Til muslimerne - omskæring?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. december 2019

Nadije

Sprit25 skriver:

Nej. Jeg ville give dem arabiske traditioner BLANDET med de danske. Når jeg bor i et land er det en del af mig og specielt mine børn som skal vokse op i landet

Det er rigtig flot hvis du ville gøre det i dit hjem. Men jeg er sikker på, at når du stod i situationen, så ville du finde det rigtig vanskeligt pga der er en kæmpe kulturforskel. Man kan godt sidde og sige hvad man ville gøre og sådan, men når man står i situationen så opdager man hvor svært det faktisk er at forene to kulturer der er så forskellige. 

Som sagt, så deltager min datter i sport, ting på skolen, har veninder sovende osv. alt det kan forenes uden at det bliver haram. Men ting der er haram, det kan ikke forenes.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. december 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Selvfølgelig kan man ikke det. Men nu er der altså 14 årige der hsr sex idag. De bliver sq yngre og yngre. Og omvendt er der også 18 årige der stadig er jomfruer. Så må de altså ikke tage beslutningen. For de kan jo ikke vide hvordan sex er. 

derudover. Så kan jeg ikke se hvad ens sexuelle aktivitet har med sagen at gøre. Hvis en fyr har sex med forhud og synes det er fantastisk og alligevel vælger at blive omskåret trods viden omkring at det kan nedsætte følelsen. Så kan det ikke ændres alligevel. 
så hellere lade dem bestemme selv før deres seksuelle debut. For som en anden klogt nok skriver. Så kan man ikke savne noget man aldrig har fået. 

men igen. Agree to disagree. For vi kører alligevel i samme rille og JEG synes at 14 års alderen er en helt ok alder at bestemme selv i. Du synes det ikke. Så lad den blive ved det. For enige bliver vi ALDRIG på det punkt. Og det skal og bør man respekterer 

Det er ikke korrekt, at de bliver yngre og yngre. Den seksuelle debutalder har ligget stabilt på gennemsnitligt 16-17 år de sidste 50 år. 
Jeg gætter på, du ikke kender mange 14-årige, når du mener, de er i stand til at gennemskue konsekvenserne af et sådant valg. Jeg har arbejdet med teenagere de sidste godt 20 år, og det er ikke just konsekvensberegning, der kendetegner 14-årige, hvilket hjerneforskning også kan dokumentere. De er impulsive, yderst følsomme over for gruppepres og vurderes derfor ikke til at være parate til at tage ansvar for fx indtag af alkohol og cigaretter, bilkørsel eller et sexliv. 
Jeg tillader mig at gå ud fra, at eksemplet med benamputation var stærkt ironisk ment. For selvfølgelig vil barnet uden ben se på andre og misunde dem evnen til at gå, løbe osv. Man fjerner ikke nogens ben uden virkeligt gode grunde - jeg kan kun se livsfare som en acceptabel årsag - og man burde ikke fjerne noget fra hverken en nyfødts eller en 14-årigs krop uden tungtvejende helbredsmæssige årsager. 

Du er selvfølgelig fri til at have den holdning, du har, men du har ikke argumentationen i orden, når du dels er fejlinformeret angående seksuel debutalder, dels ikke lader til at have den store indsigt i 14-åriges liv og hjernefunktion. “Du må ikke købe cigaretter, og du må ikke få en tatovering - men gå da bare ind og få fjernet forhuden, når du nu så gerne vil!” - ? 

Anmeld Citér

4. december 2019

Carina:-)

Det er rigtig flot hvis du ville gøre det i dit hjem. Men jeg er sikker på, at når du stod i situationen, så ville du finde det rigtig vanskeligt pga der er en kæmpe kulturforskel. Man kan godt sidde og sige hvad man ville gøre og sådan, men når man står i situationen så opdager man hvor svært det faktisk er at forene to kulturer der er så forskellige. 

Som sagt, så deltager min datter i sport, ting på skolen, har veninder sovende osv. alt det kan forenes uden at det bliver haram. Men ting der er haram, det kan ikke forenes.

Men kan du ikke se   at det er sådan en holdning der gør at mange muslimske børn føler sig rodløse? 

De føler sig ikke som fx  Albaner fordi de er født i Danmark.  Men er der samtidig ikke danske fordi deres forældre kræver de lever et liv der på ingen måder er det de vokser op i .- 

De har intet forhold til Albanien andet end hvsd de hører dig fortælle,  og de besøg ved familie der er .

Men samtidig så forhindre du dem i at slå rod i DK 

At få et liv i DK med fx en dansk ægtefælle,  og de danske værdier , og traditioner de ser deres kammerater vokse op med,  men som de ikke må.tage ind som deres - fordi du kræver de skal leve et liv de aldrig selv har valgt- 

Der kommer flere og flere krisecentre for muslimske unge - unge der flygter fra forældrenes tvang og krav - 

Jeg har muslimske venner - og kulturer kan godt blandes - man kan godt være tro imod ens kultur samtidig med at man finder en balance i at leve i et vestligt land. 

Dine børn er ikke Albaner - de er danske  muslimske børn med albanske forældre.  

Og det kan sagtens forenes uden du behøver føle du mister hele din kulturelle baggrund .

Anmeld Citér

4. december 2019

Nadije

Carina:-) skriver:

Men kan du ikke se   at det er sådan en holdning der gør at mange muslimske børn føler sig rodløse? 

De føler sig ikke som fx  Albaner fordi de er født i Danmark.  Men er der samtidig ikke danske fordi deres forældre kræver de lever et liv der på ingen måder er det de vokser op i .- 

De har intet forhold til Albanien andet end hvsd de hører dig fortælle,  og de besøg ved familie der er .

Men samtidig så forhindre du dem i at slå rod i DK 

At få et liv i DK med fx en dansk ægtefælle,  og de danske værdier , og traditioner de ser deres kammerater vokse op med,  men som de ikke må.tage ind som deres - fordi du kræver de skal leve et liv de aldrig selv har valgt- 

Der kommer flere og flere krisecentre for muslimske unge - unge der flygter fra forældrenes tvang og krav - 

Jeg har muslimske venner - og kulturer kan godt blandes - man kan godt være tro imod ens kultur samtidig med at man finder en balance i at leve i et vestligt land. 

Dine børn er ikke Albaner - de er danske  muslimske børn med albanske forældre.  

Og det kan sagtens forenes uden du behøver føle du mister hele din kulturelle baggrund .

Jeg synes man bør respektere folk og folks holdninger, dermed også religionen, kultur og traditioner og lige nu, der bliver min kultur, religion og traditioner ikke respekteret, overhovedet. Jeg har prøvet at forklare og jeg har forsøgt, at forklare jeg rent faktisk respektere alle og folks forskelligheder osv.

Det er ikke ens betydning med at jeg vil lade mine børn leve haram, bare fordi de bor i Danmark - for det skal de ikke. 

Desuden er min datter ikke dansk statsborger, så hun er ikke dansker ifølge hendes pas. 

Anmeld Citér

4. december 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Nadije skriver:

Men hvis du vil vide det, så er jeg her pga jeg forelskede mig og blev gift med en mand der bor i Danmark. Han ønskede sig en albansk kone - han rejste til Albanien og besøgte selv kvinders familier i Albanien. Så han ønskede en albansk kone. Derfor kom jeg, fordi han bor her og fordi det gav bedst mening, at bosætte os her. I og med han har et bedre job her end jeg havde i Albanien, da min løn var lavere. Jeg kom ikke hertil for at få et bedre liv, eller pga goderne. Jeg kom pga jeg forelskede mig i en mand, som ønskede at leve med mig og omvendt og derfor blev det i Danmark. 

Jeg har på intet tidspunkt sagt jeg ikke respektere Danmark og dansk kultur, for det gør jeg bestemt! Jeg respektere alle mennesker og deres forskelligheder og finder det smukt og unikt, at mennesket er så forskelligt og har forskellige værdier og holdninger. 

Men når det er sagt, så ændre min nationalitet sig ikke ved jeg flytter, alle mine værdier, kultur, traditioner. Hvad jeg er opdraget til, opvokset med, alt. Det forsvinder ikke og selvfølgelig, så ønsker jeg at videregive det til mine børn. Bare fordi de bor i Danmark, så er de ikke danskere eller skal opdrages dansk. De er albanere der bor i Danmark. De kan have danske venner, de kan deltage i alt de vil mht. skole, fritidsinteressere osv. Min datter går også til sport, hun har veninder herhjemme og sove osv. Jeg deltager aktivt i alting mht. skole, hendes sport og alt. Jeg har også taget en 9. klasse, 10. klasse, HF og læser nu videregående uddannelse, jeg har taget alle sprogkursuser og jeg laver frivillig arbejde. Så jeg bidrager til alt og jeg har ikke bare meldt mig ud af samfundet, langt fra! 

Men mine børn nationalitet den ændres ikke ved at man bor her. 

Det provokerer mig ærligt talt, at du aktivt forhindrer dine børn i at blive integreret i det land, de lever i. En ting er, at du forbliver albaner, men dine børn ER ikke albanere. Og når det kommer til noget så fundamentalt som at vælge sin ægtefælle selv - uanset religion og baggrund - virker det helt skævt, at du insisterer på at fratage dem den ret, når du nu har valgt for dem, at de vokser op i et land, hvor man vælger dette selv. 
Jeg tør næsten ikke spørge dig, hvad du vil gøre, hvis din søn vil giftes med en anden mand. Forventer du, at du kan bestemme over dine børns liv, når de bliver voksne? 

Du lader dine børn vokse op midt i en virkelighed, som de selvfølgelig vil spejle sig i - men du vil ikke give dem friheden til at leve som deres jævnaldrende. Her taler vi altså ikke om fritidsinteresser og veninder til overnatning, men om at træffe egne valg for deres liv. Det er ikke sundt for et menneske at være så splittet mellem sin faktiske omverden og sine forældres normer, som hører til i en helt anden virkelighed. I har taget Albanien fra dem - der vokser de ikke op - men I vil ikke give dem Danmark, som I selv har valgt på deres vegne. 

Jeg håber, I kommer på andre tanker og tager den fulde konsekvens af jeres valg. 

Anmeld Citér

4. december 2019

Panther

Profilbillede for Panther
Tommelise skriver:

Næh, men man benamputerer forhåbentlig ikke børn uden medicinsk grund.

Jeg troede sarkasmen var tydelig, men siden både du og trådstarter begge lader til at misforstå, så specificerer jeg gerne.

jeg har copy-paste’t et tidligere svar og indsat ben-amputation i stedet for omskæring for at vise, hvor langt ude argumentationen er ift at man ikke kan savne noget, man aldrig har haft.

Så for at få det helt på det rene: nej, jeg går ikke ind for amputation uden medicinsk grund, ligeså vel som jeg ikke går ind for omskæring uden medicinsk grund.

Og jeg sammenligner i øvrigt ikke konsekvensen af de forskellige indgreb - min anke går på vedkommendes argumentation.

Anmeld Citér

4. december 2019

Malene76

Nadije skriver:

Hej 

jeg læser flere steder at du omtaler haram. Hvad er det? 

nysgerrige hilsner Malene 

Anmeld Citér

4. december 2019

Tommelise

Panther skriver:

Jeg troede sarkasmen var tydelig, men siden både du og trådstarter begge lader til at misforstå, så specificerer jeg gerne.

jeg har copy-paste’t et tidligere svar og indsat ben-amputation i stedet for omskæring for at vise, hvor langt ude argumentationen er ift at man ikke kan savne noget, man aldrig har haft.

Så for at få det helt på det rene: nej, jeg går ikke ind for amputation uden medicinsk grund, ligeså vel som jeg ikke går ind for omskæring uden medicinsk grund.

Og jeg sammenligner i øvrigt ikke konsekvensen af de forskellige indgreb - min anke går på vedkommendes argumentation.

Jeg læste det også som sarkasme - og det var derfor, jeg likede dit indlæg i første omgang.

Da den anonyme TS så pludselig skrev "hørt" - så blev jeg alligevel lidt i tvivl, om det var mig, der læste det forkert.

Men jeg er helt enig med dig.

Anmeld Citér

4. december 2019

Miti's mama

Nadije skriver:

Han kan selv vælge en albansk brud. Ligesom min datter kan vælge en albansk mand. Mine børn opdrages albansk, ikke dansk overhovedet - det dansk kultur de får, det er igennem skole osv. De får intet af det i hjemmet, udover albansk kultur og traditioner. 

Det er slet ikke noget jeg har lyst til at skulle forsvare eller diskutere, det er sådan det er. 

Angående omskæring, så ændre det sig ikke. Det er normalt og hvad man forventer, så man kan ikke regne med at religionen, kultur og traditioner ændre sig. 

Hvis de opdrages albansk og forventer at leve albansk og kun må giftes med en albaner... hvorfor bor du så i Danmark? Jeg har svært ved at se hvordan du kan afskære dine børn fra virkeligheden omkring jer, og forventer at de bare siger 'Ja mor og gør præcist som du vil have. Du vil blive slemt overrasket, og kan fuldstændig ødelægge dit forhold til dine børn. Du må da kunne se at der er nogle alvorlige konsekvenser der?

Anmeld Citér

4. december 2019

Tommelise

Nadije skriver:

Men du forstår det ikke, fordi du er opdraget og opvokset med det ikke er normalt, så det er svært at sætte sig ind i. Du er opvokset under helt andre forhold, og det er der intet galt i. Men jeg vil aldrig nogensinde dele samme holdning. Jeg respektere din holdning, og har forståelse for den, fordi det er normen og normalen i Danmark. Så jeg forstår dig fuldt ud og jeg respektere det og dig som menneske, det skal du ikke tro andet. 

Men jeg ønsker ikke mine børn skal være ateister, jeg føder dem som muslimer og ønsker de skal forblive muslimer. Ligesom jeg opdrager mine børn albansk, 100 %. For jeg er som sagt ikke født her. Jeg ønsker heller ikke mine børn skal have en ægtefælle der har en anden nationalitet end albansk, og jeg vil aldrig acceptere andet. 

Jeg ønsker mine børn alt godt i livet, jeg vil gå i døden for dem. Tror jeg alle mødre vil. Alt andet ville være underligt. 

Men min holdning til omskæring og alt det andet, den vil jeg aldrig nogensinde ændre. 

Nej, du har ret i, at det er svært at forstå.

Jeg er opvokset med, at drenge og piger, mænd og kvinder alle er ligeværdige og bør have ret til at bestemme over deres egen krop.

Det er fair nok, at du skriver, at I gør det af religiøse grunde. Men jeg protesteret imod, at du skriver, at forhuden ikke har noget formål, at det ikke skader at fjerne den, og at man fuldt ud kan smertedække barnet. For det er ikke rigtigt - det har forskerne viden om.

Førhen vidste man ikke nok om forhuden og dens betydning.

Der er også traditioner, der betyder noget for mig, og hvis jeg havde børn, ville jeg såmænd også døbe dem. Men der sker jo heller ikke noget ved at få vand i håret.

Men jeg ville lade dem selv vælge, om de ville konfirmeres eller ej. Jeg kan godt lide traditioner, og jeg syntes da, det var dejligt, at min niece valgte at blive konfirmeret. Men hun tænkte virkelig meget over det og havde selvfølgelig fået at vide, at det var ligegyldigt, hvad hun valgte. 

Traditioner kan være hyggelige eller betydningsfulde.

Jeg har en muslimsk veninde - eller i hvert fald god bekendt, og jeg respekterer fuldt ud, at hun har valgt at gå med tørklæde. Det er nemlig helt hendes eget valg. Hun er voksen, men bor sammen med sin mor og bror. Jeg synes, det ville være problematisk, hvis de tvang hende til at gå med tørklæde, men det gør de ikke.

Det er meget naturligt, at du ønsker at præge din børn med din kultur. Og det er fint at kunne respektere andre.

Det kan sagtens være, at din datter aldrig forelsker sig i en dansk mand. Men det er der mange unge, muslimske kvinder, der gør. Og det kan blive meget svært for dem.

På krisecentret i den by, jeg bor i, er kvinder af anden etnisk herkomst overrepræsenteret. Nogle er i et voldeligt ægteskab, men der er desværre også en del, der søger beskyttelse mod deres familie, fordi de har forelsket sig i en dansk mand. 

Det må være virkelig svært at blive fanget mellem to kulturer. 

Men jeg må da også ærligt indrømme, at jeg ikke ville have en muslimsk mand, hvis han var meget ortodoks. For jeg ville jo ikke kunne acceptere, hvis han ønskede en evt. søn omskåret, og jeg ville have det svært med det syn på kvinder, som nogen har.

Både religion og kultur ændrer sig. Måske ændrer den muslimske religion og kultur sig langsommere, men hvis vi kunne se f.eks. 100 eller 1000 år frem i tiden, så vil meget nok være ændret.

Om folk er kristne, kulturkristne, buddhister, asatroende eller ateister er ikke så vigtigt for mig. Så længe de ikke skader andre med deres tro. 

Jeg har det f.eks. svært med Jehovas Vidner, fordi jeg synes, det er så umenneskeligt, at de udstøder familiemedlemmer, som ikke længere ønsker at være en del af trossamfundet. Det har jo intet med næstekærlighed at gøre.

Kristendommen har også ændret sig. Både Biblen og Koranen er jo skrevet af mennesker, og kan derfor ikke tages bogstaveligt. 

Jeg tror ikke på, at nogen bliver straffet for at drikke alkohol eller dyrke sex før ægteskabet. 

Og jeg er en af dem, der blev glad, da folkekirken tillod kirkelig vielse af homoseksuelle. Det kan jo betyde lige så meget for dem som for heteroseksuelle.

Og jeg kan se på f.eks. Indre Misision, at mange af dem er blødt om i den tid, der er gået, fra jeg var barn og til nu. Jeg har en barndomsveninde, som er vokset op i en indremissionsk familie, men hun tilfører ikke selv Indre Misision i dag. Og familien serverer gerne et glas vin. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.