Carina:-) skriver:
Det har jo hele tiden tilgodeset det offentlige-
Jeg gad da godt se reaktionen ,hvis der f.eks blev meldt ud at nu dækker man fx restautionsbranchens tab 100% Og til gengæld skal det offentlige selv dække 30 procent før man får løn.
Hvis du ikke tænker fuld løn till 800.000 offentlige ansatte kontra " betal selv det første 30 % tab" så kan du søge hjælpepakke" er at tilgodese nogen ... så tænker jeg ikke vi behøver diskutere videre ...
Der bliver talt så meget om samfundssind og solidariet - den mangler vi at se i det private fra regeringen.
Og jo vi kommer til at se følgevirkninger .
Tror du selv alle kioskerne der lever af kunderne der kommer og køber øl og smøger overlever? Vore kiosk her for enden af gaden sagde her til morgen at nu kom dødstødet ,da 50 procent af deres indtjening kom efter kl 22 ,
Tror du alle butikkerne overlever hvis de ikke lige får banket en webshop op i løbet af 3 dage ( Og til orientering så kan jeg fortælle at det tager betydeligt længere tid)
For rigtig mange vil nu droppe hyggeshoppingen i weekenden - for hvem gider rende rundt med mundbind og forsøge at forstå hvad hinanden siger i flere timer , Og i stedet handle online.
Alle cafeer vil mærke store tab bare ved dem er ikke længere lige kommer forbi i centret og fordi nu m¨å man kun være 10 i et lokale .
Hvor mange i restautionsbranchen overlever flere mdr med max 10 i lokalet....
Nu lukkes der også for besøg af tyskerne - så ryger sommerhus indtjeningen her i december.
Kan fortælle ( hvis det har interesse) at voldsomt mange konkurser truer .
Jeg er ( endnu) ikke en af dem - og kommer nok ikke til det- Men har mistet kunder vi har haft i mange år ,fordi de ikke længere har råd til fx rengøring.
Tekstilbranchen kan ikke få varer ud og ind pga restriktioner og fordi de ikke kan besøge deres kunder.
Ingen tvivl om at det kan være svært for nogen der aldrig har bevæget sig i det private - at forstå at det her også får konsekvenser for dem på sigt
Gad vide hvor meget pleje der er om 30 år når vi er gamle.
Gad vide hvornår man taler om ingen lægehjælp hvis du er 90 plus fordi det koster for meget at holde dem i live.
Jeg mangler indsigt og ikke mindst forståelse for at det ikke bare handler om mundbind alle steder og ingen alkohol efter kl 22 ( Hvilket aldrig kommer til at ske - da folk finder løsninger på det problem)
Der lukkes ned mange steder fra besøg udefra på plejehjem - på trods af at fx ældresagen har været ude og sige at de ældre dør af ensomhed.
Du må ikke engang besøge din bedstemor udenfor . Det gælder især her i Midtjylland og vestjylland ( har ikke lige styr på resten af landet)
Men jeg tænker den her diskution er dødsdømt på forhånd.
For tænker ikke du har prøvet ikke at kunne sove om natten pga bekymringer om næste måneds regninger. Og hvem du nu skal fyre.
Det kender jeg til gengæld voldsomt mange der gør
Og selv om jeg har mit på det tørre - kan jeg godt få ondt i maven på mine bekendte/ venner i mit netværk både privat og arbejdsmæssigt - der lider .
Og på et eller andet tidspunkt rammer det self også mig .
Mange stod omkring de off. da der var diverse demonstrationer pga løn og arbejdsforhold - NU kan I så om ikke andet på papiret støtte op omkring de private - så kan det være regeringen vågner op ,og om ikke andet begynder at kompentencere det private s tab 100%
Så redder vi brancher ,og arbejdspladser - og herregud det er jo bare småpenge i det store spil ( skrevet med et glimt i øjet)
Folk er ikke sure eller fornærmede - De er frustreret og pisse bange .
Ved du noget om hvor mange offentlige ansatte der reelt blev sendt hjem for at lave ingenting?
Jeg er selv offentlig ansat dagplejer, jeg og mine kollegaer samt ledelse var stadig på arbejde eller sat på andre opgaver. Vi blev derudover bedt om at være standby for at kunne dække ind på plejehjem mm med kort varsel.
Flere af vores kommunale samarbejdspartnere var fortsat på arbejde blot hjemmefra. Jeg kender til flere offentlige faggrupper der stadig arbejdede. Så jeg spekulerer hvilke grupper og hvor mange der rent faktisk ikke var på arbejde.
Jeg har selv en baggrund i det private erhvervsliv. Så det pres kan jeg sagtens sætte mig ind i. Det er bestemt ikke sjovt. Men i min tid som dagplejer har jeg oplevet at en drastisk nedgang i børnetallet førte til fyring af 70% af dagplejerne i løbet af 15 mdr. Så det offentlige er desværre heller ikke ensbetydende med rolig nattesøvn:-)