Moralsk dilemma julehjælp.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. december 2020

Mom

Profilbillede for Mom
Fortvivlet skriver:

Det behøver jeg ikke for jeg arbejder og tjener penge, skulle det ske at jeg skulle miste mit job, så har jeg naturligvis hver måned betalt til fagforening og a-kasse.

Jeg vil ikke ligge samfundet til last og jeg har da også haft modgang, men har da lært fra barns ben at man selv skal tjene sine penge og så må man rejse sig igen og igen

Hvad så hvis du bliver kronisk syg, og falder for dagpenge perioden?, så er det offentlige ydelser tilbage.

ALLE kan havne på offentlige ydelser, det kræver såmænd ikke så meget mere end fx. en ulykke eller kronisk sygdom som gør dig uarbejdsdygtig. 

Og så kan al den lærdom du har med fra barnsben af, ikke bruges til så meget..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Fortvivlet skriver:

Det behøver jeg ikke for jeg arbejder og tjener penge, skulle det ske at jeg skulle miste mit job, så har jeg naturligvis hver måned betalt til fagforening og a-kasse.

Jeg vil ikke ligge samfundet til last og jeg har da også haft modgang, men har da lært fra barns ben at man selv skal tjene sine penge og så må man rejse sig igen og igen

Ja men du er da bare super heldig. 

Men du svarede ikke. Hvad hvis du har medicin, eller noget andet,.?? Og har 2000-3000 tilbage til mad, bleer, og andre ting. 

Og ikke alle har nået at få en a-kasse, fagforening.. Men dejligt at du ingen problemer har haft og bare er perfekt.. Ikke alle er så heldige 

Anmeld Citér

7. december 2020

2018mor

Fortvivlet skriver:

Så er det jo så at man skal overveje at flytte i noget billigere, hvis man vitterligt har skåret alt ind, for så må du have en ret høj husleje

Ja for det er jo gratis at flytte... 

Jeg overbevises mere og mere om, at du er en troll - for SÅ uvidende er der da vel ingen der kan være og så frivilligt udstille det? 
De mennesker du kender sol er på KH, ja de findes uden tvivl. Men der findes bestemt også (mange!) som er virkelig kede af deres situation og gør alt for at overleve. 

Anmeld Citér

7. december 2020

Mom

Profilbillede for Mom
2018mor skriver:

Ja for det er jo gratis at flytte... 

Jeg overbevises mere og mere om, at du er en troll - for SÅ uvidende er der da vel ingen der kan være og så frivilligt udstille det? 
De mennesker du kender sol er på KH, ja de findes uden tvivl. Men der findes bestemt også (mange!) som er virkelig kede af deres situation og gør alt for at overleve. 

Jeg er faktisk enig i det med en Troll, for så vidt jeg kan læse tilbage, har der ikke været andet end negative svar og provokerende indslag fra denne bruger.

Anmeld Citér

7. december 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

I min verden har du ikke brug for den julehjælp da du har spar op og ved at du siger nej til den er der en mindre der får et nej til julehjælp som måske har en  stor medicin udgift  som grund sygdom som derfor virkelig ikke kan spar op!!

Okay tak for svar 

Anmeld Citér

7. december 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Fortvivlet skriver:

Jeg siger min personlige mening og holdning, ligesom alle andre 

Jeg har bare endnu til gode at møde nogen der reelt er fattige

De fleste andre voksne, der ytrer sig bl.a. herinde, ved godt, at verden ikke er sort/hvid. Dine holdninger til og om andre mennesker er nærmest pr. definition negative, skeptiske, mistroiske. 
Jeg er sådan set ikke et sekund i tvivl om, at der er mennesker, som ikke gør en indsats for at komme væk fra offentlig forsørgelse ( - og ja, jeg har også set Luksusfælden - hvor man bevidst udvælger ekstremerne, så vi andre kan sidde og forarges over, at de søreme ikke lige har gennemskuet, at de bruger en formue på fastfood, spil, biler, shopping. Men de fleste seere er forhåbentlig bevidste om, at det er et lille udsnit af virkeligheden. Ikke HELE virkeligheden. Langt fra. )
Men jeg er dæleme også klar over - fordi jeg som de fleste andre, håber jeg,  orienterer mig bredt og ikke kun ud fra folk, jeg kender til eller skandalejournalistik - at der er mennesker i DK, som bare har været ramt af sort uheld, sygdom, negativ social arv etc. etc., og som ikke bare lige kan komme i gang med at tage en uddannelse, blive raske, finde job, spare op. Og hvad pokker hjælper det i øvrigt at tage en uddannelse nu eller næste år, når det er lige her og nu, man mangler penge til gaver til sine børn og en flæskesteg? Fx, fordi opsparingen røg, da en heftig tandpine nødvendiggjorde dyre tandelægebesøg, eller el-regningen var uventet høj? 

Og så ønsker du, helt alvorligt, at vi, der donerer til julehjælp, blev forhindret i at gøre det, fordi du ikke bryder dig om, at vi tror/mener/ved, at nogen har brug for det?? Pas du dit eget blomsterbed og lad os andre afgøre, hvad og hvem vi vil støtte. 

Det er mig ubegribeligt, at dit verdensbillede ikke er blevet en lillebitte udfordret og nuanceret igennem din uddannelse og dit arbejde som pædagog. Ville du kunne se et lille barn i øjnene og sige:”Nej, du får ikke en julegave, men du kan jo nok forstå, det er konsekvensen af, at mor ryger/er syg/ikke har været for heldig. Så jeg synes, det er GODT, der ikke er hjælp at hente for jer!” - ? 

Anmeld Citér

7. december 2020

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Har noget så ændret sig, siden du søgte? 

Ja min mor har betalt den ene uge for mig 

Anmeld Citér

7. december 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Mom skriver:

Hvad så hvis du bliver kronisk syg, og falder for dagpenge perioden?, så er det offentlige ydelser tilbage.

ALLE kan havne på offentlige ydelser, det kræver såmænd ikke så meget mere end fx. en ulykke eller kronisk sygdom som gør dig uarbejdsdygtig. 

Og så kan al den lærdom du har med fra barnsben af, ikke bruges til så meget..

Hvis man er uarbejdsdygtig skal du jo søge førtidspension 

Anmeld Citér

7. december 2020

Anonym trådstarter

kamikaze skriver:

Jeg synes du skal tage imod. Der vil altid være en der har det værre. Hvis du har fået det tildelt, er det vel fordi det er vurderet at du har et større behov end dem, der ikke fik.

Okay tak for svar  kan godt se der er meget blandet meninger 

Anmeld Citér

7. december 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Fortvivlet skriver:

Hvis man er uarbejdsdygtig skal du jo søge førtidspension 

Ja men det er så heller ikke alle der kan få det ved at knipse med fingrene. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.