener jeg ikke er rigtigt! Ja, jeg ved godt at danskere ogsaa laver ballade, men der hvor jeg bor, er der rigtig mange af de sorte, og jeg har tit vaeret ude for, at hvis man er dansker og kvinde, saa kalder de os luder. Det har min veninde selv vaeret ude for i Netto. Saa er det jeg taenker, hvorfor kan de ikke bare skrubbe hjem, hvis de ikke kan lide os? Men det maa man heller ikke sige, for saa bliver de sorte sure og raaber at man er racist. Man maa snart ikke engang vaere i sit eget land, og det eneste jeg synes er at man skal opfore sig ordenligt og respektere hinanden"

Ud fra ovenstaaende tekst, mener du saa vedkommende er racist eller ikke? Tak til alle der svarer!

Jeg ved godt det er et ømtåleligt emne for dig, og du nemt bliver stødt på din søns vegne, men det gør altså ikke alle der udtaler sig anderledes til racister.

Det kan være rigtig svært at udtale sig om den gruppe af unge, der laver al den ballede uden at komme til at lyde racistisk, men jeg vil lige huske på, at vi også får sagt nogle mindre flaterende ting, om dem der er med i bandekrigen, og de der holder politiet på gaden under klimatopmødet.

Jeg synes det er en svær debat, da vi ikke alle har samme diffinition af ordet racist såvel, som ordet neger.

Personligt bryder jeg mig ikke om ordet neger, men foretrækker at sige amerikaner, dansker, somalier, koreaner osv.

Og jeg mener desuden ikke man er racist, så længe man behandler alle lige.

Anmeld

21. januar 2010

Sisley

Jeg opfatter ikke mig selv som racist overhovedet og har også den holdning at så længe man opfører sig ordentlig overfor andre, er det sgu lige gyldigt hvad farve man har.

Men jeg må desværre konstatere - alene ud fra mine egne oplevelser - at det ofte er udlændinge, der er involveret i ballade fx ikke taler pænt eller henvender sig med en "mærkelig" attitude. Dermed ikke sagt at alle mulige andre ikke også laver ballade osv. - jeg oplever det blot ikke i samme grad.

Skal man ikke i et vist omfang hade for at være racist? Jeg hader bestemt ikke, men stoler ikke på udlændinge - måske har jeg kun haft dårlige oplevelser - men min erfaring er, at deres mentalitet er en anden end danskernes.

Håber ikke at jeg støder nogen - måske er jeg blot et eksempel på en uvidende dansker og det er sikkert mig der går glip af noget, men jeg ønsker ikke umiddelbart at omgås andre end danskere. Jeg er nok lidt hurtig til at generelisere, men når man hører så meget om udlændinge der laver ballade, vil jeg hellere holde mig for mig selv end at risikere noget.

Anmeld

21. januar 2010

Ox.

Enhver teori, som indeholder påstanden om, at racemæssige eller etniske grupper i sig selv er overlegne eller underlegne, således implicerende, at nogle ville have ret til at dominere eller eliminere andre, der opfattes som underlegne, eller som baserer værdiopfattelser på racemæssig skelnen...

Da race er et omstridt begreb, er det ikke underligt, at der er uenighed om defitionen af racisme. Ordet race har siden den klassiske racismes fremkomst med Gobineau i 1800-tallet og især siden nazismen i 1930'erne været forbundet med en inddeling af menneskeheden i europæere, afrikanere og asiater og evt. undergrupper. Men i ældre sprogbrug, og stadig på f.eks. engelsk, betyder race nærmest "slags", mennesketype, stamme, nation eller folk, uden den biologisk-genetiske betydning. Man kan derfor måske argumentere for, at ordet racisme skal have en udvidet betydning i retning af "lære, som bygger på at opdele mennesket i grupper/stammer", men dette er ikke den klassiske betydning af ordet.

Nogle af de dagligdags betydninger af ordet racisme er bedre dækket af begreberne diskrimination (forskelsbehandling) eller xenofobi ("fremmedhad"). Når det handler om ytringer, er begrebet ærekrænkelse ofte dækkende.

Wikipedia.

Det er vanvittigt svært at udtale sig om hvad der er racistisk eller ej, men det indlæg der, mener jeg ikke er racistisk, og en anden ting, så håber jeg da ikke det er direkte citeret af hvad en har skrevet herinde, for så synes jeg lidt det er at hænge folk ud.

Jeg mener bestemt ikke, at fordi man siger det på den måde, at det er racistisk, det er jo som der er beskrevet i indlægget, sådan det er mange steder!

Jeg brokkede mig eksempelvis over mine somaliske naboers larm, og STRAKS var jeg racist fordi jeg blev sur over at min datter ikke kunne få lov at sove .. Helt ærligt  Og da jeg skulle over at handle var der en udenlandsk gut der tog fat i mig, imens hans kammerat hev min trøje op og gramsede helt vildt på mig imens jeg bare skreg! Da jeg så kom fri pandede jeg ham en, og så blev jeg ellers kaldt "Din klamme lille danske luder!" Jo tak, luder fordi jeg bliver overgrebet, gramset på og ikke vil have det!

Og det er jo bare det der bliver skrevet, at siger vi "pip" jamen så er vi straks ludere, racister og hvad ved jeg, men når de står og råber "hvide djævel", "jeg bomber dig" "Danske luder" osv, så er dte ikke racistisk i deres ører, og undskyld mig, jeg er godt klar over hvordan piben ville lyde hvis vi var i deres land, der var sku ingen kære mor da, og alt dte her jeg beskriver er desværre også det jeg oplever oftest her hvor jeg bor, og det er også det som personen du har cititeret skriver han/hun har ... Jeg kan ikke se hvorfor det er racistisk, men det er min holdning.

Min anden nabo er også somalier, og har 5 børn, hende er jeg ofte sammen med og drikker kaffe osv, og vi hygger rigtig meget, så jeg tager ikke alle over en kamp, ergo, vil jeg ihvertfald ikke mene jeg er racist, men hvis jeg kigger procentmæssigt på her hvor jeg bor ihvertfald, ved jeg godt hvordan tingene ser ud!

Anmeld

21. januar 2010

LouiseNielsen

Nu mener du jo man er racist fordi man kalder en sort for neger, hvilket de i mine øjne jo for pokker da er....

Men nej jeg syntes ikke ud fra din tekst at "personen" er racist, men mener at man skal huske at se begge veje. Både danske og udlændinge skal opføre sig ordenligt... Man høre jo desværre bare oftest når det er en udlænding der har lavet balladen!

Nu bor vi selv i et ghetto kvater, og er rigtig glad for at bo her. Men ser da en del ballade, og jo det er oftest udlændinge der laver det, MEN her bor jo så også flest af dem....

Kram

Anmeld

21. januar 2010

Sisley

Sussie&Lilje skriver:

Da race er et omstridt begreb, er det ikke underligt, at der er uenighed om defitionen af racisme. Ordet race har siden den klassiske racismes fremkomst med Gobineau i 1800-tallet og især siden nazismen i 1930'erne været forbundet med en inddeling af menneskeheden i europæere, afrikanere og asiater og evt. undergrupper. Men i ældre sprogbrug, og stadig på f.eks. engelsk, betyder race nærmest "slags", mennesketype, stamme, nation eller folk, uden den biologisk-genetiske betydning. Man kan derfor måske argumentere for, at ordet racisme skal have en udvidet betydning i retning af "lære, som bygger på at opdele mennesket i grupper/stammer", men dette er ikke den klassiske betydning af ordet.

Nogle af de dagligdags betydninger af ordet racisme er bedre dækket af begreberne diskrimination (forskelsbehandling) eller xenofobi ("fremmedhad"). Når det handler om ytringer, er begrebet ærekrænkelse ofte dækkende.

Wikipedia.

Det er vanvittigt svært at udtale sig om hvad der er racistisk eller ej, men det indlæg der, mener jeg ikke er racistisk, og en anden ting, så håber jeg da ikke det er direkte citeret af hvad en har skrevet herinde, for så synes jeg lidt det er at hænge folk ud.

Jeg mener bestemt ikke, at fordi man siger det på den måde, at det er racistisk, det er jo som der er beskrevet i indlægget, sådan det er mange steder!

Jeg brokkede mig eksempelvis over mine somaliske naboers larm, og STRAKS var jeg racist fordi jeg blev sur over at min datter ikke kunne få lov at sove .. Helt ærligt  Og da jeg skulle over at handle var der en udenlandsk gut der tog fat i mig, imens hans kammerat hev min trøje op og gramsede helt vildt på mig imens jeg bare skreg! Da jeg så kom fri pandede jeg ham en, og så blev jeg ellers kaldt "Din klamme lille danske luder!" Jo tak, luder fordi jeg bliver overgrebet, gramset på og ikke vil have det!

Og det er jo bare det der bliver skrevet, at siger vi "pip" jamen så er vi straks ludere, racister og hvad ved jeg, men når de står og råber "hvide djævel", "jeg bomber dig" "Danske luder" osv, så er dte ikke racistisk i deres ører, og undskyld mig, jeg er godt klar over hvordan piben ville lyde hvis vi var i deres land, der var sku ingen kære mor da, og alt dte her jeg beskriver er desværre også det jeg oplever oftest her hvor jeg bor, og det er også det som personen du har cititeret skriver han/hun har ... Jeg kan ikke se hvorfor det er racistisk, men det er min holdning.

Min anden nabo er også somalier, og har 5 børn, hende er jeg ofte sammen med og drikker kaffe osv, og vi hygger rigtig meget, så jeg tager ikke alle over en kamp, ergo, vil jeg ihvertfald ikke mene jeg er racist, men hvis jeg kigger procentmæssigt på her hvor jeg bor ihvertfald, ved jeg godt hvordan tingene ser ud!

Det er også lidt den slags oplevelser jeg har haft og så holder jeg mig bare helt væk. Synes det er opløftende, at du alligevel ses med din nabo :-)

Anmeld

21. januar 2010

Ox.

Sisley skriver:

Det er også lidt den slags oplevelser jeg har haft og så holder jeg mig bare helt væk. Synes det er opløftende, at du alligevel ses med din nabo :-)

Jamen hun er en skøn kvinde alene mor med 5 børn, og hun er en af de mest gavmilde mennesker jeg kender  Det er så hyggeligt at sludre med hende ..

Anmeld

21. januar 2010

Vial

Miamaja skriver:

Min tekst er taget ud fra materiale som er skrevet af forskellige brugere herinde paa baby.dk. Tak for dit indlaeg og alle jer andres

Nu må jeg lige forstå det ret:

Har du siddet og klippet klistret, så forskellige udtalelser er blevet til en samlet tekst??

I så fald er det helt usagligt.

Er det en samlet udtalelse fra en bruger her på baby.dk, så synes jeg faktisk, at det er lidt upassende, at smide det op, og lade os andre vurdere, om det er racistisk.

Hvad er dit formål med indlægget?

Anmeld

21. januar 2010

RikkeR

Åhh, jeg tænker bare at den her tråd er SÅ dum, på en eller anden måde.

Der er bare visse ting som ikke absolut SKAL debateres.

Kram fra den lidt konflikt-skye Rikke, som ikke vil ha´ ørerne i maskinen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.