Moralsk dilemma julehjælp.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11.145 visninger
98 svar
289 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. december 2020

Anonym trådstarter

Jeg er blevet godkendt til julehjælp og kan hente det den 15 december. Jeg er enlig mor kronisk syg og på kontanthjælp.

Men føler ikke jeg burde tage I mod det. Jeg har fået købt julegaver til mine børn da jeg allerede startede med at købe nogle I sommers når der var et godt tilbud. Og så har jeg sparet op i løbet af året så der var til gaver til nærmeste familie. Jeg er ret god til at admistrere mine penge ved at spare op og så må jeg bare selv undvære selv. 

Jeg står og skal hen og købe skoletaske og tilbehører til min yngste lige om lidt og så har den ældste 7års fødselsdag lige efter så gavekortet ville nu være meget rart at have men jeg kunne osse spare op igen til de forskellige ting og så selv undvære. 

Tænk nu vis der sidder en enlig forældre der ude og får afslag som så ikke kan give sit barn en gave   

Ville i lige som mig overveje at lade gaven gå videre til en anden ?

Alle i min familie siger jeg bare skal tage I mod det. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2020

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er blevet godkendt til julehjælp og kan hente det den 15 december. Jeg er enlig mor kronisk syg og på kontanthjælp.

Men føler ikke jeg burde tage I mod det. Jeg har fået købt julegaver til mine børn da jeg allerede startede med at købe nogle I sommers når der var et godt tilbud. Og så har jeg sparet op i løbet af året så der var til gaver til nærmeste familie. Jeg er ret god til at admistrere mine penge ved at spare op og så må jeg bare selv undvære selv. 

Jeg står og skal hen og købe skoletaske og tilbehører til min yngste lige om lidt og så har den ældste 7års fødselsdag lige efter så gavekortet ville nu være meget rart at have men jeg kunne osse spare op igen til de forskellige ting og så selv undvære. 

Tænk nu vis der sidder en enlig forældre der ude og får afslag som så ikke kan give sit barn en gave   

Hvorfor har du søgt, hvis du ikke synes du bør tage imod den? (undrer mig bare) 

Anmeld Citér

7. december 2020

Anonym

Anonym skriver:

Undre mig også over hvorfor du har søgt hvis du ikke har brug for det ? 

jeg ville lade den gå videre til en der rent faktisk gar behovet for det. 

Anmeld Citér

7. december 2020

Anonym

Jeg syntes moralsk så er julehjælp en til julen og andre religiøse højtider . Ikke fødselsdag eller skolestart. Til at forsøde juletiden med. Hvis man kan klare sig uden er der vist 4000 der i år har fået nej til julehjælp. 

Her i huset fik ungerne tasker for samlet 200 kr. Fandt dem brugt og kanon stand.  De ved der ikke altid er frit valg på alle hylder.

Syntes julehjælp er så en dumt system. At man kan søge og blive godkendt flere steder er mig en gåde. Dermed ikke sagt vi ikke selv støtter. Men syntes det er svært at høre på år efter år at nogle har fået hjælp flere steder fra. Julehjælpen burde kun deles ud et sted fra så det var fair for alle. Hvad lokale butikker også går op til jul er igen en flot men når du kan hente kasser hist og pist fordi du har søgt bredt så det trist folk ikke siger pænt nej tak jeg er blevet godkendt et andet sted. 

Anmeld Citér

7. december 2020

kamikaze

Jeg synes du skal tage imod. Der vil altid være en der har det værre. Hvis du har fået det tildelt, er det vel fordi det er vurderet at du har et større behov end dem, der ikke fik.

Anmeld Citér

7. december 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvorfor har du søgt, hvis du ikke synes du bør tage imod den? (undrer mig bare) 

Fordi det er en 5 ugers og jeg har et mad budget på 2000 kr hvilket giver 500 kr normalt om ugen. Og når det så er en 5 ugers er det nogle gange svært at få det hele til at gå op til sidst. Og der kunne en kurv med flæskesteg osv have været rart at få.

Anmeld Citér

7. december 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg syntes moralsk så er julehjælp en til julen og andre religiøse højtider . Ikke fødselsdag eller skolestart. Til at forsøde juletiden med. Hvis man kan klare sig uden er der vist 4000 der i år har fået nej til julehjælp. 

Her i huset fik ungerne tasker for samlet 200 kr. Fandt dem brugt og kanon stand.  De ved der ikke altid er frit valg på alle hylder.

Syntes julehjælp er så en dumt system. At man kan søge og blive godkendt flere steder er mig en gåde. Dermed ikke sagt vi ikke selv støtter. Men syntes det er svært at høre på år efter år at nogle har fået hjælp flere steder fra. Julehjælpen burde kun deles ud et sted fra så det var fair for alle. Hvad lokale butikker også går op til jul er igen en flot men når du kan hente kasser hist og pist fordi du har søgt bredt så det trist folk ikke siger pænt nej tak jeg er blevet godkendt et andet sted. 

Jeg har nu kun søgt 1 sted fra 

Anmeld Citér

7. december 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Det som du har gjort, kunne alle gøre, hvis de gad.

Julen kommer hvert år og kommer næppe bagpå nogen.

Jeg forstår heller ikke hvorfor du har søgt ? (Men igen så burde julehjælp efter min mening afskaffes (og ja det ved jeg godt ikke er en populær holdning herinde )).

Behold du den bare og lad vær at søge en anden gang

Anmeld Citér

7. december 2020

God-mor

Fortvivlet skriver:

Det som du har gjort, kunne alle gøre, hvis de gad.

Julen kommer hvert år og kommer næppe bagpå nogen.

Jeg forstår heller ikke hvorfor du har søgt ? (Men igen så burde julehjælp efter min mening afskaffes (og ja det ved jeg godt ikke er en populær holdning herinde )).

Behold du den bare og lad vær at søge en anden gang

Det er en ganske usympatisk og uvidende holdning. Hvor ved du fra at alle bare kan spare op? Det kan alle absolut ikke. For mange mennesker rækker pengene ikke engang til en helt almindelig måned, og så er det ikke muligt at lægge så meget som 5 kr. til side. 

Qua mit arbejde møder jeg mange mennesker som ikke har penge til julen, og som på ingen måde kan spare op, og de ved udemærket godt at det er jul hvert år. Hvert år har de en knude i maven og ligger søvnløse fordi de igen ved at de må skuffe deres børn, fordi de ikke har penge til julemad, juletræ eller julegaver. 

Lad os nu lige være lidt medmenneskelige. 

Anmeld Citér

7. december 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
God-mor skriver:

Det er en ganske usympatisk og uvidende holdning. Hvor ved du fra at alle bare kan spare op? Det kan alle absolut ikke. For mange mennesker rækker pengene ikke engang til en helt almindelig måned, og så er det ikke muligt at lægge så meget som 5 kr. til side. 

Qua mit arbejde møder jeg mange mennesker som ikke har penge til julen, og som på ingen måde kan spare op, og de ved udemærket godt at det er jul hvert år. Hvert år har de en knude i maven og ligger søvnløse fordi de igen ved at de må skuffe deres børn, fordi de ikke har penge til julemad, juletræ eller julegaver. 

Lad os nu lige være lidt medmenneskelige. 

Fordi jeg som alle andre, kan læse satser og se hvilke ydelser folk kan få.

Hvis man ikke har nok penge handler det om forbrug.

Det er jo også sjovt som man kan se i de programmer med kh modtager, Luksusfælden osv næsten alle sammen ryger , der var de første penge som de ødsler væk, bare som et eksempel.

Lavere indtægt , betyder at man er nødt til mindske udgifterne, det er der desværre ikke alle mennesker der forstår og stadig vil det ene og det andet og samtidig har ondt af sig selv

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.