Fortvivlet skriver:
Jeg siger min personlige mening og holdning, ligesom alle andre 
Jeg har bare endnu til gode at møde nogen der reelt er fattige
De fleste andre voksne, der ytrer sig bl.a. herinde, ved godt, at verden ikke er sort/hvid. Dine holdninger til og om andre mennesker er nærmest pr. definition negative, skeptiske, mistroiske.
Jeg er sådan set ikke et sekund i tvivl om, at der er mennesker, som ikke gør en indsats for at komme væk fra offentlig forsørgelse ( - og ja, jeg har også set Luksusfælden - hvor man bevidst udvælger ekstremerne, så vi andre kan sidde og forarges over, at de søreme ikke lige har gennemskuet, at de bruger en formue på fastfood, spil, biler, shopping. Men de fleste seere er forhåbentlig bevidste om, at det er et lille udsnit af virkeligheden. Ikke HELE virkeligheden. Langt fra. )
Men jeg er dæleme også klar over - fordi jeg som de fleste andre, håber jeg, orienterer mig bredt og ikke kun ud fra folk, jeg kender til eller skandalejournalistik - at der er mennesker i DK, som bare har været ramt af sort uheld, sygdom, negativ social arv etc. etc., og som ikke bare lige kan komme i gang med at tage en uddannelse, blive raske, finde job, spare op. Og hvad pokker hjælper det i øvrigt at tage en uddannelse nu eller næste år, når det er lige her og nu, man mangler penge til gaver til sine børn og en flæskesteg? Fx, fordi opsparingen røg, da en heftig tandpine nødvendiggjorde dyre tandelægebesøg, eller el-regningen var uventet høj?
Og så ønsker du, helt alvorligt, at vi, der donerer til julehjælp, blev forhindret i at gøre det, fordi du ikke bryder dig om, at vi tror/mener/ved, at nogen har brug for det?? Pas du dit eget blomsterbed og lad os andre afgøre, hvad og hvem vi vil støtte.
Det er mig ubegribeligt, at dit verdensbillede ikke er blevet en lillebitte udfordret og nuanceret igennem din uddannelse og dit arbejde som pædagog. Ville du kunne se et lille barn i øjnene og sige:”Nej, du får ikke en julegave, men du kan jo nok forstå, det er konsekvensen af, at mor ryger/er syg/ikke har været for heldig. Så jeg synes, det er GODT, der ikke er hjælp at hente for jer!” - ?