Mor og meget mere skriver:
Jeg er nok nødt til at spørge - situationen taget i betragtning og ud fra den præmis, at ingen ønsker et markant øget smittetal: Hvordan ville man kunne undgå at ramme restaurationsbranchen og Leos Legeland, når hensigten er at begrænse, at folk mødes i større antal på kryds og tværs af smittekæder? Hvilke håndtag skulle der i stedet skrues på? Tillad folk at gå på restaurant, museer, til koncert osv. som normalt - men hvor skal de så til gengæld IKKE opholde sig mange samlet? I supermarkeder? På arbejdspladsen? I busser og tog?
Jeg fandt det ikke spor amatøragtigt, at statsministeren gav eksempler på, hvordan situationen håndteres i andre lande. Jeg synes da, det er særdeles relevant information i forhold til perspektiver og proportioner - og til understregning af alvoren.
Og ja! - bestemt er der corona-træthed, også her, men det er da forhåbentlig noget helt andet end corona-restriktions-træthed? Altså, corona’en er her jo, uanset regeringens farve.
Jeg kan godt give mit bud på, hvad jeg ville have gjort. Jeg har dog ikke den samme mængde eksperter til rådighed, men jeg har da en holdning til det, så det bliver langt.
Nu har jeg kun i det indlæg, du spørger til, forholdt mig til trådens spørgsmål om de seneste restriktioner, så nej at jeg er imod de fleste af dem, betyder ikke, at jeg mener, at vi bare skal leve som normalt. Selvfølgelig er det desværre ikke tid til at gå til koncerter og festivaler som før. Jeg går helt ind for, at der sættes begrænsninger på antallet af personer, der må forsamles i det offentlige rum, og 10 er måske ikke et helt dumt tal. Jeg ville sætte det til 10 eller 20.
Restauranterne kunne hjælpes ved at sætte lukketiden til kl. 23 i stedet for 22, da det ville give dem tid til at have to selskaber igennem ved hvert bord, og den ene time vil næppe gøre noget negativt for smittetallet. Jeg ville bevare alkoholforbuddet efter kl. 23, men ville være indrømme at det er symbolpolitik, for jeg tror ikke, at det ændrer ret meget på de unges fester.
Personligt havde jeg ikke indført masker andre steder i offentlig transport, da det her på visse tidspunkter, vil være meget svært at holde afstand. Det giver ikke ret meget mening, at man skal have maske på, hvis man er den eneste passagerer i bussen kl. 5, men her vil jeg acceptere en situation, der ikke giver mening, da det heller ikke giver mening, at det skal være den enkelte, der skal afgøre, om der er så mange, at der kræves maske. Når man kan straffes med bøde for ikke at bære maske i offentlig trafik, er det nødvendigt, at det er helt klart, hvordan og hvornår den skal bæres.
Så ja til et af dine spørgsmål, så ville jeg lade folk gå på museer, legeland og restauranter uden maske dog med en max. størrelse på selskabet, så samme regler som i dag bortset fra kravet om masker. Jeg mener ikke (uden nogen faglig forudsætning), at der er noget bevis for, at de virker. Der er samme offentliggjorte viden i dag som i marts, hvor sundhedsmyndighederne meldte ud, at der ikke var nogle beviser for effekter, men nu viser samme undersøgelser pludselig, at der måske er en virkning.
Masker er måske et lille indgreb for nogle. Jeg synes, de er vildt ubehagelige at have på, men ser dem ikke som et angreb på min frihed, for jeg kan vælge at blive væk fra de steder, hvor de kræves. Det er der, så mange der gør, og det kommer til at koste en lang række indendørs steder deres liv, da de ikke bliver fuldt kompenseret, fordi de ikke er tvangslukkede.
Jeg er ikke fan af Jakob Elleman, men jeg kan godt lide hans præmis om forklar eller forsvind. Danskerne er ikke dumme, så kom da med en forklaring på, hvorfor man vælger at gøre, som man gør. I sidste måned blev Mølbak latterliggjort for at foreslå sociale bobler. Nu er det officiel anbefaling fra de samme personer, som afskrev dem. Det er tilladt at blive klogere, men så kom da med en forklaring i stedet for bare at sige, at der er flere restriktioner i andre lande. Skal vi gå den vej, kan vi også sige, at vi har det forfærdeligt stramt i Danmark, hvis vi sammenligner med Norge, hvor der er noget færre restriktioner end i Danmark.
Fra Irland har jeg set en fremragende planche over, hvad der vil være af restriktioner afhængigt af, hvilken level coronasmitten er på. Det giver overblik og mening, og det har vi også herhjemme med rejserestriktionerne, og rimeligheden i disse diskuteres ikke ret meget, da man har nogle klare retningslinier og forklaringer.
I medierne skrives der om flere og flere undersøgelser, der viser en svigtende opbakning til restriktionerne, så der er helt sikkert både en stigende coronatræthed og en corona-restriktions træthed. Især fordi restriktionerne ikke altid giver mening, så langt bedre kommunikation og begrundelse, så tror jeg, at flere ville acceptere dem i stedet for, at det nogle gange kan virke som om, man bare gøre noget for netop at gøre et eller andet.